GK100
GK100: Om du börjar kolla på reläer kan du se på såna som många kör med i sina hemmaövningar med Arduino, ESPxx e.dyl dvs relä med 5 V spole. Då tar du bara försörjning +/- vid aggregatet och kör dina kopplingar via olika brytare mot reläspolen. Växlande kontakten på reläet använder du sen som du ritat tidigare med trappbrytaren och blir oberoende av längder, spänningsfall osv som
18 svar · 2,9k läst
·
D
Diman: Hej På jakt efter de snyggaste och mest stilrena uttag i dubbelutförande för 1.5 bigbox dosor. Allt som jag hittar nu är lite tråkigt tycker jag. Har hittills tittat på Schneider Exxact och Elko Plus med belyst ram men vill kolla om ni känner till fler / bättre varianter. Gärna annat utförande än plast, typ glas, metall, etc...
0 svar · 1,2k läst
ymmij12
ymmij12: Det är teoretiskt omöjligt, men jag har varit på ett jobb där förra elektriker satte upp ett perlex uttag utan Nolla. Kan det vara 2år sedan. Jag skulle felsöka spisen pga efter en vecka efter installation hade spisen slutat fungera. Än idag undrar jag vem i den elfirman det var, och hur han tänkte. Ska inte skrämma upp dig. Är i alla fall 95% säkert nolla. Fattar inte varför det
12 svar · 13,3k läst
·
A
Avemo: Eftersom det är en invertersvets kommer antagligen inte svetsningen att påverkas nämnvärt. Du kanske får lite lägre maxström. Vidare får du antagligen en högre ström internt i svetsen för att kompensera för den lägre spänningen. Så lite lägre intermittens i svetsningen. Detta så länge vi pratar rimliga kabellängder. Jag har en gång förstört en svets genom att försöka köra
5 svar · 2,9k läst
M
-MH-: Bygla säkringen tillfälligt med en tunn, tunn koppartråd? Så vet du om det är något annat som är fel...
9 svar · 5,4k läst
·
[SH]
[SH]: [citat] Min tvätt från Miele är 16 år. Den är flådigare än snittet av moderna tvättar då den har belysning i trumman, display som visar vad klockan är så man kan ställa in när tvätten ska vara klar (istället för att skjuta upp starten x antal timmar), 1600 varv/min i centrifugeringshastighet och alla program man normalt behöver. Den går dessutom hyfsat tyst och är sjukt stabil
11 svar · 2,1k läst
Asbesträdd
Asbesträdd: [citat] Det kan finnas asbest i elkablar, men då är det oftast i ren form. Det brukar oftast finnas i saker som alstrar varme som t.ex. värmefläktar, bastuaggregat, elmotorer. Är det en kabel med vit isolering som ser ut som bomull med vitt pulver blandat i så är det garanterat asbest. Är de glasfiber så kan man se att fiberna är mycket raka och i samma storlek. Är det rent glasfiber
8 svar · 5,8k läst
Demmpa
Demmpa: Dimmern uppfanns -59, släpptes på marknade något år senare https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2015/april/dimmerns-uppfinnare-in-i-morkret/ https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLVLyr/dimmerns-fader-har-slocknat Fram till en bit in på iaf 70-talet så tippar jag på att det oftast var krontändning för att reglera ljusstyrkan i två/tre steg. i vilka rör går dom olika
5 svar · 4,6k läst
·
E
elmont: Dom g:a gulaktiga har en färg som heter EUROPAVIT och dom som du vill ha har en färg som heter Fjällvit. Ramar som är fjällvit hittar du tex här här https://www.elkatalogen.se/produkter/elko-kombiram-2-fack-for-kanal-fv.html och vippor tex
1 svar · 4,3k läst
·
T
toolman77: Om du inte har lust att sätta bergdubb som blir rätt grova så fungerar det bra med klammer till metallkabelskydd i rätt dimension och två skruvar. Ska klamras varannan meter vid ytlig förläggning om jag minns rätt. https://www.ahlsell.se/10/el-1/elnatsmateriel/06-kabelskyddsmateriel/kabelskyddopto/kabelskyddstillbehor-rorbojar-fasten-andlock-etc/0661875/ [bild]
2 svar · 4,7k läst
·
samlarpådetmesta
samlarpådetmesta: [citat] Jag var precis på väg att starta en likadan tråd :D Fick lite tid över förra helgen och började med lite tester för spånsugsautomatik, men gick bet på reläet. Råkade ha en Schneider kontaktor hemma med 230VAC styrspänning men den gillade inte att kopplas via sågen. Detta ska följas (y) MVH samlarpådetmesta
12 svar · 2,6k läst
S
Soltorp40: Kanske redan är "fixat", men: Den allra bästa lösningen vore en ärlig och juste elektriker som får komma hem till Dig och sätta en fast kabel, kanske med en strömbrytare "av/på" (lite som en tvättmaskin), men göra det rakt och snyggt. Den där dosan passar i tvättstugan, det finns betydligt trevligare (mindre och mer diskreta) att ha i möblerade rum, om man nu behöver någon dosa
16 svar · 3,5k läst
·
W
Wheelabrator: [citat] Att utomhusuttag ska vara jordade är ett krav som funnits sedan "tidernas begynnelse". Jag har aldrig sett ett ojordat uttag utomhus, det vore i så fall en regelvidrig installation.
