kisumisu
Har en liten fråga vad dessa kan vara för något? Mätare och Huvudsäkringarna förstår jag vad det är. Men det här andra???

Elcentralens insida med mätare, oidentifierade komponenter och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med schematisk etikett och okänd anordning, möjligtvis en komponent inom elinstallation.
Skapa konto
Etikett med elektriskt schema på en ELDON-utrustningslåda, med frågor om okända komponenter.
Skapa konto

På plattan jämte den enstaka säkringen skulle ett kopplingsur eller en sk rundstyrningsmottagare monterats. De användes för att styra tariffspolen i gamla mätare med dubbla räkneverk för olika taxor tex dag/natt. Säkringen användes för matning av detta och via brytaren i nedre delen av skåpet var en fri kontakt kopplad som kunderna kunde använda för att styar tex ackumulering nattetid. Inget av detta verkar ha funnits eller använts i ditt fall, inga skruvhål i plattan.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
GK100 GK100 skrev:
På plattan jämte den enstaka säkringen skulle ett kopplingsur eller en sk rundstyrningsmottagare monterats. De användes för att styra tariffspolen i gamla mätare med dubbla räkneverk för olika taxor tex dag/natt. Säkringen användes för matning av detta och via brytaren i nedre delen av skåpet var en fri kontakt kopplad som kunderna kunde använda för att styar tex ackumulering nattetid. Inget av detta verkar ha funnits eller använts i ditt fall, inga skruvhål i plattan.
Ok tack för ett snabbt svar!

Jag hade olika tariffer såkallad natt taxa när vi flytta in i huset. Men då hade vi ju redan den här moderna elmätaren.

Fick med många om och men den till en vanlig dygnstaxa.

Med om och men menar jag att jag bytte elhandelsbolag när vattenfall vägrade ändra bort den dyra dagstaxan och så kallade "billiga" natt elen :poop: Först efter det försvann den.

Nu har jag dock vattenfall igen, där det är samma taxa dygnetrunt ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.