Isakare
Isakare: Koppla in kylskåpet och njut av kaffet. Säger det av praktisk erfarenhet, där kyl och frys var inkopplade på skarvsladd från ett hus till boden där de stod (25 meter) och en sladd i själva boden på 5 meter. Lite slarvigt kanske, men det tog mig över 10 år att få ner ett rör i marken så en elektriker kunde koppla permanent el till boden. Kylen o frysen fungerade utmärkt.
1 svar · 2,1k läst
L
lann: [citat] Nya ledningen kommer in via marken och källaren och går till elcentralen. Hade en elektriker här idag för att bekräfta det troligaste...att röret är gammalt och inte används. Han skar i kabeln på vinden och det var helt strömlöst. Så nu ska röret kapas ;)
14 svar · 2,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Vid all form av dold förläggning av ledningar så fungerar inte 16 A / 1.5 mm². Det är endast möjligt om kabeln är utanpåliggande i normal rumstemperatur.
14 svar · 2,0k läst
P
petersv: Jag har använt nx1v (för 12V i mitt fall) under trädäcket och svarta klammer. Det syntes mindre än en vit kabel när den skymtades.
2 svar · 919 läst
H
hempularen: Om trådarna i kabeln är för klena, ex. 1,0 kvmm så finns risk att de inet ger ordentlig kontakt i skruvanslutningen. Tråden kan hamna bredvid skruven. En grov gissning. Normalt kan man gå ned ett steg i area på en anslutningskabel. Den är kort och sitter väl kyld. Men det innebär 1,5 kvmm för en anslutningskabel som leder 16A. Skarvkablar är ofta bara 1,0 kvmm.
21 svar · 4,6k läst
·
S
SRM: Tack för svar. Får ta en koll på om jag kan få ner en nolla till väggbrytaren.
2 svar · 1,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] The hob uses two phases, neutral and protective earth. That's good, because then you can use the third phase for the oven. [citat] Correct. [citat] Only if you feel confident and can safetly identify that your socket outlet contains three phases, neutral and protective earth. And you need of course identify all five conductors. It is especially important that you identify the neutral and
1 svar · 4,1k läst
·
H
hempularen: Nu har ju frågeställningen utökats en del. Första villkoret för att få sätta ett uttag utomhus, är att det MÅSTE skyddas av en jordfelsbrytare. Har du jordfelsbrytare i centralen? Har du kontrollerat att den i så fall skyddr det här uttaget som du tänker koppla vidare ifrån? Nästa punkt. Till utomhusuttaget MÅSTE du ha skyddsjord. I dosan ser vi det som troligen är en matande
13 svar · 3,1k läst
·
tommib
tommib: [citat] Ja, standarden är utvecklad för att man ska kunna plugga in en adapter direkt i uttaget och kunna skruva i en lampa. Det är också helt enligt avsikten att lättare lampor ska kunna hänga i sin kontakt i uttaget som Johannes visar. Det är väl en marginell vinst mot tidigare standard.. Dessa adapters är tänkta att användas tillfälligt, det följer med en lös DCL-propp för
37 svar · 29,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: JFB är en utmärkt isolationsmätare, ja. Men normalt täcker den inte huvudledningar. Så för att skydda huvudledningar kan man sätta en tidsfördröjd JFB (typ S) med märkutlösningsströmmen 300 mA. Det kräver dock TN-S-ledningar (femledare) vilket innebär byte för de allra flesta. Jag kan dock inte påstå att det har något större värde för jag har inte hört talas om åskskador
4 svar · 2,8k läst
Isakare
Isakare: Använder mycket ändhylsor i jobbet, har även tidigare byggt automatikskåp, använder denna tång.
36 svar · 14,2k läst
·
M
Muuuuurtin: Vad skönt, misstänkte att det var lugnt men bra med uttömmande förklaringar. Pannan är skyddsjordad. Tack för hjälpen alla som svarat! :)
15 svar · 4,6k läst
N
Nephew: [citat] Tack, tyvärr inte samma modell. Den som syns har 2 skruvar som saknas på min modell.
