S
Sargen: [citat] Tusen tack för svar! Verkar lovande :)
2 svar · 729 läst
H
hempularen: Det är krav på jordfelsbrytare för alla former av utomhusuttag. Det gäller sedan typ 1990. Äldre uttag får finnas utan jfb.
1 svar · 1,3k läst
A
adzis: [citat] Nej det ska jag inte
8 svar · 4,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det får man, bara man ser till att det blir någorlunda tätt så att det inte rinner in vatten. I vilket fall, även med tanke på kondens, är det viktigt att dräneringshål är öppna på undersidan av uttaget.
8 svar · 9,0k läst
prototypen
prototypen: Ta dit en elektriker och montera ett Perilexuttag på väggen och han sätter en stickpropp på din gamla häll. Då kan du byta så mycket du vill, en häll för att koka kaffe och en till köttbullarna. Men ta och öppna den nya hällens stickpropp för i hällen ser det ut som 2 trådar sitter i samma klämma, hur ser det ut i stickproppen? Protte
8 svar · 4,8k läst
·
A
Anders.H: Hade en liknande situation för något år sedan. Jordfelsbrytaren löste lite sporadiskt och elektrikern kollade hela anläggningen utan att hitta något konstigt, han satte även separat jordfelsbrytare på luftvärmepumparna som ett sätt att försöka spåra felet. Efter ca tre veckor blev felet permanent och då var det lätt att lokalisera till ett avfrostningselement i ett 5 år gammalt
12 svar · 1,6k läst
S
Soltorp40: Jo, ganska liten, men faktiskt väldigt lik den jag just pillat med... Gör först rent plasten från all gammal skit, färgrester etc. Tänd alla utelampor Du bara kan (det kan finnas en strömbrytare inne om är "i serie" med ljusrelät, så att båda måste ge "till" för att lampan skall lysa. Lys sedan rakt på ljusrelät med en kraftig lampa i flera minuter, och se om något släcks. För
6 svar · 1,1k läst
·
Raka
Raka: Ledsen för trådlyft. Men även jag söker större doslock. Anledningen är att locken jag har inte sluter tätt, man ser en glipa runt om. Tanken är större doslock som jag limmar fast. Finns det större att tillgå? Känns nästan som att jag har letat överallt.
5 svar · 5,4k läst
·
JLyck
JLyck: Ett tips i all välmening, kontakta elektriker INNAN du gör något som en elektriker sedan ska "koppla in". Annars är risken att du står där med en kabeldragning som ingen elektriker vill befatta sig med.
5 svar · 2,0k läst
·
G
Gabbe1: För att få blå nolledare (krav) så kan det vara enklare att hitta/köpa 5G1.5 och sen helt enkelt klippa bort en av faserna som blir över.
3 svar · 851 läst
T
twinor: Sätt en sån här utanför då: https://www.elkatalogen.se/produkter/eljo-renova-utanpaliggande-monteringsdosa-vit-4164.html
5 svar · 5,7k läst
·
U
Uffe A: Det bästa är att prata med elektriker som ska koppla in det Denne kan ge dig de bästa råden
1 svar · 3,4k läst
·
G
Gladamatör2: [citat] jättetack för svaret. Ja det fanns stickpropp med sladd när vi flyttade in. Skruvade loss sladden från brytaren då markisen inte funkade. Har nu lagat markisen - hade fastnat i kåpan som omsluter markisen. Jorden finns redan från markisen. De kablar som syns på bilderna är de som kommer från markisens kabel. Egentligen behöver jag bara hjälp med att koppla in fast anslutning,
15 svar · 4,1k läst
·
GK100
GK100: [citat] Har du hittat ojordad DCL-propp så använd den det blir utmärkt så, i princip det formellt bästa i ditt fall. Som sagt fel med jordade typen mot ditt lampsladdställ som oberoende märkning får räknas dubbelisolerat och även sämre med de ojordade propparna med sladdstump som då kräver någon skarvning. Viktigare är däremot att du har någon plastögla eller annan detalj för
10 svar · 4,9k läst
·
Buj
Buj: [citat] Denna blå tråden verkar som fas då den har ström konstant.
