K
Skall montera denna CEE 3N/16A+Shuko på utsidan av fasadmätarskåpet.
Att använda 20mm knockouten på baksidan ger ju en klart snyggast installation, men känns ju tveksamt att få det tätt på bra sätt?
Nog för att mätarskåpet kan anses vara ett kopplingsutrymme, men man vill väl ändå ha en dragavlastning på kabeln tänker jag, samt att det blir som ett mekanisk skydd för skav mot hålet genom plåten.

Ett fulare alternativ är att proppa genomföringen i toppen, sätta en förskruvning i underkant och en förskruvning vid genomföringen till skåpet, då blir det dragavlastat och tätt, men inte lika iögonfallande.

Hur har/hade ni gjort?

• En CEE 3N/16A+Shuko-uttag mot trägolv med märkning GARO på det blå locket och röd botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CEE 3N/16A+Shuko kombidosa avsedd för väggmontage, omonterad på trägolv.
    Skapa konto
  • CEE 3N/16A+Shuko vägguttag för elinstallation, grå och röd, på trägolv.
    Skapa konto
Är fasadmätarskåpet nog högt?

K
Uttaget hamnar 1700mm ovan mark, så där har jag inget beskymmer.

Det spelar troligen ingen roll om du inte får baksidan riktigt tät då det sitter ett schukouttag illa utsatt på framsidan som också kommer att läcka in vatten.
Men det ser ut som att dräneringshålet redan är öppet, så mer behöver inte göras.
Du kan givetvis sätta ett gummimembran eller dylikt så att det inte blir vidöppet.

Grå plastdosa med framexponerat Schukouttag och öppet dräneringshål markerat med röd cirkel.
Skapa konto

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

I förekommande fall använder jag knockouten på baksidan, borrar ett motsvarande hål i plåten, strypnippel med tillräckligt lång gänga och kontramutter.
Det skulle kunna gå med en hönsröv också men de har ju en begränsad kapacitet i godstjockleken.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade använt en hönsröv och tagit hålet i plåten så stort att hönsröven sticker in i skåpet. Det man får vara lite uppmärksam på är att inte vatten som rinner utmed skåpets utsida inte rinner in mellan plåten och uttaget, och vidare in i skåpet.

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Jag vet vad U-båt, plastost, plastlimpa, 2:a, tomteluva, trumpet är men hönsröv?

Protte

• Haha
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
PRODUCT-BILD1-28030-1458020-jpg-515Wx515H.jpg

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Med hönsröv avses en TET gummigenomföring? Aldrig hört hönsröv tidigare, gummitutte däremot.

Edit; Fotografen hann förklara, men då var det som jag misstänkte.
tror det blir tajt få 4mm att hamna i hönsrövens springa (låter ju helt sjukt)

Vanlig förskruning med kontramutter på insidan av uttaget ligger närmre till hands, har några med gummimembran som kanske kan täta okej mot anläggningsytan.

Men dåså, hönsrövar finns i min verktygslåda.

Protte

Man kan lägga en sträng silikon som ett upp och nervänt U som hindrar vatten att rinna mellan, men inte runtom då kommer det säkert in vatten som inte rinner ut.

Kanske apskit är bättre än silikon då det fäster bättre på plast och är segare.

Protte

K
Har dessa hemma, och principen får nog duga.
Dock är dessa M25, ska se om jag kan rota fram dito i M20, annars massera upp hålet med konborr från utsidan, så blir det fall utåt i håltagningen.

• En vit plastgenomföring M25 på ett träbord, avsedd för elektriska installationer.
    Skapa konto
Som snaggletooth nämner är stypnipplar med lång gänga perfekta till detta inte så mycket för just tätheten som säkert är tillräcklig med uttaget mot släta plåten men även som ett bra ledarskydd och fixering. På bilderna i denna gamla tråden finns några exempel på lite sånt med intag/uttag.

Kontorsråtta bönhasar ....

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
K
Såhär blev det.. Började dock åska och regna, så inkoppling och komplettering med JFB och säkring en annan dag.

• Montering av en utomhus eluttagsdosa på en vägg med började installationer, men ej färdigställd på grund av väder.
    Skapa konto
  • Omonterad utomhusuttag med öppen röd dosa och vit ram utanpå en vägg, väntar på inkoppling.
    Skapa konto
  • Elskåpsinstallation utomhus med vägggenomföring och kablar, ej färdigställt på grund av åska och regn.
    Skapa konto
  • En elcentral på en vägg med en nyinstallerad röd och blå CEE-dosa för inkoppling.
    Skapa konto
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Duger gott.
Men hamnade inte uttaget väldigt nära fasaden?
Du kommer nog ångra dig första gången du drar ur handsken och handen hyvlas mot fasaden o ser ut som en vitlök efter en tur på ett rivjärn

• Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.