TS har frågat Skanova, men inte redovisat något svar...

• Gilla
Joakim Alpsten
  • Laddar…
Som någon skrev, har ej fått svar men har skickat frågan. Som det syns på en av bilderna år den ”ingjuten” i fönstret på båda kortsidorna av huset.

J
Ring 020-505000 annars. Telia Infras Nätcenter.

• Gilla
Joakim Alpsten
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS har frågat Skanova, men inte redovisat något svar...
Missade ett litet "om". ;)
Men då åter till att detta är den första färgmärkningen som användes på telekabel med plastisolering.
Blå-Blå Gul-Gul och sedan minns jag inte mer än att detta va varvkabel.

• Gilla
Joakim Alpsten
  • Laddar…
Telia körde med sin egen färgkod långt efter att "vanliga" svagströmmare drog kablar med vit-blå, vit-orange, vit-grön, vit-brun osv.

• Gilla
Joakim Alpsten
  • Laddar…
Skanova ringde upp; det var en telefonkabel. Vi hade fortfarande en efter gatan som använde fast telefoni. Därefter kunde jag ta bort den! Tack alla för svar!

• Gilla
Pen och 5 till
  • Laddar…
Det var den inte! Men jag vet vem gumma är, & med risk för att vara cynisk är det kanske inte såååå länge kvar

Va tvungen att leta lite i gömmorna och visst hittade jag min lilla fusklapp från Televerkstiden
. Äldre handledning för färgmärkning och parnummering i polyetenisolerad partvinnad kabel från 1966.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgschema för märkning av telekabelpar från Televerkstiden med färgkodade diagram för 20, 30 och 50 par.
Skapa konto

Illustration av tvärsektioner för 5, 10 och 100 pars kablar med numrerade färgade punkter för telekommunikation.
Skapa konto

• Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
haha va nice! det är helt otroligt vilken hjälp man kan få härifrån! så många duktiga som engagerar sig!!! grymt är det!

S
snuttjulle snuttjulle skrev:
Va tvungen att leta lite i gömmorna och visst hittade jag min lilla fusklapp från Televerkstiden
.[bild]
[bild]
[bild]

Hur funkade det där när kabeln var uppskalad? Hade man bara en chans eller gick det att reda ut om man råkat slarva? :)

dagens standard känns onekligen trevligare :)

Man försökte skala upp lite extra mantel eller så åkte man på att ringa ut vilka par som va vilka. Detta va man ju van med då mycket innan dessa va varvkabel med pappersisolering med bara röd och blå färgmärkning.
Även den nya märkningen va svår att tyda om den som skarvat innan inte bundit upp varje bunt om 10 med den färgade tråden eller inte hållit ihop paren vid skarvning. Kunde bli många vita att gissa mellan om grävmaskinen varit framme. Bara att skala upp lite till.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Nu har ju TS redan skrivit att Tevelverket/Teila/Skanova känner sig skyldiga till detta.
Och denna färgmärkningen va den standard som användes innan vit-blå, vit-orange osv.
Håller med, jag jobbade på dåvarande Televerket 1965 - 1993 och kabeltypen på bild var modern åtminstone en bit in på 70-talet
Jag tycker att det på bilden ser ut som en 5-pars kabel + en 30-pars (alternativt 50-pars), man har då troligen plockat ut 5 par i denna skarv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.