21 svar · 3,3k läst
·
Buj
Buj: Hej, nej vill helst ha moderna strömbrytare...
5 svar · 1,2k läst
·
P
Pavel Zoul: [citat] Hej Hans, tack för info. Nu svarar jag i en gammal tråd men enligt det du beskriver ovan så låter det som produkter som jag tittar på från Solamagic. Det jag inte förstår är skillanden mellan en 1400w värmare som kostar 3600kr https://www.plantagen.se/varmelampa-solamagic-1400-eco+-pro-vit-1027406.html och en infravärmare Opranic eco 1200-2300w som kostar 1600kr
39 svar · 92,5k läst
·
B
byggarätt: [citat] Bra tänk i nästan allt! Det jag har tveksamheter kring är krav på formell utbildning och lärlingstid! Detta är inte jämförbart med kunskapsprov! Typ körkort! Ja det är inte kaos vilda västern ännu på alla områden!precis som du säger det finns risker! Det som behövs är personliga elkörkort! Det som behövs är certifiering av anläggning enligt krav ! Lagstiftningen
102 svar · 19,2k läst
B
bygges: Håller på med renovering och ovanför ytterdörren sitter som brukligt ringklocka med transformator. Nu är tanken en video-ringklocka och då kommer inte nuvarande ringklocka fungera och transformatorn måste även bytas från 8V till 24V. Istället för en ny transformator ovanför ytterdörren tänker jag att man sätter transformatorn bredvid elskåpet samt kopplar ihop kablarna ovanför
0 svar · 1,3k läst
prototypen
prototypen: [citat] Det skiner genom att du inte har full koll på JFB, I verktygsboden hade det räckt att ta bort byglingen mellan nolla och skyddsjord. Matningen till verktygsboden är ju med separata ledare för skyddsjord och nolla. Protte
72 svar · 113,6k läst
·
J
jesper---: [citat] Nu vet jag ju vad är jordfelsbrytare gör och nu slipper jag leta i åratals efter en stationär 16a, dra åt helvete också, förresten.
11 svar · 6,0k läst
blackarrow
blackarrow: Det är så onödigt att spara på kvalité. Om man gör jobbet själv så har man ju råd att köpa bra materiel! Jag har fått byta 2 uttag av märket Bårebo för att petskydden blivit så tröga att det inte gick att få i stickkontakten.
8 svar · 11,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du har fått bra svar ovan så jag har inget att tillägga, men kanske några korta punkter. [citat] Det är en blandning av två olika skyddsåtgärder som inte är kompatibla med varandra. Blandar man den så tappar man en "nivå" av skydd, och det är ett tyst fel. Säkerheten hos ojordade uttag bygger på att rummet är isolerat från jord. Det innefattar inte bara golv och väggar utan även
8 svar · 5,4k läst
·
messijah
messijah: Fan också. Borrade igenom dosan i väggen för att komma ut på utsidan huset. Naturligtvis så sitter det ett vp-rör med el i bakom kopplingsdosan som jag borrar igenom
5 svar · 1,2k läst
·
K
Knox11: [citat] Tackar för ett bra svar då kan jag sluta fundera över de här :-)
8 svar · 3,1k läst
·
N
nova383: Hej. fick tag på en normcentral på blocket, brytare jfb och annat. det sitter en elmätare på ena fasskenan, va bra tänkte jag, då kan jag ha separat elmätare till friggan. Men just nu ligger elmätarna bara före V.P och annat sånt med värme och ventilation. Kan det vara så att de nya energikraven i BBR säjer att man ska kunna bevisa att man håller sig inom max på dessa förbrukare ?
0 svar · 800 läst
tommib
tommib: EKK räcker bra. Brukar vara enklare att terminera i armaturerna också. Den bör dock klamras eller på annat sätt fixeras så den ligger still.
1 svar · 5,6k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Har fått en ny, nu fungerar det. Tack för svar.
7 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.