Hej!

Vi har köpt en lampa som skall sättas upp där det saknas eluttag i vägg. Jag vill nu dra en kabel inne i kabelränna som är målad i samma färg som vägg till närmaste eluttag. Se bilden med svart linje som tänkt dragning. Trodde det skulle vara enkelt, men är ute efter cirka 6m jordad kabel som jag har svårt att hitta. Från lampan är det EU-uttag (bild) och jag skulle gärna vilja gömma kontakten bakom den stora lampan - och där då sätta in i en förlängningssladd som har eu-uttag (smalt) hona till hane cirka 6m. Jag har tittat runt lite och de flesta kablar verkar säljas upp till 4m. Men ju mer jag läser, desto mer tveksam blir jag att jag väljer rätt sladd för ändamålet då jag hade tänkt köpa sladd på löpmeter och tillhörande kontakter. Har ni några rekommendationer? Jag kan såklart ta en ”vanlig” förlängningskabel med stor hane/hona, men det blir klumpigare. Lampan skall inte hänga i sladden, den är monterad i vägg.

Inredning av ett vardagsrum med svart linje indikerande tänkt kabeldragning på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Transparent EU-kontakt med vit kabel på textilbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit efter att ha kollat lite mer så säljer Ikea av alla denna. 5 m nog räcker trots allt, det borde väl vara ok?
https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla...VEQCiAx3QwgghEAQYAiABEgKDf_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Stort tack!

Redigerat:
G
Den sladd du visat är dubbelisolerad och har inte jord.

• Gilla
grapper
  • Laddar…
Vid för korta sladdar på dubbelisolerade lampor brukar jag göra fulingen att kloppa bort EU proppen och "skarva" med en strömbrytare och i andra änden då kapa av en EU skarvsladd i rätt längd. Borde vara ok med skarvar för 2 ledare också så länge man behåller eu kontakt och riktiga skarvar för ändamålet. Självklart inom normala längder.

• Gilla
Allmänobildad och 1 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Den sladd du visat är dubbelisolerad och har inte jord.
Tack för svar, Nej det stämmer, men sladden från lampan är inte heller jordad och även den dubbelisolerad. Då är väl denna ok? Vet inte varför jag skrev att det var jordat uttag där den skall in. Är nog inte så relevant. :)

snuttjulle snuttjulle skrev:
Vid för korta sladdar på dubbelisolerade lampor brukar jag göra fulingen att kloppa bort EU proppen och "skarva" med en strömbrytare och i andra änden då kapa av en EU skarvsladd i rätt längd. Borde vara ok med skarvar för 2 ledare också så länge man behåller eu kontakt och riktiga skarvar för ändamålet. Självklart inom normala längder.
Tack, det är ju en annan lösning som jag kan ta till om ovanstående sladd inte funkar.

Redigerat:
Jag är ju alldeles för praktisk för sådana här problem.
Skaffa SKX även kallad lampsladd.
Skarvbox för lampsladd, finns bla hos clasolson.
Jordad stickpropp.

Klipp bort lampans stickpropp skarva med skarvboxen.
Sätt stickproppen på andra sladdänden.

Men nu får jag nog alla regelivrare och lagvrängare på mig.

Protte

• Gilla
grapper
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag är ju alldeles för praktisk för sådana här problem.
Skaffa SKX även kallad lampsladd.
Skarvbox för lampsladd, finns bla hos clasolson.
Jordad stickpropp.

Klipp bort lampans stickpropp skarva med skarvboxen.
Sätt stickproppen på andra sladdänden.

Men nu får jag nog alla regelivrare och lagvrängare på mig.

Protte
Tack, alla tips är välkomna! Jag har insett att jag nog kommer dra lampan till en jordad takkontakt istället längre bort, blir snyggare. Så får köpa mig en sladd och sätta på hona på ena sidan (vanlig stickkontakt) och ojordad takkontakt som passar i jordat uttag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.