Totte_S
Vad finns för vettiga - centralmonterade - alternativ till plejd ctr-01.
Ett antal uttag är placerade utomhus för blandat bruk, trädgårdsbelysning sommar och vinter, allmänna uttag för allt från högtryckstvätt till mobilladdare och ölbryggverk.
Vill ha flexibilitet, scenarion eller timer för belysning, men om behov uppstår i dagsljus så ska det vara smidigt att manuellt slå till spänningen.
Separat grupp 16A.
Plejd är trevligt och prisvärt, men det kanske finns robustare alternativ att överväga?

det finns ett antal, plejd har dock en av de trevligaste apparna, extremt lätt att göra scenarion och sen kan man enkelt lägga "fjärrstart" om man har deras dimmer puckar ngn annanstans i huset, jag har tex fjärrstart av motorvärmare och en led strålkastare mot baksidan från knapp i köket resp. vardagsrummet.

har du något annat system i huset idag? ska du bara ha t ex 2 uttag styrda så blir det nog inte billigare än plejd ca ~2000 inkl deras gateway så du kan styra med t ex mobil eller google home. vad jag har hittat hos deras konkurrenter så blir framförallt gatewayen betydligt dyrare, men ganska ofta puckarna också, (eltako, schneider, vadsbo, xconnect)

eaton möllers xconnect är också rätt trevligt, de har en fin USBsticka som man lätt kan koppla ihop systemet deras om man inte vill trycka på aktorerna var för sig, i deras system kan du också koppla in brandvarnare och inbrottslarm, radiatorer, shuntar, tempgivare osv

eltako har en lösning där man kan sätta ett helt gäng aktorer i serie och sen koppla ihop dem med endast en antennmodul, vilket gör att om det blir många moduler så blir det rätt så prisvärt, det systemet är också en hel del större än plejd och du kan koppla in styrning på lite vad som helst.

Schneider elektric har ett system som är ganska nytt, där kan du koppla in avläsning av strömförbrukning och termostater.

SG- Armaturen, Vadsbo, Unilamp för att nämna några har egna lösningar på styrningar, iaf SG har även Norm varianter på brytare.

Det var en liten sammanfattning, det finns hur mycket som helst, det beror nästan mest på vad för apparater man ska styra.

Jag valde plejd hem eftersom det känns som att de ligger långt före när det gäller enkelhet i programmering och ändring av knappar/scenarion men det är än så länge primärt för belysning och mindre apparater, vill man styra hela huset skulle jag ta ngt annat, xconnect hade nog jag tagit då (för tillfället iaf)

.//kalle

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Har du tittat på Shelly?

• Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
Ok. Tack för alla ideer, ska läsa på lite om varianterna.
Har ett par plejd redan, men man kan ju vara öppen i sinnet för andra lösningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.