31 621 läst ·
22 svar
32k läst
22 svar
Hur mäta resistens och isolationsmäta golvvärmeslinga?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Värmekablar ska isolationsmätas med 1000V.
//Patrik
//Patrik
Jag införskaffade en Uni-T megger (isolationsprovare) och har använt den vid förläggandet av 2 värmekablar i vårt hus. Allt är uppskrivet i garantibladen, värden både före förläggning, efter förläggning och efter gjutning. Signade med mitt eget namn vid raden för elinstallatör. 
Har papprena i en mapp vid elskåpet. Dock har jag ju ingen garanti eftersom jag inte är behörig (eller är anställd under en behörig).
Har papprena i en mapp vid elskåpet. Dock har jag ju ingen garanti eftersom jag inte är behörig (eller är anställd under en behörig).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag har en isolationsmätare. Vad är ett godkänt resultat?
Jag var tvungen o testa min slinga.
Twista ihop noll o fas på slingan och jord för den andra proben. Kan köra 1000V och instrumentet klara 4000M ohm.
Vad förväntar jag mig att se på skärmen.
Det flaxa till på resultats raden (ohm) när jag lägger på probe två, Efter någon halv sekund blir det OL (oändligt) öppen krets?
tacksam för input, tack
Jag har en isolationsmätare. Vad är ett godkänt resultat?
Jag var tvungen o testa min slinga.
Twista ihop noll o fas på slingan och jord för den andra proben. Kan köra 1000V och instrumentet klara 4000M ohm.
Vad förväntar jag mig att se på skärmen.
Det flaxa till på resultats raden (ohm) när jag lägger på probe två, Efter någon halv sekund blir det OL (oändligt) öppen krets?
tacksam för input, tack
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Då är den OK. Oändlig resistans är vad man förväntar sig. Har för mig att även ned mot 500 Mohm anses godkänt. Men skulle man ha ett sådant värde så är något fel, även om det inte är farligt.
Att den flaxar till kan bero på att instrumentet laddar upp kabeln,
Att den flaxar till kan bero på att instrumentet laddar upp kabeln,
Kanon, tack för snabbt svar.

Då skall jag öka på värmen o mysa
Då skall jag öka på värmen o mysa
H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Och du har jordfelsbrytare?
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Förresten, bara som en "sanitycheck", mät mot något med resistans, bara så du ser att instrumentet kan visa något annat än oändlig resistans.
Yes, JFB finns och är fungerar.
jag testa att kortsluta instrumentet och ser då värsta scenariot.
jag skall göra ytterligare test, som du beskriver.
det är lurigt att lämnar råd då konsekvensen är förödande, tack för visad proffsighet.
tack,
jag testa att kortsluta instrumentet och ser då värsta scenariot.
jag skall göra ytterligare test, som du beskriver.
det är lurigt att lämnar råd då konsekvensen är förödande, tack för visad proffsighet.
tack,
H hempularen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden