Hei!

Er ikke så vandt med TN nett. Når jeg skulle montere opp noen lamper i vårt nye hus så gikk JFB flere ganger. Jeg hadde skrudd av sikringen, men den går bare på L lederen. N lederen antar jeg kommer fra en felles skinne i sikringsskapet.

Etter å ha lest litt så kan det virke som jfb skal slå ut om N og PE (jord) kommer i kontakt, når resten av sikringene er på. Er det tilfellet på TN-nett?

Når jeg monterte en taklampe, så koplet jeg til L og N. PE koplet jeg til en jordklemme i chasis. Det medførte at jfb slå seg rakt av. Når jeg fjernet PE virker lampa.. Er det jordfeil på lampa, eller er det noe galt andre steder.

Huset og installasjonen er helt nytt!

takker for alle svar!

Det er korrekt att jfb kan slå fra om N og Jord kommer i kontakt även om sikkringen er frakoblet.

Vedrörande din taklampe, ta några billeder så blir det nemmer at komma med några forslag osv.

B Badsanta skrev:
Etter å ha lest litt så kan det virke som jfb skal slå ut om N og PE (jord) kommer i kontakt, når resten av sikringene er på. Er det tilfellet på TN-nett?
Jag kan omöjligt hålla räkningen på hur många gånger jag löst ut en jordfelsbrytare på det viset. Det är lika irriterande varje gång. När man lägger ihop nolla och jord går en del av belastningen på andra grupper via nollan till jord utan att passera jordfelsbrytaren.

B Badsanta skrev:
Når jeg monterte en taklampe, så koplet jeg til L og N. PE koplet jeg til en jordklemme i chasis. Det medførte at jfb slå seg rakt av. Når jeg fjernet PE virker lampa.. Er det jordfeil på lampa, eller er det noe galt andre steder.
Det låter onekligen som ett jordfel i lampan. Men det går inte att utesluta ett annat fel bara på din beskrivning.

Det er en pendellampe, så lampen henger i selve ledningen. Se bilder av tilkopling og lampe.

• Elektrisk tilkobling av en pendellampe med synlige ledninger och takfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pendellampe henger i ledningen med utsikt över ett modernt kök och fönster.
    Skapa konto
Ta en billede på lidt lengre afstand så att alla koblingar er synliga.

Her er litt flere bilder

• Innertakslampa med öppet eluttag och synliga trådar samt Philips LED-drivdon.
    Skapa konto
  • El-installation bakom takarmatur med synliga ledningar och fästelement.
    Skapa konto
  • Närbild av öppen installationslåda för LED-belysning med synliga kablar och Philips-transformator mot inredningsbakgrund.
    Skapa konto
  • Elkopplingar och ledningar synliga under en lampa i taket med inredning i bakgrunden.
    Skapa konto
Det går bare ledninger inn til 2 trafoer som går til lampa. Rart om det skulle være jordfeil, eneste jeg kunne tenke meg var om ledningene som henger til lampa skulle kommet i kontakt med chassis. Men klemmene er jo laget av plast. Jeg bruker lampen uten jord tilkoplet, får ingen støt når jeg tar på lampen..

Skruene som er festet i taket kan ikke ha truffet rør/ledning da det ene røret kom inn 90 grader på langsiden. Så tenkte på det innen jeg skrudde opp lampen.

De två driverne er av SELV-typ, sekundärsidan er helt isolerad fra 230 V.

tommib
Syna isoleringen på ledarna för att se om där finns någon skada som skulle kunna göra att fas/nolla får kontakt med något jordat.

Eftersom lampan är avsedd för skyddsjordning så ska du skyddsjorda den, allt annat är fel. Att du inte får en stöt räcker inte.

Felet kan ligga längre bak i kedjan, t.ex. i den fasta installationen. Det är dock mindre sannolikt.

tommib tommib skrev:
Syna isoleringen på ledarna för att se om där finns någon skada som skulle kunna göra att fas/nolla får kontakt med något jordat.

Eftersom lampan är avsedd för skyddsjordning så ska du skyddsjorda den, allt annat är fel. Att du inte får en stöt räcker inte.

Felet kan ligga längre bak i kedjan, t.ex. i den fasta installationen. Det är dock mindre sannolikt.
Tenker du at jeg skal fjerne den svarte krympestrømpe?

B Badsanta skrev:
Det går bare ledninger inn til 2 trafoer som går til lampa. Rart om det skulle være jordfeil, eneste jeg kunne tenke meg var om ledningene som henger til lampa skulle kommet i kontakt med chassis. Men klemmene er jo laget av plast. Jeg bruker lampen uten jord tilkoplet, får ingen støt når jeg tar på lampen..
Har du ett mätinstrument? Du kan ha lampan inkopplad utan jorden. Sedan tänder du den och mäter spänning mellan lampans chassi och jordledaren i dosan. Prova även att mäta spänningen mellan chassit och jordblecket i ett annat uttag. Mäter du då upp en spänning så finns ett jordfel. Det finns inte så mycket att välja på. Antingen är det fel i lampan eller så är det fel i den fasta installationen.

I huset så er alle lampepunkt av denne typen. Rent hypotetisk om jeg hadde fått plass ville jeg brukt denne kontakten. Da ville jeg aldri fått noe jord.. Litt skummelt da, siden denne takpunkt er ment for at forbruker skal kunne kolple til lamper selv..

• Elektrisk takpunkt utan jordkontakt, menad för användare att koppla in lamper själva.
    Skapa konto
Du er sikker på att det er jordfeilsbrytaren som slår fra og ikke sikkringen till denna grupp?

Jeg må få kjøpt et meter. Men om det er jordfeil, så vil jeg måle x Volt mellom chassis og jordklemme i en annen stikkontakt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.