Ska ersätta min strömbrytare med en Schneider leddimmer universal. Undrar om jag ska koppla dom två svarta kablarna in på varsitt L i dimmern eller om dom ska in på samma L? (Se bild) och den bruna kabeln till sinuskurvan med pilen igenom? (Se bild) Dom svarta sitter idag inkopplade bredvid varandra på min gamla brytare där den ena fasen går vidare ner till ett eluttag. Uppe i takdosan har jag en brun och en blå kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Tack för snabbt svar. Jag såg en video på youtube där dom förklarade att man kan koppla fasen vidare genom att koppla in fasen på varsitt L. Vad händer om man sätter dom två svarta kablarna in på varsitt L?
Ok. Idag sitter dom två svarta i varsitt hål på min gamla strömbrytare så jag undrar bara av ren nyfikenhet hur det fungerar i den brytaren?
Dom två L-L har väl förbindelse med varandra. Men det är bättre att skarva ledning till uttaget nere med en Wago 221-3 och ha en kort kabel mellan Wago och L på dimmer.
Hej
jag har exakt samma dimmer och där är det kopplat tändtråd på plinten med sinusvågen (går alltså till lampan) och fas på L plinten.
Sitter de två fasledningingarna ihop idag så bör de väl göra det även framgent. Koppla dem i en wago kanske är bättre än att pressa in dem i dimmern.
jag är inte elektriker så avvakta svar av proffs om du är osäker, eller ring en elfirma.
mät också så att det inte är spänning på innan du pillar på någonting.
mvh
jag har exakt samma dimmer och där är det kopplat tändtråd på plinten med sinusvågen (går alltså till lampan) och fas på L plinten.
Sitter de två fasledningingarna ihop idag så bör de väl göra det även framgent. Koppla dem i en wago kanske är bättre än att pressa in dem i dimmern.
jag är inte elektriker så avvakta svar av proffs om du är osäker, eller ring en elfirma.
mät också så att det inte är spänning på innan du pillar på någonting.
mvh
Ok ja det ser jag nu. Så i dimmern så finns det ingen elektrisk förbindelse mellan dom två L:en?E etompau skrev:
Det måste väl vara rätt att jag kopplar den bruna kabeln in på sinuskurvan med pilen igenom? Den är väl tändtråden den?
Googla på trappkoppling så ser du principen som gäller för dessa typer av brytare eller dimmer.H henrik_r83 skrev:
Ja, sätt brun på våg med pil.
Är det någon som vet vad det är för skillnad på framkantsstyrning och bakkantsstyrning på en dimmer?
