Byggahus.se

Inkoppling av leddimmer schneider

1. H
    Medlem · 17 inlägg

henrik_r83

Medlem
    Ska ersätta min strömbrytare med en Schneider leddimmer universal. Undrar om jag ska koppla dom två svarta kablarna in på varsitt L i dimmern eller om dom ska in på samma L? (Se bild) och den bruna kabeln till sinuskurvan med pilen igenom? (Se bild) Dom svarta sitter idag inkopplade bredvid varandra på min gamla brytare där den ena fasen går vidare ner till ett eluttag. Uppe i takdosan har jag en brun och en blå kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1FB804F9-0185-4698-8389-8A9F1C3311CC.jpeg
    9D51EF84-5B18-4C2D-8EF5-E4FF80F02A25.jpeg
    720502B3-BC9B-4484-8FCF-BEFEFE308CC5.jpeg

2. E
    Medlem · Skåne · 9 982 inlägg

etompau

Medlem
    De två svarta ledarna ska in under samma "L-plint" (oväsentligt vilken) på din dimmer.
    Ibland kan det vara svårt att få in två ledare i samma hål, då kan ex en Wago-plint användas.

• Laddar…
  3. H
    Medlem · 17 inlägg

henrik_r83

Medlem
    Ok. Tack för snabbt svar. Jag såg en video på youtube där dom förklarade att man kan koppla fasen vidare genom att koppla in fasen på varsitt L. Vad händer om man sätter dom två svarta kablarna in på varsitt L?

4. E

etompau

Medlem
    Att där finns två L är när dimmern används i en trappkoppling.
    Den ena svarta ledaren är fasledare och ska hela tiden vara förbunden med den andra svarta ledaren som går vidare till uttaget nedför dimmern.

5. H
    Medlem · 17 inlägg

henrik_r83

Medlem
    Ok. Idag sitter dom två svarta i varsitt hål på min gamla strömbrytare så jag undrar bara av ren nyfikenhet hur det fungerar i den brytaren?

6. E

etompau

Medlem
    Om du tittar noga på din brytare så är dessa två hål svartmarkerad=där finns en elektrisk förbindelse mellan hålen/skruvplint.

7. L
    Husägare · Skåne · 3 695 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Dom två L-L har väl förbindelse med varandra. Men det är bättre att skarva ledning till uttaget nere med en Wago 221-3 och ha en kort kabel mellan Wago och L på dimmer.

8. N
    Medlem · 59 inlägg

NorraS

Medlem
    Hej

jag har exakt samma dimmer och där är det kopplat tändtråd på plinten med sinusvågen (går alltså till lampan) och fas på L plinten.
    Sitter de två fasledningingarna ihop idag så bör de väl göra det även framgent. Koppla dem i en wago kanske är bättre än att pressa in dem i dimmern.

jag är inte elektriker så avvakta svar av proffs om du är osäker, eller ring en elfirma.

mät också så att det inte är spänning på innan du pillar på någonting.

mvh

9. H
    Medlem · 17 inlägg

henrik_r83

Medlem
    Ok ja det ser jag nu. Så i dimmern så finns det ingen elektrisk förbindelse mellan dom två L:en?
    Det måste väl vara rätt att jag kopplar den bruna kabeln in på sinuskurvan med pilen igenom? Den är väl tändtråden den?

10. E

etompau

Medlem
    Googla på trappkoppling så ser du principen som gäller för dessa typer av brytare eller dimmer.
    Ja, sätt brun på våg med pil.

11. H
    Medlem · 17 inlägg

henrik_r83

Medlem
    Ja är jag med på vad trappkoppling innebär. Tack för hjälpen!

12. E
    Medlem · jämtland · 20 583 inlägg

elmont

Medlem
    Nej, i dimmern finns det ingen förbindelse mellan L:en

13. H
    Medlem · 17 inlägg

henrik_r83

Medlem
    Är det någon som vet vad det är på framkantsstyrning och bakkantsstyrning på dimmern?

14. H
    Medlem · 17 inlägg

henrik_r83

Medlem
    Vad det är för skillnad på bakkantsstyrning och framkantsstyrning skulle det vara?

15. H
    Medlem · 17 inlägg

henrik_r83

Medlem
    Är det någon som vet vad det är för skillnad på framkantsstyrning och bakkantsstyrning på en dimmer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.