Mikael_L
Mikael_L: Tack för alla förslag Uffe, mina byxor är alldeles för lätta idag, jag går inte alls omkring med tillräckligt mycket verktyg hela dagarna. :crysmile:
19 svar · 5,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Elektrikern kommer att ställa samma frågor, främst vad för slags anslutning som armaturerna tillåter. Det är en fördel att skaffa passande armaturer, dvs att veta konsekvenserna i förväg.
7 svar · 3,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är en ganska stor fråga att besvara, och det är normalt ingenting som avhandlas på detta forum. Jag förstår att du har ett syfte med dessa mätningar - att kontrollera en anläggning. Den största svårigheten med mätning är att förstå vad man ska mäta för det syfte som är aktuellt. Det är nog också det vanligaste felet - man mäter utan att förstå mätvärdet. Mätning i
1 svar · 1,8k läst
J
jonaserik: [citat] Säkerligen är den för elektroniken och sitter före en transformator 230/24 . är det en 1 fas eller 2 fas eller 3 fas bad. I bland ska det kopplas om på kortet för olika drift för resp, antal faser, är det rätt kopplat så inte trafon får 400V, då går den säkringen och har du tur så har kortet klarat sig.
7 svar · 837 läst
S
Sluggoboy: Snyggt! Uppskattar er alla
47 svar · 4,4k läst
·
Panor82
Panor82: Gammal tråd men passar på då den nyligen uppdaterades. Själv använder jag dessa [bild] https://www.ahlsell.se/10/el-1/centraler-och-sakringar/21-normkomponenter/ovriga-normprodukter/2154626/ Tillsammans med ett hänglås och skylt om det skulle behövas.
8 svar · 6,3k läst
·
MultiMan
MultiMan: @Mikael_L https://multimedia.3m.com/mws/mediawebserver?mwsId=SSSSSu9n_zu8l00xl82UNx_1Mv70k17zHvu9lxtD7xtBevSSSSSS- White Mineral Oil Grease. Resten är hemligt men vi kan nog fastslå att grunden är vaselin fortfarande.
9 svar · 5,2k läst
·
J
Johan456: Annars finns det röd kabel om du vill ha det. Men då är det nog beställning via elektrikern som gäller. Det finns även röda klammers. Plast ska dock undvikas på fasad.
6 svar · 6,0k läst
T
Thomas_Blekinge: Jag har slarvat med nya kabelprojekt men jag ville inte tråka ut folk med uppkok. Men det finns hur mycket som helst att visa/berätta. Det senaste är en historisk telekomkabel med många ledare som nyligen tagits upp i Stockholms skärgård. Jag måste bara preparera snittytan så att man ser vad som finns inuti.
11 svar · 2,5k läst
·
Jojonaas
Jojonaas: Ta en morakniv, slå sönder doslocket mitt på ungefär. Sen kan du bara plocka ut bitarna. Sen river du av tapeten lite snyggt och sätter dit ett nytt ☺️
6 svar · 1,9k läst
J
Jonas has: [citat] Fick tipset att byta till ett markmätarskåp som ställs vid tomtgräns (eller vart du vill på tomten). Då har du möjlighet att dra el till vad du vill utan att göra åverkan på din nyrenoverade byggnad. Du äger dock (och får betala för) kabeln mellan markmätarskåp och dina byggnader.
25 svar · 5,4k läst
·
T
Thomas_Blekinge: det ser ut att du har fler lik i garderoben när jag tittar på de söta sockerbitarna. Det kanske krävs en total översyn av detta hemmapul. Är du ovan eller okunning så bör du anlita en elektriker. Bra att saker kommer idagen och åtgärdas för din säkerhets skull.
