Hej allihopa!
Har upptäckt en dosa i hemmet där kabeln till dosan innehåller 4 kablar. Alltså från proppskåpet till dosan kommer det in 4 kablar, från dosan går det jord/fas/noll vidare genom en annan kabel.
Någon som vet vad den 4e kabeln gör för nytta?
Mvh
Ville
Har upptäckt en dosa i hemmet där kabeln till dosan innehåller 4 kablar. Alltså från proppskåpet till dosan kommer det in 4 kablar, från dosan går det jord/fas/noll vidare genom en annan kabel.
Någon som vet vad den 4e kabeln gör för nytta?
Mvh
Ville
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Om den svarta går hela vägen från centralen är det med största sannolikhet en andra fas. Kan det vara en dosa tänkt för att koppla in t ex både tvättmaskin och torkskåp (eller tumlare)? Men för att veta säkert krävs mätning eller att följa trådarna hela vägen.
Magnus E K skrev:
Precis!
Det har tidigare dragits ström till en tvättmaskin från denna dosa och den har även skickat ström vidare till ett annat rum där de blir till 2 vanliga vägguttag.
Nu har jag dock kastat torkskåpet från 70 talet, ställt en kombi tvätt/tork där torkskåpet var så platsen där tvättmaskinen stod är nu tom men kvar är denna dosa som inte fyller någon funktion förutom kabeln den skickar ström vidare till så jag tänkte flytta den någonstans lämpligare.
Är denna fas 2, strömsatt redan tror ni eller är det något de gör just när det ska användas?
Mvh
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Troligen spänningssatt (om inte säkringen är urskruvad/avslagen) så om du ger dig på detta (vilket egentligen kräver elektriker eftersom det är ändring av fast installation) dubbelkolla och trippelkolla att det är spänningslöst. Och behåll den oanvända tråden som kanske kan komma till nytta i framtiden.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mera troligt att man tager vad man haver, det var slut på 3-ledare, så installatören tog det som fanns.
Protte
Protte
Tackar.Magnus E K skrev:
Troligen spänningssatt (om inte säkringen är urskruvad/avslagen) så om du ger dig på detta (vilket egentligen kräver elektriker eftersom det är ändring av fast installation) dubbelkolla och trippelkolla att det är spänningslöst. Och behåll den oanvända tråden som kanske kan komma till nytta i framtiden.
Dubbelkollar och trippelkollar alltid vatten och el ledningar.
Skippar elektriker för såna små saker, vet. Inte ens om det en ordentlig elektriker som har dragit dessa för det är jäkligt onödig kabel dragning i hela lägenheten. Från badrummet går det en kabel och ett hål vid taket till sovrummet, det dög förstås inte utan man komplettereade med att borra ett nytt hål ca 10-15 cm från golvet i badrummet och dra kabel därigenom, precis på andra sidan sitter det ett eluttag...
Så gör detta dels för att ta bort kabeln och dra det genom hålet vid taket samt dels för att jag blir lite nojjig av att ha elkablar så nära golvet även om kabeln i sig är isolerad och går ut genom andra sidan.
Tack allihopa för alla svar! Lyckligtvis ska all el i lägenheten gås igenom av en elektriker framöver men föreningen har inte satt ett närmare datum på det.
Mvh
Om du tycker att det som redan finns är konstigt installerat är det ytterligare en anledning att verkligen verifera att detta är 2 faser och inte bara en extra tråd som ligger med.
Du måste mäta och visuelt verifiera innan du får för dig att använda denna extra tråd till något. Den kan i värsta fall vara ansluten till något helt annat.
Du måste mäta och visuelt verifiera innan du får för dig att använda denna extra tråd till något. Den kan i värsta fall vara ansluten till något helt annat.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Klicka här för att svara

