Hej! Ny på forumet :-)

Jag lyckades ta sönder ett eluttag i förrådet. Har bytt trasiga uttag tidigare men erkänner att det var några år sedan... Torde man ju dock minnas hur det går till.

I alla fall, åkte till biltema och köpte ett nytt utanpåliggande uttag, kontrollerade att det fanns ström - bröt säkring - kontrollerade att det var strömlöst. Bytte uttaget, kopplade som det var gjort innan (blev omedelbart besviken på kvaliteten på det nya uttaget - bah).

Nu vill jag bara kontrollera med Er att jag i min naivitet inte gjort något som ser tokigt ut. Kanske dum fråga men hellre en för mycket än en eldsvåda.

Bakifrånvy av ett nyinstallerat utanpåliggande eluttag med anslutna kablar: blå neutral, brun fas och grön/gul jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakifrån innan jag satte den i kåpan, ser kabel mot jord bättre.
Eluttag bakifrån med brun, blå och gul/grön kabel korrekt anslutna inför installation.
Skapa konto

Tack!

Ser korrekt ut förutom att jag undrar vad den svarta kabeln är för typ? Är den verkligen avsedd för en fast installation?

Längderna på kablarna skulle jag justera, jag vill minnas att jordkabeln ska vara lite längre än de övriga för att om olyckan skulle vara framme ska den vara den sista att ryckas bort.
Fast det kanske bara är mitt öga som luras.. Eller?

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Att jordledaren skulle vara längre skulle jag säga är lämpligt vid anslutningskabel, skravsladdar o dyl. Att ha jordledaren längre i ett väggguttag som är fastmonterat på väggen ser inte jag ngt skäl till, du sliter väl inte ner hela uttaget från väggen?
vet att flera påpekat detta i forumet förr.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
J
tveksamt tveksamt skrev:
Längderna på kablarna skulle jag justera, jag vill minnas att jordkabeln ska vara lite längre än de övriga för att om olyckan skulle vara framme ska den vara den sista att ryckas bort.
Detta gäller väl bara anslutningskabel?

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
5
J Josth skrev:
Ser korrekt ut förutom att jag undrar vad den svarta kabeln är för typ? Är den verkligen avsedd för en fast installation?
Kraftkabel/installationskabel av någon sort är det iaf :)

Ska man vara uberpetig hade jag inte lagt faslededaren så nära jordblecket.

EKK installationskabel skulle jag säga. Försökte åtgärda era synpunkter. Tackar så mycket för stödet så länge (y)

Så här ser det ut nu, hoppas det blev bättre:
En EKK installationskabel ansluten i ett öppet eluttag med blå, brun, gul/grön och svart kabel synlig.
Skapa konto

Går det inte att lyfta på plinten och dra ledarna på undersidan?

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Ledarna är rätt stela och jag ville inte böja för mycket, är det att föredra?

Det går att lyfta på plinten. inte jättestort mellanrum under dock.

edit: många edit. för jag har svårt att uttrycka mig i skrift ikväll :rolleyes:

Redigerat:
tveksamt tveksamt skrev:
Jordledningen behöver inte vara längre än fas/nolla, däremot så ska den släppa sist om ”någon” sliter i kabeln.
Med andra ord hänger det på var jordplinten är i förhållande till dom andra plintarna.

I tex vissa grenuttag så sitter anslutningarna för fas & nolla en bit in i grenuttag medan anslutningen för jorden sitter nära kabelgenomföringen.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jordledningen behöver inte vara längre än fas/nolla, däremot så ska den släppa sist om ”någon” sliter i kabeln.
Med andra ord hänger det på var jordplinten är i förhållande till dom andra plintarna.

I tex vissa grenuttag så sitter anslutningarna för fas & nolla en bit in i grenuttag medan anslutningen för jorden sitter nära kabelgenomföringen.
Ser det ok ut enl sista bilden? Kan jag vara nöjd här?

S
trnqt trnqt skrev:
Ser det ok ut enl sista bilden? Kan jag vara nöjd här?
Det ser kanon ut. Du kan sova gott ikväll!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.