richardtenggren
Hej,

Hur är det egentligen med en dostrafo, med en sådan så håller man ju inte lågspänning och klenspänning separerat som sig bör? Men det är ju samtidigt svårt att undgå?

Hur blir det då om man sätter en VP-Bigboxdosa med ett vanligt uttag samt en dostrafo som matar en ledstrip? Är det regelvidrigt?

Det finns ju skiljeväggar som skulle kunna användas, blir det mer okej då?
Installation av skiljevägg i VP-Bigboxdosa för separering av lågspänning och klenspänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte om denna passar på schneider, men dosorna ser nästintill identiska ut.

Precis, och det är ett problem. Och när jag ser denna dosa och dess skiljevägg, vad försöker de egentligen uppnå? Kommer det i så fall att bli ett bestående skydd?

Dels är det ett problem med dostrafo med fast anslutna sladdstumpar där sladdarna på sekundärsidan har okänd klassning. Vet man inte så måste dessa ledare hållas borta från FK med 230 V. Det innebär ofta praktiska problem. Det måste få plats några Wago i pungen på denna dosa, på rätt sida om skiljeväggen... Och så måste man skarva på rätt typ av kabel.

Dostrafo med anslutningsterminaler är enklare på så vis att man kan använda FK eller andra ledare klassade för 230 V för sekundärkablaget. FK mot FK är ok. Om LED ska drivas så medföljer ibland kablage och kopplingsplintar till dessa LED. Dessa måste hållas borta från FK med 230 V.

Sedan är kunskapen om vilken isolering som krävs mellan systemen bristfällig och tillverkarnas anvisningar bristfälliga. Skiljeväggar gör inte att något automatiskt blir okej. Man måste förstå vad man vill uppnå med skiljeväggen. Det behövs ingen skiljevägg mot pucken i sig, om inte tillverkaren har några speciella krav.

Elektronikpuckar som man, ofta med lätt våld, mular in i en apparatdosa eller petar upp i hålet för en downlight ser jag som direkt olämpligt. Det är svårt att i efterhand installera downlights, dimmers och liknande som kräver att man hittar en plats för en puck. Märkligt att branschen inte tagit fram bättre alternativ, kanske en större ROT-dosa, kanske rektangulär, som kan borras in i väggen bredvid en kopplingsdosa. Detta så att drivdonet först kan monteras och därefter anslutas.

richardtenggren
Tack för ett välskrivet inlägg bo!

I mitt fall handlar det egentligen om att jag vill undvika ett fult doslock kring fönstret för drift av smygbelysningen. Så genom att använda en bigbox för uttaget intill fönstret skulle jag kunna dölja trafon utan något synligt doslock.

Jag tänkte mig typ en Jolly Mini, den har terminaler och jag är även tänkt använda FK på sekundärsidan. Så då kommer kanske inte skiljeväggen att passa men undrade även rent generellt.

Skiljeväggen hittade jag i någon katalog där den beskrevs som lämplig för att separera låg- och klenspänning.

Hide-a-lite har en produkt ungefär som det du skriver om, dock rätt stor, men jag har använt den till drivdonen till takfotsbelysningen.
Jag har även för mig att jag sett någon typ av teledosa som skulle kunna fungera för att gömma trafos. :)

Själv har jag gjort likadant i mitt nybygge
Satt en big box ovanför fönstret där jag kommer ha en lamputtag och sen dostrafo (plejd) till fönsterspots Elinstallation ovanför ett fönster i ett nybygge med elrör, en dosa och kabelskydd.
Skapa konto

Då har jag spotsidan mot ena sidan och kraften på andra sidan, dock så sätter jag inget sånt tillbehör du länkar till då det är liten risk att 230 trådarna skulle komma nära lågspännings sidan

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Om man ska hårddra det så får man nog acceptera en ful lösning eller andra begränsningar om man ska komplettera gamla hus med ny teknik och hålla en acceptabel säkerhetsnivå utan att det kostar alltför mycket.

Hojte's lösning är bra. Plejd har lyckligtvis terminalerna för primär- och sekundärsida på varsin sida om pucken. Det är en god grundförutsättning. Sedan ska man bara lyckas mula in pucken i pungen och skjuta klenspänningsledarna framför sig. Resultatet bör gå att inspektera efter.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
richardtenggren
@Hojte det är typ sådär jag tänkt, har även funderat på plejd, men inte säker på vad det blir än :) Men jag vill inte ha uttag ovan fönstret så kommer sätta dosan vid golvnivå vid sidan av fönstren(framförallt golvlåga).

@Bo.Siltberg Precis, nog för att vi bara behåller väggstommen så jag har rätt stora friheter. Har du förslag på någon annan lösning?

Jag har haft tanken på att centralisera trafosarna I en central och köra på tidur typ plejd, men då det är risk för ett för stort spänningsfall på ledlisterna så tror jag inte på denna lösning.

Redigerat:
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hej,

Hur är det egentligen med en dostrafo, med en sådan så håller man ju inte lågspänning och klenspänning separerat som sig bör? Men det är ju samtidigt svårt att undgå?

Hur blir det då om man sätter en VP-Bigboxdosa med ett vanligt uttag samt en dostrafo som matar en ledstrip? Är det regelvidrigt?

Det finns ju skiljeväggar som skulle kunna användas, blir det mer okej då?
[bild]

Vet inte om denna passar på schneider, men dosorna ser nästintill identiska ut.
Gör du ett bra jobb med den typen dosa är det en bra lösning för att få puckarna lokalt i närheten av vad de matar. Finns ingen mening att du sätter in plastflikarna kan säkert göra det sämre i andra viktigare led vid montaget och möjlighet att kontrollera.

