El
Allmänobildad: Det där skulle jag reklamera till tillverkaren eller ÅF. Det är ju något med styrningen som lever ett eget liv. Tills dess kan du ju koppla ur badkaret där det sitter anslutet, så slipper ni bli störda av oljudet.
DanielHilding: Tack Peter! Då fattar jag ✅ Jag ska testa att byta i helgen och köra nån vecka innan jag tar hit en elektriker som kan verifiera till Vattenfall gällande nedsäkringen. tack för all hjälp!
elmont: Det stämmer alltid, det är bara om nått avviker från "standard" som man måttsätter, och skriver i klartext om placering/dragning. Det gäller även apparater och uttag osv. Och det gäller enstaka hus till stora bostadskomplex. Och grunden till det hela är "svensk standard" och EL-AMA
Svampe: [citat] Får klättra upp och kolla om det står något på den. Risken finns nog att lappen ramlat bort eller sitter under höljet..
tommib: Ah, ok, nu ser jag det framför mig. Var lite insnöad på att det var kopplad på ett annat sätt. Varför var frågan....
Stefan Alsnäs: Jag har ett massagebadkar från Svenska Badkar. Det finns en panel på ovansidan som kan styra hur man vill ha "bubblet". Problemet är att pumpen startar lite då och då utan att vi finns i närheten. Det kan gå en dag mellan starterna men också några timmar. Den uppträder nästan alltid så här: Startar och går i 3 minuter. Därefter "vila" i en minut. Sedan går den tre minuter igen.
mexitegel: Den anställde borde fått en kraftig tillrättavisning och inte få ha ansvar för några lärlingar.
BirgitS: Eller kanske en gammal dålig timer som inte riktigt stänger av strömmen? LED behöver ju väldigt lite ström jämfört med glödljus.
Stefan1972: [citat] Det är ingen som har sagt att nån produkt brinner upp eller förstörs för att man har "fel" säkring. Poängen är fortfarande den att har du ett schuko uttag du har avsäkrat till 16A så innebär det att du kan lägga typ 3800 watt på det uttaget. Det i sig är inga problem men om du då har en förlängningssladd av tvivelaktig kvalitet med 0.75 trådar. Eller halvglappa
GK100: Den typen BeHa jag nämnde finns fortfarande kvar och är snäppet bättre om man nu ska vara sån än Marelco som kom upp och som också är vanlig bland de som använder dem frekvent tex vid besiktningar. Det bör inte vara något problem för någon som besiktigar att använda dem då är de nog större på andra håll än de rent elektriska. Det var en bra manick du hittat cpalm men tydligen
Knight: De är väldigt prisvärda ifall man köper 4 pack direkt från tillverkaren
Behörig elektriker: Jobbar som elektriker och driver eget företag med 20 elektriker . Vi jobbar mycket med ljussättning och att göra sk lux-mattor" dvs sätta så många spottar som fyller rummen är för en fackman inte ok nu 2020 ! Vi försöker istället jobba med kontraster och belysa viktiga partier för att få det där härliga ljuset i hemmet. Fyller du varje rum med spottar så visst får du ljust ,men
Hullefar: Jag hittade en bild på TS i sommarstugan från förra sommaren: [bild]
Tomtom79: [citat] Och har du en riktigt vettig elektriker så höjer han sitt timpris istället och låter dig köpa materialet till självkostnadspris samt lägger till den tid han lägger på materialhanteringen. Så får du ROT-avdrag på det arbete han gör.
tommib: Men det finns egentligen ingen fördel med att göra det. Sparkopplingen är precis lika godkänd och används av alla elektriker. Eftersom det pratas om kabel så antar jag att det rör sig om en utanpåliggande installation och då finns det sannolikt incitament att dra sovrumsmatningen just den vägen. Man delar inte en krets mellan två kablar i en normal bostad. Det finns ingen anledning och
tommib: En inte allt för vild gissning är att du har kopplat helt fel. Jag gissar att det satt en korsbrytare där dimmern sitter idag. Jag fattar inte heller hur du får brytaren att stå i något slags mittenläge, det ska inte vara möjligt. Iofs går det säkert om man verkligen balanserar vippan men det är fel. Det går inte att få ihop din önskade koppling i de befintliga dosorna eftersom du
Eraze: [citat] Tack för svaret. Då förstår jag att han använder andra kablar. Vi bytar typ alla uttag i rummen så borde vara jordat då :)
irs: Det var det jag trodde. Tack för svar. Ingen trappbrytare, eller det finns i alla fall ingen mer knapp som styr samma lampa. [citat]
kioskdavid: Har du ett foto på motorns märkskyllt så har du väldigt snart ett svar på om det går.
Anonymiserad 182623: Jag håller på och renoverar vår garderob. Drog bort golvlisten och tittade in under väggen (gipsskivan) och golven. Såg att det kom upp en 1,5mm kabel som var skalad. Samt en vanlig elkabel, antagligen 3g*1,5mm, som verkar komma från källaren och gå upp mot vinden. Jag hittar ingen el i källaren och vinden är lite svårt att komma åt just där. Finns det några verktyg som jag kan
Karlia: Jag har spottar i kök och badrum, renoverat av förrförra ägaren runt 2000. Då var det halogen som gällde, de blir väldigt varma, (min sodastream som står under en har små gropar efter värmen) tycker också att de behöver bytas ofta. Har löst det med att byta några stycken till led, ska så småningom byta ut halogensystenet så jag kan ha led överallt. Däremot känner jag inte igen
tommib: Såga ur en fyrkant kring varje spotthål, lägg upp två bitar läkt på kanterna. Lite slack på slangen, montera dosa, koppla slang och tryck upp och skruva fast. Ska du ändå på med gips så spelar det ingen roll med skarvarna. Dessutom har du mer plats att peta igenom ett VP-rör eller liknande för att komma igenom isoleringen. Om du tänker till lite när du bygger behöver du bara få
Grains: För de som var lika vilsna som jag uppdaterar jag tråden med att följande skall fungera enligt Elko: [bild]
Keld: En annan tänkbar lösning kan ju vara att D koppla motorn och köra den på en enfas frekvensriktare. Dessutom trevligt med steglöst varvtal.
toolman77: Jag hade tidigare ett kabelbundet larm som hade liknande dosor lite här och var. Sitter de så att det skulle kunna vara avgreningar till larmdeckare?
Leif i Skåne: Tilläggsisolera inåt 45 eller 70 mm så får du ett installation skikt samt nya raka väggar.