Jag har råkat ut för en konstig sak som jag bara inte kan släppa så jag hoppas att någon kan ge mig en ledtråd på en konstig jordfelsbrytare. Jag har bytt ut en 20 år gammal GEA jordfelsbrytare eftersom den löst ut flera gånger utan att det funnits några problem i nätet. När jag öppnade centralen så såg jag att den hade oskyddade grupper, kyl, frys, värme och dessa har även löst ut trots att de var oskyddade, konstigt men sant. Nu när jag har gjort "ett till ett" byte, dvs bytt till en Häger jordfelsbrytare och kopplat in L1, L2, L3 och N på exakt samma sätt som det var på den förra jordfelsbrytaren så fungerar det som tänkt, jordfelsbrytaren löser alla skyddade grupper förutom de som är oskyddade.
Jag har tänkt på detta nu i flera veckor och kan inte komma på hur den gamla jordfelsbrytaren kunde lösa oskyddade grupper. Någon som har en bra förklaring?
Jag har tänkt på detta nu i flera veckor och kan inte komma på hur den gamla jordfelsbrytaren kunde lösa oskyddade grupper. Någon som har en bra förklaring?
Det kan inte stämma. Om grupperna verkligen låg utanför JFB så kan de inte ha löst den. Har du ändrat något i gruppernas anslutningar? Den enda tänkbara förklaringen som jag ser är att nollorna låg på jordfelsbrytarens nollskena istället för på en egen. Det är ett farligt misstag. Då borde de dock ligga kvar där nu och "brytas" när JFB löser. Brytningen blir då på nollan och inte på fasen vilket skapar en mycket riskabel situation där du tror att det är strömlöst men du i själva verket har full spänning i uttagen. Du kan också få allt mellan 0-400 V i uttagen beroende på last.
Kyl och frys bör inte ligga utanför JFB. Värme kan diskuteras, det beror lite på hur anläggningen ser ut i övrigt.
Kyl och frys bör inte ligga utanför JFB. Värme kan diskuteras, det beror lite på hur anläggningen ser ut i övrigt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 532 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 532 inlägg
Har du kopplat in den nya precis som den gamla så är det omöjligt att det skulle vara någon skillnad på vilka grupper de bryter.Mahal skrev:Jag har råkat ut för en konstig sak som jag bara inte kan släppa så jag hoppas att någon kan ge mig en ledtråd på en konstig jordfelsbrytare. Jag har bytt ut en 20 år gammal GEA jordfelsbrytare eftersom den löst ut flera gånger utan att det funnits några problem i nätet. När jag öppnade centralen så såg jag att den hade oskyddade grupper, kyl, frys, värme och dessa har även löst ut trots att de var oskyddade, konstigt men sant. Nu när jag har gjort "ett till ett" byte, dvs bytt till en Häger jordfelsbrytare och kopplat in L1, L2, L3 och N på exakt samma sätt som det var på den förra jordfelsbrytaren så fungerar det som tänkt, jordfelsbrytaren löser alla skyddade grupper förutom de som är oskyddade.
Jag har kopplat in den nya jordfelsbrytaren precis som den gamla. Tycker det här är lika skumt som ni, just därför jag inte kan släppa det och skriver en fråga här. Det är ju rent omöjligt att kyl, frys, ventilation och värme skulle brytas men det gjorde det.
Här kommer före och efterbilder så kan ni själv se. Har inte kopplat om något utan bara lossat L1, L2, L3 och N och kopplat in dem i den nya jordfelsbrytaren, en för en.
Bild före
Bild efter
Här kommer före och efterbilder så kan ni själv se. Har inte kopplat om något utan bara lossat L1, L2, L3 och N och kopplat in dem i den nya jordfelsbrytaren, en för en.
Bild före
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild efter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Kan du förklara en gång till begripligt. Vad har löst ut? Om du bryter strömmen med JFBn, blir då kyl/frys strömlösa? Eller menar du att kyl/frys på något sätt löst ut JFBn? Har du kontrollerat att dessa oskyddade grupper faktiskt matar kyl/frys och inte bara läst gruppförteckningen? Om du dammsuger elcentralen så finns det inte längre någonting skumt där utan allt ska vara tydligt svart på vitt på hur det är kopplat.
Hur vet du att den gamla JFBn var trasig? Du kan ha ett jordfel i anläggningen som ger till synes oförklarliga symptom.
Hur vet du att den gamla JFBn var trasig? Du kan ha ett jordfel i anläggningen som ger till synes oförklarliga symptom.
När den gamla jordfelsbrytaren löste ut så bröt den alla grupper, även de som låg utanför jordfelsbrytaren. Med den nya jordfelsbrytaren är allt som det skall vara, dvs löser den så löser inte grupperna som ligger utanför jfb. Jag har kontrollerat dessa grupper och de matar, kyl, frys, värme, ventilation.
Vet inte att den gamla jordfelsbrytaren var trasig men tänkte att den säkert var det för att den löst ut så ofta. Nu när jag har bytt har jag inga problem längre men undrar fortfarande hur grupperna utanför jfb kunde bli strömlösa då den gamla jfb löste.
Elcentralen e jävligt skitig, skall dammsuga den.
Vet inte att den gamla jordfelsbrytaren var trasig men tänkte att den säkert var det för att den löst ut så ofta. Nu när jag har bytt har jag inga problem längre men undrar fortfarande hur grupperna utanför jfb kunde bli strömlösa då den gamla jfb löste.
Elcentralen e jävligt skitig, skall dammsuga den.
Kom på det själv när jag väl stod där med den vanliga dammsugaren, ingen ström
Det var bara att gå ut i garaget och hämta elektronikdammsugaren som har små rör av gummi så det fungerade finfint så nu är centralen fin igen 
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Hur kontrollerade du att det inte fanns spänning på de "jfb lösa" grupperna?
OM matningen låg in över huvudbrytaren för att sedan gå till dom fem grupperna och sedan till JFB så kan, som många tidigare skrivit; inte JFB göra dessa grupper spänningslösa. Hur är det med nollan som går genom JFB borde den inte ligga på PEN
Jag e fullständigt med att jfb inte kan göra dessa 5 grupper spänningslösa som det är kopplat men fakta är dessvärre att det blev så och huvudsäkringarna har inte löst. Just därför jag inte kan släppa tanken på att det blivit så, blir ju helt galen bara jag tänker på det.elmont skrev:
Nu e jag ingen elektriker men jag har väl ett 5 ledarsystem, 3 faser, en nolla och jord då har man väl ingen PEN, det är väl 4 ledarsystem, eller är det frånskiljarskruven som styr det?
Redigerat: