C civilingenjören skrev:
Genererar man elektricitet i sin näringsverksamhet och använder den privat ska den uttagsbeskattas.
Man får ju ha ett kreativt samvete om man skall leva med Ö-drift.

Säljer man en rotpost kan denna även delas med boningshuset och näringsgrenen för framdragning av el.

C
Givetvis hoppas jag innerligt att Skatteverket lägger resurserna på Panama-dokument snarare än någon som joxar med traktorgenerator på gården och kanske får ut lite hushållsel.

• Gilla
Collie
  • Laddar…
Javisst, skattefiffel är OK så länge det inte är någon annan som fifflar! (y)

• Gilla
elmont
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
någon som joxar med traktorgenerator på gården
Jag menade att man ev kunde räkna på om man tillvara på energin i en generator/motor (ej traktor) till värme till vatten/värme samt elbank till det som ej går att köra på lågspänning, matematiskt kunde få ekonomi i ödrift samt elpaneler mm.
Under 50 V är det högsta kravet inkompetens, vilket många av oss har i besittning.
Man får vara en riktig mupp för att krångla till det med kanske fem lösningar på ett problem.
Men i teorin kan det vara roligt att räkna i stället för att utföra!

För 135 tkr med ev fördelning av kost till boende/näring har man nog svårt att få en kalkyl att gå ihop!

Att det skulle vara fritt fram under 50 V är inte riktigt sant, till det kommer även max10 A och max 200VA

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K kest skrev:
Under 50 V är det högsta kravet inkompetens,
Det krävs kompetens i det mesta man gör, även under gränsen för krav på behörighet för elinstallationer i byggnader då det går att orsaka skada även med 12 V och 10 A.

• Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Såvida inte installationen sitter i ett fordon... som t ex en båt.

Ödrift med ambitionen att ha lika mycket energi tillgänglig som vi, utan att tänka på det, slösar bort när el finns lätt tillgänglig är naturligtvis väldigt dyrt och krångligt. Ingen batteribank i världen kan lagra solel från sommar till vinter.
Men tänkandet och beteendet förändras när det inte är självklart att el kommer från ett hål i väggen. Då minskar också förbrukningen. Jag påstår att vem som helst av er som av någon anledning tillbringar ett vinterhalvår i en båt eller husvagn lägger om vanorna. Elförbrukningen minskar troligen till en fjärdedel ungefär av vad en normal villa drar.

Det finns alltså anledning att dimensionera ödrift för att ge mycket mindre än ni skulle göra av med med en 16-25A fast lina. Man får tänka lite mer på vad man gör av med men egentligen är det inget problem. Det är bara roligt.

Mvh Findus

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
K kest skrev:
Om jag minns rätt så var det en näringsfastighet. Man får då göra avdrag för utgifter till näringen.
Tex diesel och utgifter till näringsbyggnader, ej bostad.
En dieselgenerator ger 60% värme och 40% el (Förluster ej räknat)
Om man tänker att man laddade en tank och golvvärme samt batteribank med el och värme.
Så med avdrag för moms skatteavdrag för intäkter från skog så skulle det vara intressant om kluriga medlemmar från forumet kunna få till en teori.
Man får då givetvis räkna på att det blir på gränsen på hur man kan utnyttja avdragsgränser.

Diesel oskattad är inte dyr men med tanke på alla avgifter som kommer på elen så?
Skulle det gå att leva offgridd med "rätt avdrag"
Jag kan ha missat om någon föreslagit sol, vind eller jordvärme. Men de har kanske även lägre driftkostnader över lång tid.

Det finns bra lösningar för både solceller och vindmöllor idag samt bättre lagringsmöjligheter för EL än på många år, så man kan lagra varmvatten i stora vattentankar man gräver ner under jord, som värms på sommaren och kan värma husen på vintern. Elen behöver man oftast inte lagra så länge men ett par veckor kanske kan vara rimligt.

Om den lagrade elen tar slut på 2 veckor så kanske ett Dieselverk, som går på miljövänlig (självproducerad) etanol kan användas. Tänker man fritt öppnas det möjligheter....

• Haha
kest
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Hej å hå alla byggahusare.

Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.

Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-

Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...
Jag var nyligen på studiebesök hos Hans-Olov Nilsson i Agnesberg utanför Göteborg. Han visade sin lösning för offgrid-el. Om anslutningen är så dyr som i ditt fall är det klart lönsant att kika på hans lösning. Solceller och vätgaslagring gör att han klarar sin villa på typ 500 kvm samt en el-bil året runt på den el han själv producerar. Hans företag Nilson Energy kan leverera dessa system, men det går säkert att sätta ihop på egen hand med, men troligen inte mycket billigare.

• Gilla
Damaja och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.