8 227 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
Vad är detta för kabel som löper genom huset.
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 89 inlägg
Som någon skrev, har ej fått svar men har skickat frågan. Som det syns på en av bilderna år den ”ingjuten” i fönstret på båda kortsidorna av huset.
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 89 inlägg
Skanova ringde upp; det var en telefonkabel. Vi hade fortfarande en efter gatan som använde fast telefoni. Därefter kunde jag ta bort den! Tack alla för svar!
Kolla om din station är med här så vet du när du kan klippa kabeln :
https://www.telia.se/dam/jcr:20959231-1b78-4b01-b74f-778a2ff54a34/Kommuner och orter 2020 revE.pdf
https://www.telia.se/dam/jcr:990fafc5-99a3-4eef-b537-fa60f7725e7e/Kommuner och orter 2021.pdf
https://www.telia.se/dam/jcr:20959231-1b78-4b01-b74f-778a2ff54a34/Kommuner och orter 2020 revE.pdf
https://www.telia.se/dam/jcr:990fafc5-99a3-4eef-b537-fa60f7725e7e/Kommuner och orter 2021.pdf
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 89 inlägg
Det var den inte! Men jag vet vem gumma är, & med risk för att vara cynisk är det kanske inte såååå länge kvar
Va tvungen att leta lite i gömmorna och visst hittade jag min lilla fusklapp från Televerkstiden
.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 89 inlägg
haha va nice! det är helt otroligt vilken hjälp man kan få härifrån! så många duktiga som engagerar sig!!! grymt är det!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Man försökte skala upp lite extra mantel eller så åkte man på att ringa ut vilka par som va vilka. Detta va man ju van med då mycket innan dessa va varvkabel med pappersisolering med bara röd och blå färgmärkning.
Även den nya märkningen va svår att tyda om den som skarvat innan inte bundit upp varje bunt om 10 med den färgade tråden eller inte hållit ihop paren vid skarvning. Kunde bli många vita att gissa mellan om grävmaskinen varit framme. Bara att skala upp lite till.
Även den nya märkningen va svår att tyda om den som skarvat innan inte bundit upp varje bunt om 10 med den färgade tråden eller inte hållit ihop paren vid skarvning. Kunde bli många vita att gissa mellan om grävmaskinen varit framme. Bara att skala upp lite till.
Håller med, jag jobbade på dåvarande Televerket 1965 - 1993 och kabeltypen på bild var modern åtminstone en bit in på 70-taletsnuttjulle skrev:
Jag tycker att det på bilden ser ut som en 5-pars kabel + en 30-pars (alternativt 50-pars), man har då troligen plockat ut 5 par i denna skarv
Klicka här för att svara