Hej. Det härämnet har varit uppe tusen gånger och jag har läst stora spistråden mm men hittar inte riktigt svaren på det jag söker. Bor i ett gammalt hus och haft en sån gammal 40 spis med 2 plattor som sitter i ett vanligt enfas jordat uttag med 10A propp, tveksam på att det är san jord! Resten av huset är ojordat. Sätter man på ugnen fungerar bara ena plattan. Köpte ny 60 spis med ugn och kopplade in i enfasläge 230v och trök i kontakten i tron att den självklart skulle ha inbyggd begränsning som den gamla men nej. Mer än 3 plattor på så gick proppen. Satte i en 13A propp och kan köra 2 plattor och ugn eller alla 4 plattor men anslutningskabeln blir då lite varm! 3x1,5mm. Gissar på att det är mkt gammal 3x1,5mm hela vägen till proppskopet. En liten bit från uttaget till spisen sitter ett annat uttag som går på en annan propp, kan jag ta en fas från det uttaget och på så vis få 2fas till spisen? Och isf hur gör jag med Nollan från det uttaget kopplar jag in den med eller räcker det att bara dra fasen till spisen? Och vad händer om man förväxlar fas och nolla? Eftersom den är inkopplad i ett uttag så kan man ju vända på kontakten i väggen. Mvh

Det låter som du borde ta ut en elektriker för att reda upp dina grejor.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Nej, du ska inte plocka faser från två grupper till din spis. Är det draget i rör är det sannolikt ganska enkelt att dra fram riktig trefas.

E etompau skrev:
Det låter som du borde ta ut en elektriker för att reda upp dina grejor.
A jo. Hade jag råd med det hade jag gjort det och inte frågat här.

D Daniel 109 skrev:
Nej, du ska inte plocka faser från två grupper till din spis. Är det draget i rör är det sannolikt ganska enkelt att dra fram riktig trefas.
Delvis i rör delvis inte. Kommer va ett himla spektakel att dra fram ny kabel.

Tyvärr är det enda riktiga alternativet.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tyvärr är det enda riktiga alternativet.
Nu är jag ju ute efter en fungerande lösning inte att det blir fackmannamässigt gjort.

D Daniel 109 skrev:
Varför kan man inte ta 2 separata faser som går på 2 olika proppar?

Rent tekniskt funkar det om det är olika inkommande faser. Men det är långt ifrån rätt. Kablarna till en flerfasgrupp ska gå tillsammans samma väg för att inte skapa förvirring och framtida farliga situationer.

Redigerat:
Ligger de på olika faser? Visst går det, men jag skulle definitivt inte rekommendera en sådan lösning.

useless useless skrev:
Rent tekniskt funkar det, men det är långt ifrån rätt. Kablarna till en flerfasgrupp ska gå tillsammans samma väg för att inte skapa förvirring och framtida farliga situationer.
Kommer bo här säker resten av livet hade jag tänkt. Ska dra om all el i hela huset om nått år när jag har råd så detta ska mer bli en tillfällig fungerande lösning.

Men så då teoretiskt så kan jag ta ena fasen till plattorna och den andra fasen från andra uttaget till ugnen? Hur gör jag med respektive nollor? Osäker på om det gick att separera nollor på spisen men det borde väl gå?

Nej, spisen har en nolla. Men varför inte göra det rätt när du gör det?

Ska du ändå senare dra om hela huset kan du ju i dag dra fram en matning till spisen som du senare ersätter. Då behöver det inte vara så snyggt för det blir ju bara en tillfällig lösning som varken bli särskild dyr eller svårt. Kabel för någon hundring, klammer för några tior och ett uttag.
Så för din egen och din omgivnings skull håll inte på och hitta på livsfarliga lösningar.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ska du ändå senare dra om hela huset kan du ju i dag dra fram en matning till spisen som du senare ersätter. Då behöver det inte vara så snyggt för det blir ju bara en tillfällig lösning som varken bli särskild dyr eller svårt. Kabel för någon hundring, klammer för några tior och ett uttag.
Så för din egen och din omgivnings skull håll inte på och hitta på livsfarliga lösningar.
Har inte kunskap för det. Rotar inte i proppskopen mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.