Har 4a singeluttag som kommer styras ett och ett via 2st STC-1000 (en typ av termostat)

Uttagen är Schneider med 2 anslutningar för gul/grön, kan jag dra in i ett uttag och sen gå vidare från uttag till uttag eller bör det vara en wago sen en tråd till varje uttag?

En stc-1000 styr 2 uttag, ett för kyla och ett för värme

Rimligtvis så borde det vara ok att gå från uttag till uttag då det är så man gör i ett hus tex

Förstår inte riktigt frågeställningen, om du menar att gå vidare till nästa uttag från föregående så är det tillåtet. Vad vill du göra exakt?

Om jag ska dela gul grön vid inkommande till 4st eller om jag ska koppla vidare från uttag till uttag, blir väl i serie

Du kan absolut koppla i serie! Kör på

• Gilla
nino
  • Laddar…
Kanske OT, men är inte detta jobbet behörighetskrävande?

Uttag kopplas ALLTID parallellt, och det är en fördel att vidarekoppla "bakom" uttagen. Det blir mindre trådar i uttaget och det är lättare att montera, kopplingen i en Wago är oftast betydligt säkrare än i ett uttag, dessutom blir nästa uttag inte bortkopplat om man tex tar bort uttaget, man kan koppla klart allt redan när man drar tråd, är det en flerfasgrupp minskar man risken att man får ett "nollsläpp" i efterföljande uttag.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är det nog helt säkert
Frågar för att lära bara...

• Haha
Nyfniken
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sorry för lite mer off-topic
Utan att veta säkert vad det är nino ska göra, men jag kan gissa. Låter som ett projekt att användas vid ölbryggning. Då vill man använda STC-1000 för att styra värme och kyla. T ex ett kylskåp där man använder en värmekälla. STC-1000 kan då styra tempen mha kylskåpets kompressor och värmekällan (som man har inne i kylskåpet).

Frågan är om det är behörighetskrävande? Jag vet verkligen inte. Ligger i gränslandet mellan fast installation och en "egenbyggd" apparat.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Bassrunner helt rätt ang projektet

Fast installation är det inte då det är stickpropp till inkommande, sen är det uttag för stickpropp till kyl och frostvakt.

Elmont då bör man alltså splitta gul grön direkt vid inkommande i 4a och dra till varje uttag?

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Vad jag förstår så vill du med en kabel gå till ett uttag, och sedan vidare till nästa uttag och nästa osv. Istället för att dra 4 st separata kablar för varje uttag.

Du kan absolut göra så, om det är så du menar. Blir ju inte seriekopplat rent fysiskt men uttagen ligger i serie efter varandra ;)

E elmont skrev:
Uttag kopplas ALLTID parallellt, och det är en fördel att vidarekoppla "bakom" uttagen. Det blir mindre trådar i uttaget och det är lättare att montera, kopplingen i en Wago är oftast betydligt säkrare än i ett uttag, dessutom blir nästa uttag inte bortkopplat om man tex tar bort uttaget, man kan koppla klart allt redan när man drar tråd, är det en flerfasgrupp minskar man risken att man får ett "nollsläpp" i efterföljande uttag.
Håll
E elmont skrev:
Håller inte med, Wago bakom ett uttag är inte bra i mitt tycke. Ibland så kan det behövas, ifall det inte går att koppla in fler tråd i uttaget, så gör jag i undantagsfall, men jag använder hellre uttagets plintar. Mer lättöverskådligt.

Nu är det endast gul grön (skyddsjord?) jag frågar om

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.