Steeldragon
Hej,

Jag har funderat lite på nån slags parkeringshjälp i garaget för att enkelt få koll på när hela bilen har kommit in i garaget ordentligt
Som det är idag kan jag ibland få hoppa in i bilen igen och rulla fram några cm till för att porten ska gå att stänga. Det är ganska tight framför bilen så jag vill gärna stå så långt bak som möjligt.

Visst finns det den vanliga lösningen med en tennisboll hängandes från taket som sen slår i framrutan, men nu lever vi ju i 2020 och jag vill därför hitta någon roligare lösning.

Min fråga är nu om det är någon som har förslag på nåt system med nån lampa för att indukera bilens position?

Jag funderade på om det går att lösa med nån slags fotosensor (heter det ens så?) eller liknande som lyser när kretsen är bruten och är annars släckt (se min vacka illustration nedan).

Illustration av en gul bil i ett garage med en tänkt parkeringshjälp bestående av en sensor och en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det nåt sånt system att få tag i? Vad kan det tänkas heta isåfall? Har letat runt lite på google, men då jag är väldigt dåligt bevandrad i sånt här vet jag knappt vad jag ska söka på...

All hjälp och tips mottages tacksamt! :)

Redigerat:
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Steeldragon Steeldragon skrev:
Visst finns det den vanliga lösningen med en tennisboll hängandes från taket som sen slår i framrutan, men nu lever vi ju i 2020 och jag vill därför hitta någon roligare lösning.
Har du hört uttrycket KISS?
(Det betyder Keep It Simple, Stupid!)
Men får jag föreslå en förändring?
Häng upp en pingpongboll i en tråd i stället för tennisbollen.
Alternativt en golfboll. Sådana plockar man gratis på banans driving range.

Förresten: Det låter trångt. Hur långt är garaget invändigt och hur lång är bilen?

Kul idé, finns säkert mkt roligt att hitta på EBay för en billig peng.

Sök på Photoelectric barrier

Om det nu är 2020 byter du till en bil med 360-kamera så är ju problemet löst.:D I övrigt gillar jag din idé även om du själv presenterade den enklaste lösningen med hängande boll i ett snöre. Funkar även vid strömavbrott.

M Myckling skrev:
Om det nu är 2020 byter du till en bil med 360-kamera så är ju problemet löst.:D I övrigt gillar jag din idé även om du själv presenterade den enklaste lösningen med hängande boll i ett snöre. Funkar även vid strömavbrott.
Fast då kanske inte porten går att öppna? :D

• Gilla
  • Haha
Soldan och 1 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Etompau's föreslagna mojäng går på 9-voltsbatteri.
E etompau skrev:
[länk]

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Om vi nu skall hålla oss till detta med 2020, så är väl en lösning i tiden att sätta upp en liiten webkamera som filmar bakdelen av bilen från sidan och ex. ett streck på andra sidan, och en liten skärm på väggen framför bilen.

Men electrokit lösningen är både billigare och enklare, fast nästan antik...

Ett alternativ är de billiga ultraljudssensorerna som finns lite överallt.
En Arduino kopplad till denna och man kan enkelt mäta avståndet till bilens front och sedan få önskade funktioner.
Ultraljudssensor för avståndsmätning kopplad till Arduino.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Etompau's föreslagna mojäng går på 9-voltsbatteri.
Så bra, men porten kanske fortfarande inte går att öppna..

Lulaua Lulaua skrev:
Så bra, men porten kanske fortfarande inte går att öppna..
Om det är så trångt i garaget att den detektorn inte får plats vid sidan av porten, så går det inte att komma ut ur bilen heller därinne.

H hempularen skrev:
Om det är så trångt i garaget att den detektorn inte får plats vid sidan av porten, så går det inte att komma ut ur bilen heller därinne.
Förstår inte vad du menar, vem har sagt att det är trångt på sidan?

Om sensorn monteras precis innanför dörren, och om det av någon anledninga skulle göra så att dörren inte går att öppna/stänga. Då måste det vara djäkligt trångt där.

Lulaua Lulaua skrev:
Jo, även fast det är 2020 finns ett nödöppningshandtag att dra i. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.