Etikett på en rörelsevakt med tekniska specifikationer från Schneider Electric.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplat in en ny rörelsevakt, men den tänder inte lysröret så jag mäter och får 231V på L och på utpilen endast 153V? Är den trasig eller vad har jag gjort fel?

Spänningen tyder på att tråden ligger i luften, oinkopplad. Men det är givetvis möjligt att den bara dras lite halvdant till 153V.

En tråd som är oinkopplad i båda ändar fungerar som antenn och plockar upp störningar som ditt instrument läser, det blir ännu mer om den oinkopplade tråden ligger parallellt med en fasledare. Då får du en kapacitiv koppling mellan trådarna. Det elektriska fältet från elektroner i fasledaren påverkar elektroner i den lösa tråden. Det ger en ström som kan bli några mikroAmpere, vilket räcker för att ett mätinstrument skall mäta det.

Förtydligande. Att den ligger i luften, kan bero på felkoppling, eller att rörelsevakten helt enkelt inte registrar en rörelse, så att den inte drar sitt relä.

Redigerat:

Bästa svaret

Den är inte gjord för lysrör, endast glödlampa och 230v halogen.

Ja, lysrörsbelastning är den inte gjord för. Sedan är det en vakt som ej behöver neutralledare, då krävs det att där går en liten ström genom kretsen och vakten. Detta lär du då se som en spänning på vaktens utgång/tändtråd.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Skiftat rörelsevakter mellan ett rum med glödlampor och detta med lysrör och nu fungerar allt! Om jag läst lite noggrannare på pappret som följde med så stod det ju faktiskt inget om lysrör. Nytt för mig var också att den inte krävde nolla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.