M
Hej,

Hus byggt 46 där elrören (pansarrör tror jag det kallas) är gjorda utav metall/plåt. Klantade mig och använde kofot för att bända loss ett eluttag som hade fastnat i en dosa (med strömmen på). Kom antagligen emot fasen och plåtdosan samtidigt med kofoten, det sprakade till rejält, flög glöd och en säkring i centralen samt en huvudsäkring gick. Blev även en svetsloppa på kofoten och bränt på faskabeln i eluttaget.

Mätte sedan och pansarrör och plåtdosa är jordade, ska dom vara det?

Jag testade att lägga fasen mot dosan och då löste jordfelsbrytaren, varför gjorde den inte det när kofoten ledde ström till jord?
 
Ja eftersom dom troligen ligger i betong och kanske mot armeringen (som är ledande) så blir dom jordade per automatik. MEN den jordningen är inget man ska "räkna med" för den är högst osäker.
 
M
E elmont skrev:
Ja eftersom dom troligen ligger i betong och kanske mot armeringen (som är ledande) så blir dom jordade per automatik. MEN den jordningen är inget man ska "räkna med" för den är högst osäker.
Okej, ska nog kontrollera alla dosor så jag vet. Förstår dock ändå inte hur jordfelsbrytaren inte löste första gången, utan bara säkringarna
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.