För det första, jag ska INTE koppla själv, jag har inte kompetens nog. Men jag vill fatta och lära mig, och bli en bättre speaking partner till min elektriker.

Jag har köpt LED-spottar, 230 volt, som har möjlighet till "vidarekoppling" med en extra L/N på varje. Jag har kallat dem 1 och 2 på bilden, även om jag är medveten om att L1 och L2 egentligen är något helt annat.

Det är egentligen 6 spottar, men för principens skulle har jag bara ritat 2, strömbrytare och fas osv är någonstans långt bort till vänster.

Vad blir den praktiska skillnaden med de tre varianter jag har skissat upp? Vilka fungerar, vilka dödar mina fina spottar? Hur ska man koppla för att det ska bli rätt, och kanske framförallt, eftersom jag inte ska koppla själv, varför? :) Tack på förhand Elektrisk kopplingsschema för LED-spottar och en faktisk LED-spot med anslutningskabel och terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I bild två är dom seriekopplade så det kommer inte att fungera.

Bild 1 och 3 är samma rent tekniskt, men i 3'an behövs någon form av plint/klämma där kablarna förgrenas. Går det att göra direkt på lampan som i bild 1 så blir det enklare.

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I bild två är dom seriekopplade så det kommer inte att fungera.

Bild 1 och 3 är samma rent tekniskt, men i 3'an behövs någon form av plint/klämma där kablarna förgrenas. Går det att göra direkt på lampan som i bild 1 så blir det enklare.
Tack!

Ok, det är ettan jag har tänkt förbereda för elektrikern, trean har jag använt tidigare när jag förberett för tidigare spottar, men då hade armaturen inte de där dubbla alternativet. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.