Det blir gärna närmast religiöst kring diverse märkningar, tillverkarens anvisningar osv i de här fallen sett till det enkla som montage, installation. Det man bör fokusera på är hur puckarna är konstruerade, utförda helt oberoende vad som anges, spåren förskräcker ibland.

Kan du tex hålla rör, slang skild utan blandning av ledare för primär, sekundär är det mesta vunnet oavsett möjlighet formellt med samföräggning med FK för båda. Samma den lilla sträcka de båda ligger i dosans öppna del där kan man använda lite isolerslang över sekundären så de är samlade oavsett FK eller RKUB. Tydligheten markerat för ögat på någon som ev kommer efter är det viktiga där inte de elektriska parametrarna som isolationsnivå etc. Anslutning av puckarna med ofta taffliga plintar är också något att se upp med där kan korrekt utförande skydda mot framtida incidenter långt bättre än ev papperstigrars produktion av snömos. Vid anslutningen kan tex hempulare kosta på sig ändhylsor med krage i de fallen det kan vara lämpligt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Precis, nog för att vi bara behåller väggstommen så jag har rätt stora friheter. Har du förslag på någon annan lösning?
Pungdosan är väl inte dålig men med öppna väggar ser jag den som en nödlösning. Den är trots allt trång, och finns det drivdon tillräckligt effektstarka för en LED-list som får plats? Det går säkert att göra ett bra jobb första gången, men när drivdonet ska bytas på julafton och man är stressad så hamnar nåt lätt i kläm.

Jag skulle hellre se en infälld låda typ denna från Hide-a-lite. Den är dock väldigt stor... Men om inte den stora vita luckan skäms så varför inte. Gott om plats att göra ett bra jobb. Det är ju möjligheten att se vad man gör som jag värdesätter, så att man se efter montaget att det sitter rätt. Det kanske finns andra modeller som är mindre. (Jag skulle vilja att DIN-skenan är i plast.) Jag kan inte produktutbudet. Jag skulle monterat ett lysrör mitt i rummet...

Händer installerar ett drivdon i en vit infälld elektrisk låda på en vägg.
Skapa konto

LED för konstant ström lider inte av spänningsfall. Där kan ledningarna vara väldigt långa vilket stöder central placering av drivdon. Det som händer är att kapaciteten sjunker så det går kanske inte att ha det antal LED som drivdonen i grunden stöder.

LED-lister drivs dock av konstant (klen) spänning och hög ström. Jag hoppas de lyser bra då... Men om de bli lite "neddimmade" kanske inte gör så mycket. Gäller bara att ansluta ström till listen på jämna avstånd. Finns det inte LED-lister som kan drivas av högre spänning? De kan väl seriekopplas?

Nu ska ju drivdonen styras också vilket kräver ledningar, om det inte görs trådlöst. Då drivdonen bör kanske inte placeras på andra sidan huset, men man kan kanske hitta en bra lite undanskymd plats i närheten för att slippa hitta på på en tight lösning bakom gardinstången.

richardtenggren
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Pungdosan är väl inte dålig men med öppna väggar ser jag den som en nödlösning. Den är trots allt trång, och finns det drivdon tillräckligt effektstarka för en LED-list som får plats? Det går säkert att göra ett bra jobb första gången, men när drivdonet ska bytas på julafton och man är stressad så hamnar nåt lätt i kläm.

Jag skulle hellre se en infälld låda typ denna från Hide-a-lite. Den är dock väldigt stor... Men om inte den stora vita luckan skäms så varför inte. Gott om plats att göra ett bra jobb. Det är ju möjligheten att se vad man gör som jag värdesätter, så att man se efter montaget att det sitter rätt. Det kanske finns andra modeller som är mindre. (Jag skulle vilja att DIN-skenan är i plast.) Jag kan inte produktutbudet. Jag skulle monterat ett lysrör mitt i rummet...

[bild]​

LED för konstant ström lider inte av spänningsfall. Där kan ledningarna vara väldigt långa vilket stöder central placering av drivdon. Det som händer är att kapaciteten sjunker så det går kanske inte att ha det antal LED som drivdonen i grunden stöder.

LED-lister drivs dock av konstant (klen) spänning och hög ström. Jag hoppas de lyser bra då... Men om de bli lite "neddimmade" kanske inte gör så mycket. Gäller bara att ansluta ström till listen på jämna avstånd. Finns det inte LED-lister som kan drivas av högre spänning? De kan väl seriekopplas?

Nu ska ju drivdonen styras också vilket kräver ledningar, om det inte görs trådlöst. Då drivdonen bör kanske inte placeras på andra sidan huset, men man kan kanske hitta en bra lite undanskymd plats i närheten för att slippa hitta på på en tight lösning bakom gardinstången.
Jo, det är väl en kompromiss där man sätter utseende före funktion till viss del. Jolly mini ryms i en 1,5-dosa så borde inte vara några problem, eller om vi kör på plejd som ryms i en vanlig dosa. Så minlösning blir snarlik hojtes ovan.

Precis den där lådan jag använt till takfogsbelysningen, men den är för stor och ful att ha i taket i varje rum.

Precis, tyvärr är det ju ledlist som är aktuellt och då är spänningsfall ett problem, frågan är om det stör, men som du säger blir man nästan tvungen till trådlös styrning om man vill ha knapp. Så det faller lite där. Jag har tänkt köra på 24v i takfoten för att minska problematiken med spänningsfall, då det rör sig om ca 60 m ledlist, uppdelat i ~10m-sektioner.
I fönstersmygarna rör det sig om max 1,9m så där är det inget problem med spänningsfall i själva listen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.