7 svar · 1,9k läst
Henrik.woll
Henrik.woll: Hej, Fas ansluter du på L och sätter en bygel till L1 ( båda ska ha fast fas) Sedan hade jag anslutit tändtrådarna på 1 respektive 3 Om du upplever att knappen tänder åt ”fel håll” Ansluter du till 2 och 4 istället Generellt ritas schemat i ”opåverkat läge” men beroende på tillverkare kan det variera
2 svar · 1,6k läst
·
R
Ragnar_AT: Öst-lösning... TN-C i gruppledingar var tillåten i en del länder minst upp till 90-tålet. Även i några västeuropeiska länder fanns det upp till 70-tålet (t.ex. Västtyskland och Schweiz). I Västtyskland förbjöds ojordade installationer redan 1958 och en hel del gamla anläggningar konverterades då till TN-C.
14 svar · 7,7k läst
·
Panor82
Panor82: Han lyckades iaf att få bort caps lock denna gång. *EDIT* Detta inlägg bidrog inte till tråden och var inget illa menat men tycker att det är synd när någon som verkat ha lite kunskap i ämnet väljer att "trolla" istället för att bidra.
21 svar · 3,5k läst
J
jonaserik: [citat] Beror lite på ,men du är tvärsäker. Brukar du dra ut spisen på visning, tveksamt, kanske kollar att den fungerar. Sen beror det helt på var delarna sitter, det verkar som att det kom fram vid rivning av köket och kanske var gömt bakom något och då är det dolt, men det vet vi inget om och inte du heller.
8 svar · 2,2k läst
·
H
hilife: GK100 Tack för dina tankar i detta. Bra ide att sätta en extra strömbrytare, när man ändå gör det kan man isf montera tre st brytare, en för varje utrymme och då fördela varje utrymme med 5-6 armaturer. Jag lyssnar med yrkesmannen när han dyker upp så får vi se vad han tycker.
11 svar · 3,0k läst
MultiMan
MultiMan: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ampere Ampere, förkortning amp eller A, är SI-enhet för elektrisk ström,[1] uppkallad efter den franske fysikern André-Marie Ampère (1775–1836).
4 svar · 2,0k läst
·
S
Soltorp40: 3 x 16 kan vara klent för (vissa) elbilsladdare idag, och framtiden vet vi inget om. Det beror ju lite på vad man har för huvudsäkring i huset, men de flesta burkar rekommendera att dra "full kräm" för laddningen, i praktiken ofta 5 x 6 mm, så att man kan ha en elbilen direkt på husets inkommande. Då kan den ta upp till 25A. Samtidigt vill man ha rör eller kabel minst 5G1,5, från just
31 svar · 5,5k läst
·
K
kyrkan: Toppen, tack för svar, och nä vi gör det korrekt, och får dra ut kabeln när identifierad.
2 svar · 936 läst
·
K
Kenta55: Nu startar blandaren utan hjälp och går åt rätt håll. Stort tack för all hjälp:)
5 svar · 7,8k läst
·
P
Pettttter: [citat] Ja en mycket bra poäng! Jag har tänkt på det många gånger att den otroligt korkade designen av IP44 uttag måste ha att göra med just att få in IP klassningen i databladet på ett så billigt sätt som möjligt. Med små justeringar hade man kunnat få en mycket bättre lösning även med kontakt i, tex dräneringshål undertill, men ska man samtidigt uppfylla IP44 vilket
3 svar · 2,6k läst
TOMTELINA
TOMTELINA: Jag tar ett kort imorgon och lägger upp så får vi se om ni kanske kan hjälpa mig Jag skulle bli så glad om den skulle fungera just nu har jag bara en fungerande ugn.
7 svar · 2,1k läst
GK100
GK100: [citat] Nej det är inte direkt för övervakning utan hör samman med något av det som tidigast upptäcktes vid mer allmäna elnät slutet 1800-talet dvs undvika effekter pga elektrostatisk laddning, influens vid åskväder osv som LSA uttrycker det "spänningarna inte skall flyta iväg hur som helst." Det du har med tidigare som gnistgap eller även ofta ventilavledare nollpunkt -> jord har
4 svar · 9,9k läst
Isakare
Isakare: Koppla in kylskåpet och njut av kaffet. Säger det av praktisk erfarenhet, där kyl och frys var inkopplade på skarvsladd från ett hus till boden där de stod (25 meter) och en sladd i själva boden på 5 meter. Lite slarvigt kanske, men det tog mig över 10 år att få ner ett rör i marken så en elektriker kunde koppla permanent el till boden. Kylen o frysen fungerade utmärkt.
1 svar · 2,1k läst
L
lann: [citat] Nya ledningen kommer in via marken och källaren och går till elcentralen. Hade en elektriker här idag för att bekräfta det troligaste...att röret är gammalt och inte används. Han skar i kabeln på vinden och det var helt strömlöst. Så nu ska röret kapas ;)
14 svar · 2,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Vid all form av dold förläggning av ledningar så fungerar inte 16 A / 1.5 mm². Det är endast möjligt om kabeln är utanpåliggande i normal rumstemperatur.
14 svar · 2,0k läst
P
petersv: Jag har använt nx1v (för 12V i mitt fall) under trädäcket och svarta klammer. Det syntes mindre än en vit kabel när den skymtades.
2 svar · 919 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.