Hej,
Jag har funderat lite på nån slags parkeringshjälp i garaget för att enkelt få koll på när hela bilen har kommit in i garaget ordentligt
Som det är idag kan jag ibland få hoppa in i bilen igen och rulla fram några cm till för att porten ska gå att stänga. Det är ganska tight framför bilen så jag vill gärna stå så långt bak som möjligt.
Visst finns det den vanliga lösningen med en tennisboll hängandes från taket som sen slår i framrutan, men nu lever vi ju i 2020 och jag vill därför hitta någon roligare lösning.
Min fråga är nu om det är någon som har förslag på nåt system med nån lampa för att indukera bilens position?
Jag funderade på om det går att lösa med nån slags fotosensor (heter det ens så?) eller liknande som lyser när kretsen är bruten och är annars släckt (se min vacka illustration nedan).
Finns det nåt sånt system att få tag i? Vad kan det tänkas heta isåfall? Har letat runt lite på google, men då jag är väldigt dåligt bevandrad i sånt här vet jag knappt vad jag ska söka på...
All hjälp och tips mottages tacksamt!
Jag har funderat lite på nån slags parkeringshjälp i garaget för att enkelt få koll på när hela bilen har kommit in i garaget ordentligt
Som det är idag kan jag ibland få hoppa in i bilen igen och rulla fram några cm till för att porten ska gå att stänga. Det är ganska tight framför bilen så jag vill gärna stå så långt bak som möjligt.
Visst finns det den vanliga lösningen med en tennisboll hängandes från taket som sen slår i framrutan, men nu lever vi ju i 2020 och jag vill därför hitta någon roligare lösning.
Min fråga är nu om det är någon som har förslag på nåt system med nån lampa för att indukera bilens position?
Jag funderade på om det går att lösa med nån slags fotosensor (heter det ens så?) eller liknande som lyser när kretsen är bruten och är annars släckt (se min vacka illustration nedan).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det nåt sånt system att få tag i? Vad kan det tänkas heta isåfall? Har letat runt lite på google, men då jag är väldigt dåligt bevandrad i sånt här vet jag knappt vad jag ska söka på...
All hjälp och tips mottages tacksamt!
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har du hört uttrycket KISS?Steeldragon skrev:
(Det betyder Keep It Simple, Stupid!)
Men får jag föreslå en förändring?
Häng upp en pingpongboll i en tråd i stället för tennisbollen.
Alternativt en golfboll. Sådana plockar man gratis på banans driving range.
Förresten: Det låter trångt. Hur långt är garaget invändigt och hur lång är bilen?
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Kul idé, finns säkert mkt roligt att hitta på EBay för en billig peng.
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Sök på Photoelectric barrier
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Om vi nu skall hålla oss till detta med 2020, så är väl en lösning i tiden att sätta upp en liiten webkamera som filmar bakdelen av bilen från sidan och ex. ett streck på andra sidan, och en liten skärm på väggen framför bilen.
Men electrokit lösningen är både billigare och enklare, fast nästan antik...
Men electrokit lösningen är både billigare och enklare, fast nästan antik...
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Om sensorn monteras precis innanför dörren, och om det av någon anledninga skulle göra så att dörren inte går att öppna/stänga. Då måste det vara djäkligt trångt där.