14 807 läst ·
29 svar
15k läst
29 svar
Hittade en jordplåt i gräsmattan, vad göra?
Sida 1 av 2
Håller på att gräva för plintar i gräsmattan, kom ner en bra bit, mer än 40 cm, och stötte på en plåt. Skrot tänkte jag, har hittat allt möjligt i gräsmattan förut så jag slet upp den och upptäckte då att det satt en trasslig oskärmad tvinnad kabel på den.
Helt klart att det är en slags jordplåt jag lyckats gräva upp - egentligen lite tur eftersom det ska komma en grävare i veckan och vara lite mindre varsam med gräsmattan.
Men vad ska jag göra nu? Gräva ett hål på ett ”säkert” ställe och lägga ner plåten i jorden igen? Eller finns det något sätt att kolla om plåten verkligen används? Det har nämligen hänt en del med elen i det här huset genom åren. Känns ju lite vanskligt att ha plåten ”i luften” om det nu är så att den verkligen är en jordplåt som används.
Helt klart att det är en slags jordplåt jag lyckats gräva upp - egentligen lite tur eftersom det ska komma en grävare i veckan och vara lite mindre varsam med gräsmattan.
Men vad ska jag göra nu? Gräva ett hål på ett ”säkert” ställe och lägga ner plåten i jorden igen? Eller finns det något sätt att kolla om plåten verkligen används? Det har nämligen hänt en del med elen i det här huset genom åren. Känns ju lite vanskligt att ha plåten ”i luften” om det nu är så att den verkligen är en jordplåt som används.
Har du en normal svensk elmatning så behövs ingen jordplåt.
Sen finns det mycket idéer om saker och ting, åskskydd, amatörradio, extrem-hifi och lite annat som gör att man "behöver" en eget jordtag.
Enda gången jag kan komma på att det krävs ett eget jordtag är reservḱraft eller reservkraftintag.
Ta reda på var, hur och till vad den är inkopplad.
Sen finns det mycket idéer om saker och ting, åskskydd, amatörradio, extrem-hifi och lite annat som gör att man "behöver" en eget jordtag.
Enda gången jag kan komma på att det krävs ett eget jordtag är reservḱraft eller reservkraftintag.
Ta reda på var, hur och till vad den är inkopplad.
Tidigare ägaren påstår att det är fylle från när huset byggdes och jag har mätt resistansen mellan husets jord via förlängningssladd och den var oändlig så då bör väl inte plåten vara kopplad till husets jord på något vis.
Åskledare slog det mig att det kanske var men det finns ingenting på varken vårat eller grannens tak som skulle kunna vara andra ändan på åskledaren så det är också lite underligt i så fall. Kanske har funnits en men man monterar väl gärna inte bort en åskledare? Skulle anta att plåten är ungefär 1 m2 totalarea men den är nog inte av koppar, den är full av rost och inte grönt ärg.
Åskledare slog det mig att det kanske var men det finns ingenting på varken vårat eller grannens tak som skulle kunna vara andra ändan på åskledaren så det är också lite underligt i så fall. Kanske har funnits en men man monterar väl gärna inte bort en åskledare? Skulle anta att plåten är ungefär 1 m2 totalarea men den är nog inte av koppar, den är full av rost och inte grönt ärg.
Redigerat:
Det stämmer 1 kvm plåt är 1kvm, dvs tex 1 x 1 m.
Men nu skrev jonaserik att man behöver en yta (där metallen kommer i kontakt med jord) på 1 kvm.
Hade det varit en boll, hade det varit solklart att det då handlar om hela ytan och inte bara ovansidan, men för en kopparplåt gäller samma sak, och egentligen får man även räkna med ytan på kanterna.
Men nu skrev jonaserik att man behöver en yta (där metallen kommer i kontakt med jord) på 1 kvm.
Hade det varit en boll, hade det varit solklart att det då handlar om hela ytan och inte bara ovansidan, men för en kopparplåt gäller samma sak, och egentligen får man även räkna med ytan på kanterna.
J jonaserik skrev:
Är resistansen noll så har du en väldigt bra kontakt. Var det ledningsförmågan du menade?U ulfalf skrev:Tidigare ägaren påstår att det är fylle från när huset byggdes och jag har mätt resistansen mellan husets jord via förlängningssladd och den var noll så då bör väl inte plåten vara kopplad till husets jord på något vis.
Det är byggt 1991. Snarare internets barndom än radions barndom men jag har då aldrig hört talats om någon som hade egen jordplåt till sitt modemA alfista skrev:
Största sannolikheten är nog att det är något som förra ägaren (husbyggaren) grävt ner men sedan glömt bort. Många saker på huset är lite udda och uppgifter från förra ägaren ska man nog gärna kontrollera själv. Fortsatt plan är att se om det går att följa kabeln i marken i det fortsatta grävjobbet som ändå ska göras, så kanske det till slut visar sig om det är en fyllnadsplåt eller jordplåt...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men det helt självklara, vart går den trassliga tvinnade kabeln, vad är den ansluten till?
Om den inte är ansluten till mer än plåten så är det bara lite metallskrot i marken utan funktion.
Protte
Om den inte är ansluten till mer än plåten så är det bara lite metallskrot i marken utan funktion.
Protte