7 263 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Mäta elförbrukning på tvåfas (400V) element?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Tack för alla svar
En sak som förbryllar mig är att mätaren enligt instruktionerna kan kopplas in både med tre faser +N eller bara med tre faser (och även med bara två faser +N)
Varför kan man göra olika, och spelar det nån roll?
En sak som förbryllar mig är att mätaren enligt instruktionerna kan kopplas in både med tre faser +N eller bara med tre faser (och även med bara två faser +N)
Varför kan man göra olika, och spelar det nån roll?
Om belastningen är "symmetrisk", alltså 3 lika faser, typ en värmepatron, så räcker det att mäta i en eller två faser och multiplicera lite.
Om man bor i Norge, och har det där vanligaste elsystemet, med 230V mellan faserna, så har man 2 eller 3 faser indraget, men ingen nolla, den används inte (eftersom 127-V lampor är lite omoderna på vår sida Atlanten).
De som tillverkar mätaren vill nog att den skall kunna användas (=säljas) i så många olika system som möjligt, därav flera olika inkopplingsalternativ.
Man tar den inkoppling som fungerar bäst för de förutsättningar som ges.
I ditt fall, om det fortfarande bara är ett 400V - element Du vill mäta, så koppla de båda använda faserna genom elmätaren, och en nolla till den för dess spänningsreferens, det räcker.
Om man bor i Norge, och har det där vanligaste elsystemet, med 230V mellan faserna, så har man 2 eller 3 faser indraget, men ingen nolla, den används inte (eftersom 127-V lampor är lite omoderna på vår sida Atlanten).
De som tillverkar mätaren vill nog att den skall kunna användas (=säljas) i så många olika system som möjligt, därav flera olika inkopplingsalternativ.
Man tar den inkoppling som fungerar bäst för de förutsättningar som ges.
I ditt fall, om det fortfarande bara är ett 400V - element Du vill mäta, så koppla de båda använda faserna genom elmätaren, och en nolla till den för dess spänningsreferens, det räcker.
Tack!
Nu gäller det bara att förstå sig på mätaren och allt den kan göra...
Jag köpte den som jag fick tips om tidigare i tråden, och den var ju milt sagt ganska avancerad. Den går att programmera på olika sätt tydligen. Så nu ska jag försöka lära mig modbus, det är nåt nytt för mig.
Nu gäller det bara att förstå sig på mätaren och allt den kan göra...
Jag köpte den som jag fick tips om tidigare i tråden, och den var ju milt sagt ganska avancerad. Den går att programmera på olika sätt tydligen. Så nu ska jag försöka lära mig modbus, det är nåt nytt för mig.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mäta elförbrukning äldre NIBE-bergvärmepump samt ugn, utan elektriker?
Villalarm & Hemautomation -
Går det att mäta elförbrukningen i en extra stuga?
El -
Mäta elförbrukning på 2-fas vv beredare.
El -
Enorm elförbrukning, konstig diff mellan elmätarna
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
hur "kopplar man in" elförbrukningsmätare...
Elavtal, elpriser & elförbrukning