2 018 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Få utsug att starta samtidigt som slip
Hej
har en slip med utsug till men jag måste slå på utsuget manuellt. Jag skulle vilja få så att utsuget startas samtidigt som jag slår på slipen. Kan man koppla det via en kontaktor på något sätt? Både slip och utsug är 3-fas.
har en slip med utsug till men jag måste slå på utsuget manuellt. Jag skulle vilja få så att utsuget startas samtidigt som jag slår på slipen. Kan man koppla det via en kontaktor på något sätt? Både slip och utsug är 3-fas.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 518 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 518 inlägg
Går gör det, men det är ingenting för en hempulare .E Eriksson87 skrev:
Strömkännande relä och en kontaktor löser problemet. Exempelvis en Eltako AR12DX kombinerat med kontaktor som är lämplig för lasten.
Reläet kan kopplas på valfri fas, stömmen genom alla faser är lika i en trefasmotor.
En trefasslip låter dock som en rätt stöddig pryl så det är viktigt att allt blir rätt. Man ska nog vara en rätt rutinerad hempulare för att bygga det hela. Själva byggandet går utmärkt att göra lagligt så länge det är försett med stickpropp (dvs CEE-handske).
Reläet kan kopplas på valfri fas, stömmen genom alla faser är lika i en trefasmotor.
En trefasslip låter dock som en rätt stöddig pryl så det är viktigt att allt blir rätt. Man ska nog vara en rätt rutinerad hempulare för att bygga det hela. Själva byggandet går utmärkt att göra lagligt så länge det är försett med stickpropp (dvs CEE-handske).
Om du är beredd att lägga en del pengar finns det en färdig lösning att köpa. https://www.logosol.se/store/fler-p...slave-400v-16a-3-fas.html?price_tax_display=2
Inte så dumt pris faktiskt. Om man skippar Malmbergs, Rogy och liknande och köper kvalitetskomponenter så kostar delarna i häradet 1500 kr. Att få det monterat, klart och CE-märkt för 1300 kr till är rätt bra, speciellt om man är osäker och behöver lägga tid på att få det rätt och bra.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Finns billigare här..Dheri skrev:
https://www.swedendro-tools.se/shop...askiner/stationara-maskiner/spansug/autostart
Klicka här för att svara