7 svar · 2,7k läst
·
M
Muuuuurtin: Tack för hjälpen till er alla! Fick ihop det, blev en kopplingsdosa och sen vidare till anslutningsdosan där hällen kopplades in. Lyckades faktiskt få plats med wago 221 även om det blev tight, bytte dock till 1,5 kvadrats gummikabel istället så det hjälpte ju (2,5 kvadrats på bilden). Sedan blir det vidarekoppling av L3 till ugn i kopplingsdosan med wago istället, lite mer rymligt
10 svar · 9,0k läst
·
F
FunkishJonny: Glömde jag skriva tack? Pinsamt. Självklart tack för svaren också!
5 svar · 2,5k läst
·
Hankycookie
Hankycookie: Tack för klargörande! Då riskerar jag det inte :D
13 svar · 3,2k läst
·
A
A-Man_08: Röret alternativt slang måste väl sticka ut en bit ur väggen nu ser det ut som att det bara är kablar direkt ut ur gipsskivan.
2 svar · 6,4k läst
·
M
Marrebanan: Tack! Det fanns visst med sådana i kitet upptäckte jag [bild]
7 svar · 3,6k läst
·
Martin Lennartsson
Martin Lennartsson: Tack för info det bekräftade det jag anade!
3 svar · 1,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Tyvärr, det är snarare försvårande då den kanske inte är "smart" nog när det försöker lista ut vilken slags last som är ansluten, och ännu värre två liknande med ändå olika produkter. Alla former av dimmers som fungerar på det gamla traditionella sättet att klippa bort en bit av sinuskurvan på 230 V-matningen till en LED-lampa, lågenergilampa eller elektroniskt drivdon bör
6 svar · 1,7k läst
M
__Mahlins: [citat] Den satt i elcentralen, ett separat ställe som bara en del (styrelsen) har tillgång till.
11 svar · 4,7k läst
·
P
patrikd84: [citat] Ja, det är det jag misstänker - men frågan är ju om det är ok att använda för eldragning. [citat] Ah, då ska jag höra med elektrikern på måndag! Gör det hellre rätt nu när skiten ändå grävs upp - skruvhålen för pollarna är ju borrade halvbra så de har suttit riktigt kasst. Tack för prisbilden! Har hittat de på nätet och då är det typ 1500 kr/st, som du skriver,
3 svar · 2,6k läst
·
M
Manhunter: Hur har du kopplat strömbrytare?.Gärna bild på kopplingen
7 svar · 18,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Du ska bara koppla om du har de kunskaper och färdigheter som krävs. Av det du visar upp så har du en god bit kvar dit. Börja med att byta gummikabeln till en installationskabel, t.ex EXQ eller EXLQ. Den ska givetvis vara klamrad. Om du försöker ansluta en gummikabel mellan uttag och strömbrytare är det stor risk för glappkontakt i uttaget då EK och RK inte går så bra ihop i
6 svar · 11,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Undantag från kravet på behörighet får göras för Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder dvs inte nyinstallation och inte i kök.
3 svar · 2,5k läst
P
Putte 9497: [citat] Man kan hitta kryphål i alla lagar
55 svar · 24,0k läst
·
R
rådmottagare: Tack Bo för vänlig och kompetent hjälp! Lite av en högtidsstund att logga in och läsa :D Vi börjar tassa in på (och förbi) utkanterna av mitt vetande nu. Ett par snabba dock: - ingen undercentral - eller annan central - på ÖP - golvvärmetermostaten är en gammal rackare, märkt Microtemp. Se bif oskarpa foto. Kan lätta på locket och kolla men misstänker att den bryter enpoligt. Ska
11 svar · 4,0k läst
·
ACL Lotta
ACL Lotta: Tack, trodde det var så men vågade inte ta i provar direkt. Tack för svar
3 svar · 2,2k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag skulle gjort som TS föreslog, satt en jordad stickpropp på den ojordade sladden. Det är förstås fel, men är det mer fel än att skarva på sladdstället med hopsvetsad stickpropp? För som TS är inne på, det finns väl egentligen inget korrekt sätt att ansluta den där lampan till ett jordat uttag? Trots att den är dubbelisolerad och inte behöver jordas.
4 svar · 8,0k läst
·
Williamoz
Williamoz: [citat] Stereon består utav Pioneer komponenter från sent 80- till tidigt 90-tal och har bara ojordade eurokontakter. Sedan har jag en skivspelare som faktiskt har en jordad stickpropp.
10 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.