2 616 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Hur koppla 2 lamputtag med brytare?
Vi renoverar hemma och har delat av ett rum där det numera finns ett uttag för taklampa i vardera rum.
Tidigare var ju de två uttagen i samma rum men med en strömbrytare till båda uttagen.
Vi vill ju såklart ha en strömbrytare i respektive rum men fram till uttag 1 finns bara en ledare som sedan skarvas vidare från uttag 1 till uttag 2 i nästa rum.
Är det möjligt att sätta separata strömbrytare till dessa uttag? Eller måste de ha vars en ledare utan att skarvas från uttag 1 till 2?
Kopplingsdosan ligger svåråtkomlig i andra änden av rummet så därför skulle det bli mycket arbete att dra nytt därifrån.
Är ni med på hur jag menar ?
Tidigare var ju de två uttagen i samma rum men med en strömbrytare till båda uttagen.
Vi vill ju såklart ha en strömbrytare i respektive rum men fram till uttag 1 finns bara en ledare som sedan skarvas vidare från uttag 1 till uttag 2 i nästa rum.
Är det möjligt att sätta separata strömbrytare till dessa uttag? Eller måste de ha vars en ledare utan att skarvas från uttag 1 till 2?
Kopplingsdosan ligger svåråtkomlig i andra änden av rummet så därför skulle det bli mycket arbete att dra nytt därifrån.
Är ni med på hur jag menar ?
Oavsett vem som anlitas kan det vara bra att veta vad man vill få gjort...
Vad är det för lednignar nu? Infällda rör med lösa trådar i? Spikad ledning utanpå?
Några alternativ, där alla inte funkar för alla svar ovan:
Sätt en ny strömbrytare innanför dörren till det nya rummet.
- Dra ledning till den gamla strömbrytaren.
- Dra ledning till någon av taklamporna
- Dra ledning till dosan Du talar om (obs att det kan vara "dosa" över lampfästet också, sk. takdosa.
- Låt den nya brytaren vara en trådlös, batteridriven sak, och sätt en mottagare för den vid lampan i det nya rummet.
(Speciellt om denna uppdelning inte kommer att "vara för evigt" kan det vara en smart lösning.)
- Fundera på om det verkkligen inte behövs fler vägguttag i något av rummen efter uppdelningen...
Dra ledning brukar betyda "spika utanpåliggande" när man som "strömstare" blir inkopplad (hi hi) efterter att allt annat är gjort och färgen nästan har torkat...
Vad är det för lednignar nu? Infällda rör med lösa trådar i? Spikad ledning utanpå?
Några alternativ, där alla inte funkar för alla svar ovan:
Sätt en ny strömbrytare innanför dörren till det nya rummet.
- Dra ledning till den gamla strömbrytaren.
- Dra ledning till någon av taklamporna
- Dra ledning till dosan Du talar om (obs att det kan vara "dosa" över lampfästet också, sk. takdosa.
- Låt den nya brytaren vara en trådlös, batteridriven sak, och sätt en mottagare för den vid lampan i det nya rummet.
(Speciellt om denna uppdelning inte kommer att "vara för evigt" kan det vara en smart lösning.)
- Fundera på om det verkkligen inte behövs fler vägguttag i något av rummen efter uppdelningen...
Dra ledning brukar betyda "spika utanpåliggande" när man som "strömstare" blir inkopplad (hi hi) efterter att allt annat är gjort och färgen nästan har torkat...
Du har väl uttag eller liknande i det ”nya” rummet som du kan dra en fas ifrån till en kopplingsdosa, sen drar du från kopplingsdosan till strömbrytaren, och från strömbrytaren tillbaka till kopplingsdosan med en tändtråd som du sen skarvar över till lampan i det nya rummet. 
Så blev det , med undantaget att fasen går direkt från eluttag till strömbrytare och sen går tändtråden till lampan och neutral tillbaka.T T-O skrev:
undrar om du är seriös ?SkitOxe skrev:
jag hade en fråga om el tidigare vad gäller dimmern från 2018. Det handlade om att dra fram neutral som ej fanns vilket jag fick hjälp med av en elektriker.
”gissar sig fram under flera år”
Fjant!
Klicka här för att svara