1 svar · 2,7k läst
·
B
bradgard: [citat] Hmn, jag tror vi låter den gamla sitta så länge. Elektrikern ska ju främst hit för att dra om kablar från del av en yttervägg som ska rivas. Och med tanke på framkördningsavgift tänkte vi få in lite småjobb som vi inte har behörighet att göra, bl.a ska det där bort. Misstänker att det blir billigare än att låta en elektriker komma hit enbart för att koppla bort en
4 svar · 1,4k läst
·
R
Rodgavillan: Sitter i samma sits.. hittade du någon som passade till slut?
6 svar · 5,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: En enkel Shelly kostar en hundralapp, DIN-fästet kan du köpa för en spottstyver eller skriva ut med en 3D-skrivare om man har. Alternativt finns 4-kanalers Shelly med DIN-fäste för 600 kr. Då får du effektmätning och en herrans massa andra funktioner på köpet. Dessutom är det beprövat bra prylar och inget hemmapulat.
115 svar · 20,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det funkar i alla fall bra för oss. Men vi behöver ju inga direktvärmeelement, värmepumpen räcker.
12 svar · 1,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja naturligtvis, en större mängd elektronik med skyddsjordade EMC-filter kan försvåra återställning av en JFB. Det är vanligt på kontor men mindre vanligt i bostäder, ännu så länge.
9 svar · 5,6k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Okej bra med en som fungerar så slipper vi massa oklarheter
23 svar · 10,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] luftvärmepumpen bör ha egen köket skall ha flera varmvattenberedaren skall ha minst en, men ofta 2 egna solcellerna skall ha en massa annan utrustning, och ev 3 säkringar värmeslingorna kan ha egen säkring, men ofta delas belastningen med annat i badrummet och ev andra rum.
2 svar · 652 läst
T
TomasSchwarz: [citat] Okej jag lägger upp en bild till dig imorgon.
10 svar · 1,4k läst
H
husdrömmar89: Blev det utanpåliggande? :)
9 svar · 15,0k läst
Bjorn__
Bjorn__: Tusen tack, både för välkomnandet och informationen. Länken till lampan var trasig i startinlägget, men kunde på den sidan enkelt hitta vad jag sökte! Får väl erkänna att internet ibland tar fram de lataste sidorna av mig, man frågar istället för att bara googla så där ska jag ta tag i att bättra mig! Mvh [citat]
5 svar · 5,0k läst
·
blackarrow
blackarrow: Absolut enklast är att välja samma spis i 400V utförande. https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spis/spis-keramikhall/ekc50150ow/ Ingaen risk för brända säkringar, inga grensladdar som blir överlastade. Ingen 16A stickpropp som belastas med 25A. Bara fördelar... Perilex-kontakten är dessutom förmonterad. :cool:
5 svar · 2,5k läst
Misse
Misse: [citat] Ja precis - det är ju därför jag frågar Lägenheten vi köpt och flyttat till är inte nybyggd så vi hade inget inflytande över detta men borde kanske ha fixat detta då vi lät måla om väggar och tak innan inflytt...
4 svar · 1,4k läst
Mazen
Mazen: https://elma-instruments.se/produkter/kabel-ror--lacksokning/kabelsokare-till-elinstallationer/ideal-sakringssokare.aspx https://www.ahlsell.se/10/el-1/verktyg-och-matinstrument/42-matinstrument/sakringssokare/4209634/#
4 svar · 804 läst
Sundlöf
Sundlöf: Det här var helt rätt. En till trafo seriekopplad löste problemet!
8 svar · 1,3k läst
·
Sir James
Sir James: Tack för svar, Spontant känns det lite mycket, har inga andra jobb som ska göras, och då vet i tusan om det motsvara värdet...
2 svar · 636 läst
·
A
alfons74: Grymt, stort tack för snabbt svar. Nu kan vi laga mat igen! Tack!
4 svar · 1,9k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Ingen fara alls
1 svar · 1,4k läst
R
Ragnar_AT: Brandgul/röd på den gamla brytaren motsvarar L på den nya.
11 svar · 4,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.