Har problem med induktionshällen från Siemens. Den genererar totaleffekt på 7,6 kW, så 3-fas är draget hela vägen från elcentralen till hällen. I elcentralen är det 3 st 1-poliga 16A dvärgbrytare. Slog av alla tre, kröp under hällen för att se om ledarna är rätt inkopplade enligt bilden, men fick en stöt istället. Inget märkvärdigt, men när det gäller el satte jag mig och tänkte...
Hur kunde jag få stöt trots att jag slagit av alla tre säkringar tillhörande hällen?
Hur kunde jag få stöt trots att jag slagit av alla tre säkringar tillhörande hällen?
Produkter som diskuteras: "spänningsmätte"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hmm... okej, vi utvecklar det.
Induktionshällen är av modell EX877LX33E. Den ger ifrån sig ett konstant klickande ljud och lyser E. Försöker jag att slå på den, piper den till två gånger bara.
Håller jag i något av E visas 0 i mellersta fältet och 531 i högra fältet.
Då tänkte jag att jag ska se hur det ser ut undertill med kopplingarna. I elcentralen slår jag av alla tre 16A säkringar som enbart går till hällen.
Går under hällen och ser hur det ska vara kopplat.
Plockar bort plastkåpan för att se kopplingarna och lägger märke till att de inte riktigt är kopplade enligt bilden. L1 sitter där L3 ska sitta, L2 sitter där L1 ska sitta och L3 sitter där L2 ska sitta. PE och N sitter där de ska sitta dock.
Eftersom ”strömmen är av” kan jag väl rätta till det. Pillar bort samtliga för att testa och se om det blir bättre när jag byter plats på dem enligt bilden, men då får jag en kyss. Tar mig en funderare och tänker till om det var något som jag missat kanske. Nä, brytare är av ju! Hällen ska vara spänningsfri alltså! Hmm... I samband med att jag redan lossat och tagit ut samtliga försöker jag åtminstone räta ut dem så att de kan hamna på sin rätta plats, men då löser JFB ut och hela huset slocknar. Nu är strömmen av åtminstone!
Lägger tillbaka dem på sin rätta plats, spänner fast dem, och under tiden strömmen är av passar jag på att kolla hur det är kopplat i kopplingadosan.
Hällen fungerar fortfarande inte, trots att jag kopplat in ledningarna enligt bilden på hur det ska vara. Någon som vet vad felet kan vara?
Jag fick en mindre kyss, men JFB löste inte ut. Någon som vet varför? JFB ska väl skydda en från personskador och lösa ut?
JFB löste ut till slut, efter att ledarna rört vid varandra. Strömmen var alltså fortfarande på, trots att säkringarna varit av. Någon som vet varför det är så? Bryter man säkringen, bryter man väl strömmen med?
Just det, en sak till jag la märke till. Slår jag av första säkringen slocknar hällen helt fastän de två andra är på. Låter jag den första vara på men slår av den andra och/eller den tredje så fungerar hällen fortfarande, lyser åtminstone. Ska det verkligen vara så?
Induktionshällen är av modell EX877LX33E. Den ger ifrån sig ett konstant klickande ljud och lyser E. Försöker jag att slå på den, piper den till två gånger bara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller jag i något av E visas 0 i mellersta fältet och 531 i högra fältet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då tänkte jag att jag ska se hur det ser ut undertill med kopplingarna. I elcentralen slår jag av alla tre 16A säkringar som enbart går till hällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går under hällen och ser hur det ska vara kopplat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plockar bort plastkåpan för att se kopplingarna och lägger märke till att de inte riktigt är kopplade enligt bilden. L1 sitter där L3 ska sitta, L2 sitter där L1 ska sitta och L3 sitter där L2 ska sitta. PE och N sitter där de ska sitta dock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom ”strömmen är av” kan jag väl rätta till det. Pillar bort samtliga för att testa och se om det blir bättre när jag byter plats på dem enligt bilden, men då får jag en kyss. Tar mig en funderare och tänker till om det var något som jag missat kanske. Nä, brytare är av ju! Hällen ska vara spänningsfri alltså! Hmm... I samband med att jag redan lossat och tagit ut samtliga försöker jag åtminstone räta ut dem så att de kan hamna på sin rätta plats, men då löser JFB ut och hela huset slocknar. Nu är strömmen av åtminstone!
Lägger tillbaka dem på sin rätta plats, spänner fast dem, och under tiden strömmen är av passar jag på att kolla hur det är kopplat i kopplingadosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hällen fungerar fortfarande inte, trots att jag kopplat in ledningarna enligt bilden på hur det ska vara. Någon som vet vad felet kan vara?
Jag fick en mindre kyss, men JFB löste inte ut. Någon som vet varför? JFB ska väl skydda en från personskador och lösa ut?
JFB löste ut till slut, efter att ledarna rört vid varandra. Strömmen var alltså fortfarande på, trots att säkringarna varit av. Någon som vet varför det är så? Bryter man säkringen, bryter man väl strömmen med?
Just det, en sak till jag la märke till. Slår jag av första säkringen slocknar hällen helt fastän de två andra är på. Låter jag den första vara på men slår av den andra och/eller den tredje så fungerar hällen fortfarande, lyser åtminstone. Ska det verkligen vara så?
Rent tekniskt spelar det ingen roll vilken ordning faserna sitter i. Det viktiga är att det är olika matande faser.nzsc skrev:
All elektronik i spisen drivs förmodligen av en fas, så det är nog by design. De värmeelement som drivs av de andra faserna blir förhoppningsvis inte varma när säkringarna är avslagna.nzsc skrev:
Modigt att koppla i trefasgrupp utan att veta vilken tråd som är vad.
Köp en billig spänningsprovare om du ska riskera liv och egendom.
Troligtvis stämmer delar av ditt gruppschema eller så bryter inte alla säkringarna som de ska.
Jag har själv varit med om att säkringar bränt fast och "fastnat" i på då räddar provaren en
Köp en billig spänningsprovare om du ska riskera liv och egendom.
Troligtvis stämmer delar av ditt gruppschema eller så bryter inte alla säkringarna som de ska.
Jag har själv varit med om att säkringar bränt fast och "fastnat" i på då räddar provaren en
Pratat med Siemens. De kan bara boka tekniker. Med andra ord kan de inte hjälpa mig. Teknikern kan de skicka ut tidigast om 4 dagar. Så länge tänker jag inte vänta. Men felkod E0531 betyder att hällen inte är rätt kopplad.
Pratat med elektrikern som säger att han mätt 230V L1-N, L2-N, L3-N samt 400V L1-L2, L2-L3, L3-L1. Han vill därför först veta vad felet är innan han kommer.
Alla är väl lata nuförtiden. Blir att skaffa spänningsmätare och leka McGyver på egen hand.
Pratat med elektrikern som säger att han mätt 230V L1-N, L2-N, L3-N samt 400V L1-L2, L2-L3, L3-L1. Han vill därför först veta vad felet är innan han kommer.
Alla är väl lata nuförtiden. Blir att skaffa spänningsmätare och leka McGyver på egen hand.