Hej,
Har kört med en boxningssäck i kroken till taklampan en vecka nu, men den rasade idag. Inte så smart kanske, men visste inte vart jag skulle hänga den.
Nu är elen borta i badrummet och vardagsrummet. Säkringen går inte upp, har testat flera gånger, det är ett nyare elskåp.
Vad gör jag? det är en vit och en blå kabel?
Här kommer en bild.
Har kört med en boxningssäck i kroken till taklampan en vecka nu, men den rasade idag. Inte så smart kanske, men visste inte vart jag skulle hänga den.
Nu är elen borta i badrummet och vardagsrummet. Säkringen går inte upp, har testat flera gånger, det är ett nyare elskåp.
Vad gör jag? det är en vit och en blå kabel?
Här kommer en bild.
Om du inte kan återställa säkringen så har du en kortslutning någonstans. Var den är går ej att avgöra utifrån bild.
Annars ser det ut som någon koppling har släppt i dosa/kabel.
Kanske en bättre bild på dosan och dess innehåll kan vara till hjälp för fler råd, annars får du ringa en elektriker.
Annars ser det ut som någon koppling har släppt i dosa/kabel.
Kanske en bättre bild på dosan och dess innehåll kan vara till hjälp för fler råd, annars får du ringa en elektriker.
För h-lvete,
Det är ju en perfekt krok att hänga saker i.
Lampor, blommor, sig själv eller boxningssäck.
Spelar ju ingen roll, i alla fall inte till en början..
Till TS:
Trådarna går antagligen till lampknappen på väggen men pga mängden trådar går den nog också vidare till annan dosa.
Denna andra punkt kan antingen vara direkt till centralen eller till en annan takdosa eller vägguttag.
Föreslår en elektriker om du är det minsta osäkert...
Det är ju en perfekt krok att hänga saker i.
Lampor, blommor, sig själv eller boxningssäck.
Spelar ju ingen roll, i alla fall inte till en början..
Till TS:
Trådarna går antagligen till lampknappen på väggen men pga mängden trådar går den nog också vidare till annan dosa.
Denna andra punkt kan antingen vara direkt till centralen eller till en annan takdosa eller vägguttag.
Föreslår en elektriker om du är det minsta osäkert...
Ser ut som att den vita tändtråden och bägge blå trådarna (nollor) har blivit utdragna en bit.
Takdosa brukar vara klassad för max 15kg och det är i statisk belastning.
En boxningssäck rycker ganska bra i kroken vid användning.
Takdosa brukar vara klassad för max 15kg och det är i statisk belastning.
En boxningssäck rycker ganska bra i kroken vid användning.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Som andra skrivit, du behöver hitta andra änden av alla trådar som syns i dosan. (Inte helt lätt om du inte grejat med din anläggning tidigare.) Hur många svarta är det i den andra "tomtehatten"?
Har du en stum kortslutning och testat slå på säkringen flera gånger får du också bereda dig på att automatsäkringen kan behöva bytas, de klarar inte full kortslutningsström så många gånger, utan blir så småningom totalt körda.K Kimzzon skrev:
edit:
Oj, lite smågammal tråd. Det är nog fixat nu.
Klicka här för att svara