1 495 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Gul grön från uttag till uttag
Har 4a singeluttag som kommer styras ett och ett via 2st STC-1000 (en typ av termostat)
Uttagen är Schneider med 2 anslutningar för gul/grön, kan jag dra in i ett uttag och sen gå vidare från uttag till uttag eller bör det vara en wago sen en tråd till varje uttag?
Uttagen är Schneider med 2 anslutningar för gul/grön, kan jag dra in i ett uttag och sen gå vidare från uttag till uttag eller bör det vara en wago sen en tråd till varje uttag?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske OT, men är inte detta jobbet behörighetskrävande?
Uttag kopplas ALLTID parallellt, och det är en fördel att vidarekoppla "bakom" uttagen. Det blir mindre trådar i uttaget och det är lättare att montera, kopplingen i en Wago är oftast betydligt säkrare än i ett uttag, dessutom blir nästa uttag inte bortkopplat om man tex tar bort uttaget, man kan koppla klart allt redan när man drar tråd, är det en flerfasgrupp minskar man risken att man får ett "nollsläpp" i efterföljande uttag.
Sorry för lite mer off-topicKnockOnWood skrev:
Utan att veta säkert vad det är nino ska göra, men jag kan gissa. Låter som ett projekt att användas vid ölbryggning. Då vill man använda STC-1000 för att styra värme och kyla. T ex ett kylskåp där man använder en värmekälla. STC-1000 kan då styra tempen mha kylskåpets kompressor och värmekällan (som man har inne i kylskåpet).
Frågan är om det är behörighetskrävande? Jag vet verkligen inte. Ligger i gränslandet mellan fast installation och en "egenbyggd" apparat.
Bassrunner helt rätt ang projektet
Fast installation är det inte då det är stickpropp till inkommande, sen är det uttag för stickpropp till kyl och frostvakt.
Elmont då bör man alltså splitta gul grön direkt vid inkommande i 4a och dra till varje uttag?
Fast installation är det inte då det är stickpropp till inkommande, sen är det uttag för stickpropp till kyl och frostvakt.
Elmont då bör man alltså splitta gul grön direkt vid inkommande i 4a och dra till varje uttag?
Vad jag förstår så vill du med en kabel gå till ett uttag, och sedan vidare till nästa uttag och nästa osv. Istället för att dra 4 st separata kablar för varje uttag.
Du kan absolut göra så, om det är så du menar. Blir ju inte seriekopplat rent fysiskt men uttagen ligger i serie efter varandra
Du kan absolut göra så, om det är så du menar. Blir ju inte seriekopplat rent fysiskt men uttagen ligger i serie efter varandra
HållE elmont skrev:Uttag kopplas ALLTID parallellt, och det är en fördel att vidarekoppla "bakom" uttagen. Det blir mindre trådar i uttaget och det är lättare att montera, kopplingen i en Wago är oftast betydligt säkrare än i ett uttag, dessutom blir nästa uttag inte bortkopplat om man tex tar bort uttaget, man kan koppla klart allt redan när man drar tråd, är det en flerfasgrupp minskar man risken att man får ett "nollsläpp" i efterföljande uttag.
Håller inte med, Wago bakom ett uttag är inte bra i mitt tycke. Ibland så kan det behövas, ifall det inte går att koppla in fler tråd i uttaget, så gör jag i undantagsfall, men jag använder hellre uttagets plintar. Mer lättöverskådligt.E elmont skrev:Uttag kopplas ALLTID parallellt, och det är en fördel att vidarekoppla "bakom" uttagen. Det blir mindre trådar i uttaget och det är lättare att montera, kopplingen i en Wago är oftast betydligt säkrare än i ett uttag, dessutom blir nästa uttag inte bortkopplat om man tex tar bort uttaget, man kan koppla klart allt redan när man drar tråd, är det en flerfasgrupp minskar man risken att man får ett "nollsläpp" i efterföljande uttag.
Klicka här för att svara