Vi har en äldre markis med motor Somfy Apollo 23/12. Kabel har gått från markis genom väggen in till köket och har suttit utanpåliggande i köket, till dels fläktskåpet för att få ström och dels till återfjäddrande brytare på väggen vid terrassdörren. Nu ska vi renovera köket och hoppas det går att ordna en styrning trådlöst istället, så vi slipper kablarna på väggen. Efter några samtal med markisåterförsäljare så visas det sig att möjlighet finns, men jag hoppas jag kunna komma undan för en något lägre slant än att beställa deras färdiga lösningar. Kabeln från markisen innehåller fyra trådar: jord, nolla och "två tändtrådar". Vi hoppas kunna sätta något till markisen på utsidan av huset vid markisen och som kan styras med ex fjärrkontroll och trådlös brytare som sätts på väggen (då vet man alltid var den finns).
Tar tacksamt emot goda, praktiska tips!
Tar tacksamt emot goda, praktiska tips!
Vad sägs om Somfys egna lösning?
https://www.dittsolskydd.se/produkt/658/universal-receiver-rts.html
Du behöver också köpa en fjärrkontroll.
https://www.dittsolskydd.se/produkt/658/universal-receiver-rts.html
Du behöver också köpa en fjärrkontroll.
Tack! Ja, det var kanske den som vi fick pris på från ett par återförsäljare. Jag fick dock ingen länk och särskilt produktnamn. Vi behöver fjärr till den också.
Med allt trådlöst som finns nuförtiden hoppas vi på att kanske hitta likvärdigt till lägre pris. Markisen är gammal och vet inte hur hårt vi ska investera i den.
Med allt trådlöst som finns nuförtiden hoppas vi på att kanske hitta likvärdigt till lägre pris. Markisen är gammal och vet inte hur hårt vi ska investera i den.
Låter bra. Det står på Nexas sida att den är för inomhusbruk. Kanske man kan sätta den i en "låda" som skyddar?E etompau skrev:
Jag hittar Fibaro roller shutter 2 resp 3. Låter som att de kan fungera. Jag får undersöka om de kan vara utomhus.tommib skrev:
Sedan är frågan vad dessa kan styras av. Tänker att om man trycker på en knapp, ger en signal, för att köra ut markisen så bör den gå till ett visst läge innan markisens längd tar slut. Man behöver kunna stoppa den i ett visst läge. Med nuvarande återfjädrande knapp behöver vi hålla inne knappen tills vi tycker det har rätt läge. Hur kan detta fungera med en fjärrkontroll eller digital trådlös brytare på väggen?
Jag är helt novis när det gäller trådlösa prylar, är på väg in på det fältet, och det finns så mycket att försöka hitta bland. Tackar för all input.
Ja montera den i vanliga kopplingsdosa/låda i plast gjord för utomhusbruk så blir det bra.T tte skrev:
Ang. styrning så kan mottagaren styras från upp till 6 olika sändare. Sändare kan vara väggbrytare eller handhållen fjärrkontroll.
Tryck en gång på "till" och motorn börjar köra, ett nytt tryck på "till" stoppar körningen.
Ändrad rotationsriktning fås med tryck på "från-knappen".
Jag har köpt en begagnad äldre markis med Somfymotor som liksom din har fyra trådar. En grön/gul jord, en svart, en brun och en blå.
Jag fick inte med något kopplingsschema så kan du säga vilken av trådarna som är vilken?
Jag fick inte med något kopplingsschema så kan du säga vilken av trådarna som är vilken?
Det går inte att svara på, det kan vara vilket som. Går den åt fel håll, byt plats på trådarna. Blå är med all sannolikhet nolla men du borde kunna bekräfta det genom att titta på anslutningsplinten på motorn.
Perfekt! Tusen tack för tydlig förklaring.E etompau skrev:Ja montera den i vanliga kopplingsdosa/låda i plast gjord för utomhusbruk så blir det bra.
Ang. styrning så kan mottagaren styras från upp till 6 olika sändare. Sändare kan vara väggbrytare eller handhållen fjärrkontroll.
Tryck en gång på "till" och motorn börjar köra, ett nytt tryck på "till" stoppar körningen.
Ändrad rotationsriktning fås med tryck på "från-knappen".
Jag ser att du har fått svar från tommib. Jag tänker att det är så också, man får testa. Jag vet tyvärr inte.M Modulent75 skrev:
Liten sammanfattning så långt jag kommit. Jag har nu fem olika förslag på mottagare, både här och från andra håll, för styrning av vår äldre markis:
Jag har nu pratat med en person på Somfy. Han förklarade så här (hoppas jag kan återge det bra):
Somfys motor går så länge ena fasen är 1 (dvs man har klickat på knappen ON), när den når ändläget på markisen så stannar motorn. Den kan max belastas under 5 min. Motorn kan skadas om fasen fortsätter vara 1 och inte bryts.
Därför är deras mottagare programmerad så att den bryter strömmen efter 3 min, även om man inte klickar på stopp.
Går det att programmera in för Nexas mottagare EJLR-1000, eller någon av de andra mottagarna?
Vad jag förstår så kommunicerar ovanstående så här:
Z-wave: Fibaro, Aeotec, Qubino (innebär att man behöver en hub kopplad till routern)
wi-fi: Shelly
433,92 MHz: Nexa
Stämmer detta?
Några av dem kan kopplas till fjärrkontroll eller trådlös brytare som man sätter på väggen. Definitivt Nexa, tror inte att Shelly kan det utan den styrs via app i telefonen. Övriga bör kunna styras med fjärrkontroller som finns för z-wave.
Stort tack för alla hjälpande input!
- Nexa ELJR-1000
- Fibaro 3
- Shelly 2.5
- Aeotec
- Qubino
Jag har nu pratat med en person på Somfy. Han förklarade så här (hoppas jag kan återge det bra):
Somfys motor går så länge ena fasen är 1 (dvs man har klickat på knappen ON), när den når ändläget på markisen så stannar motorn. Den kan max belastas under 5 min. Motorn kan skadas om fasen fortsätter vara 1 och inte bryts.
Därför är deras mottagare programmerad så att den bryter strömmen efter 3 min, även om man inte klickar på stopp.
Går det att programmera in för Nexas mottagare EJLR-1000, eller någon av de andra mottagarna?
Z-wave: Fibaro, Aeotec, Qubino (innebär att man behöver en hub kopplad till routern)
Stämmer detta?
Några av dem kan kopplas till fjärrkontroll eller trådlös brytare som man sätter på väggen. Definitivt Nexa, tror inte att Shelly kan det utan den styrs via app i telefonen. Övriga bör kunna styras med fjärrkontroller som finns för z-wave.
Shelly kan definitivt styras med väggbrytare. Du kan även sätta så att den går tex 1 minut vid aktivering.T tte skrev:Liten sammanfattning så långt jag kommit. Jag har nu fem olika förslag på mottagare, både här och från andra håll, för styrning av vår äldre markis:
Vi skulle vilja att motorn (Somfy) ska kopplas till en mottagare som kan finnas utomhus. De flesta verkar enbart klara temperaturer över 0. Vi brukar inte använda markisen på vinterhalvåret, men vill inte att mottagaren ska gå sönder av kyla. Klarar de sig i en kopplingsdosa för utomhusbruk? Någon skriver här att det går för Nexas.
- Nexa ELJR-1000
- Fibaro 3
- Shelly 2.5
- Aeotec
- Qubino
Stämmer detta?