Hej! Ny på forumet 
Jag lyckades ta sönder ett eluttag i förrådet. Har bytt trasiga uttag tidigare men erkänner att det var några år sedan... Torde man ju dock minnas hur det går till.
I alla fall, åkte till biltema och köpte ett nytt utanpåliggande uttag, kontrollerade att det fanns ström - bröt säkring - kontrollerade att det var strömlöst. Bytte uttaget, kopplade som det var gjort innan (blev omedelbart besviken på kvaliteten på det nya uttaget - bah).
Nu vill jag bara kontrollera med Er att jag i min naivitet inte gjort något som ser tokigt ut. Kanske dum fråga men hellre en för mycket än en eldsvåda.
Bakifrån innan jag satte den i kåpan, ser kabel mot jord bättre.
Tack!
Jag lyckades ta sönder ett eluttag i förrådet. Har bytt trasiga uttag tidigare men erkänner att det var några år sedan... Torde man ju dock minnas hur det går till.
I alla fall, åkte till biltema och köpte ett nytt utanpåliggande uttag, kontrollerade att det fanns ström - bröt säkring - kontrollerade att det var strömlöst. Bytte uttaget, kopplade som det var gjort innan (blev omedelbart besviken på kvaliteten på det nya uttaget - bah).
Nu vill jag bara kontrollera med Er att jag i min naivitet inte gjort något som ser tokigt ut. Kanske dum fråga men hellre en för mycket än en eldsvåda.
Bakifrån innan jag satte den i kåpan, ser kabel mot jord bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!
Längderna på kablarna skulle jag justera, jag vill minnas att jordkabeln ska vara lite längre än de övriga för att om olyckan skulle vara framme ska den vara den sista att ryckas bort.
Fast det kanske bara är mitt öga som luras.. Eller?
Fast det kanske bara är mitt öga som luras.. Eller?
Att jordledaren skulle vara längre skulle jag säga är lämpligt vid anslutningskabel, skravsladdar o dyl. Att ha jordledaren längre i ett väggguttag som är fastmonterat på väggen ser inte jag ngt skäl till, du sliter väl inte ner hela uttaget från väggen?
vet att flera påpekat detta i forumet förr.
vet att flera påpekat detta i forumet förr.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jordledningen behöver inte vara längre än fas/nolla, däremot så ska den släppa sist om ”någon” sliter i kabeln.tveksamt skrev:
Med andra ord hänger det på var jordplinten är i förhållande till dom andra plintarna.
I tex vissa grenuttag så sitter anslutningarna för fas & nolla en bit in i grenuttag medan anslutningen för jorden sitter nära kabelgenomföringen.
Ser det ok ut enl sista bilden? Kan jag vara nöjd här?Demmpa skrev:
Jordledningen behöver inte vara längre än fas/nolla, däremot så ska den släppa sist om ”någon” sliter i kabeln.
Med andra ord hänger det på var jordplinten är i förhållande till dom andra plintarna.
I tex vissa grenuttag så sitter anslutningarna för fas & nolla en bit in i grenuttag medan anslutningen för jorden sitter nära kabelgenomföringen.
Klicka här för att svara