hej..
får man ha en dosa i taket där lampan sitter? alltså det handlar om en inkommande matning som går till den dosan och sen vidare till andra rum.
det sitter en lampa över den dosan. vad jag vet så brukar vi sätta dosor utanför badrummen när vi gör nyinstallation. det är ett gammalt hus. vet inte om man behöver något speciellt doslock som klarar ip-klassen?
 
Förr fanns det kravet. Det är numera borttaget, troligen i och med att kravet på JFB finns.
Dock ska man bedöma hur fuktigt det blir i taket så att dosa med rätt kapslingsklass kan väljas. Vet inte om det finns takdosor i IP44 - har aldrig sett en sådan... Elko har doslock med tätning, men ska du hända en lampa där också vet jag inte.
Och det får inte hamna i område 1 vilket kan vara fallet om dosan sitter ovanför duschen, eller inom 120cm från duschen, med en takhöjd på under 225cm.
 
den sitter runt 1 m från duschen vet inte riktigt. det är ju en gammal installation ska man nu behöva riva allt för att få ut dosan. man kan inte sätta något speciellt lock heller eftersom där ska ju en lampa sitta också..
 
Är bara takhöjden över 225cm så är det oklassat område, vilket som sagt kan kräva IP44 i alla fall om det dryper fukt i taket där:(
Det kanske finns armaturer som tätar mot dosan?
 
Takdosor går bra i badrum, ska ju såklart täckas av antingen ett lock eller en lampa.
 
jag läste nu lite i föreskrifterna.. är det område 3 dvs 1,2m och mer från dusch så ska det vara IP2x och i område 2 ska det vara IP24 tror jag det var.. det klarar sig..
 
Hej

Måste låna tråden till mitt badrumsprojekt. Sitter i samma båt som trådskapare. Tänkte byta ut takdosan till modernare t.ex. Schneiders/Eljo/VP-DT/ceiling varianter och på den sätta på en IP44 klassad badrumslampan. Dosan kommer att hamna ungefär rakt över kanten av bubbelbadkaret så den är i Zon1 hur än man vrider eller vänder. Takhöjden är 240cm.

Dosan ska sitta sättas från vinden alltså på andra sidan taket ungefär som nuvarande dosan sitter fast med passande 83mm doshåll. Se bild

Givetvis vill inte bara göra enligt regler, man vill att det ska vara så säkert som möjligt. Takdosor som finns är klassade till IP20. Jag tänkte om man tätar dosan+lamputtaget ordentligt bra med silikon och på den sitter IP44 lampan så kommer den nog vara ganska bra tätt even om man "råkar" rikta duschen mot taken och blötar taken runt om dosan så ska det inte komma vatten in i dosan.

Vad tycker ni, har jag tänkt rätt eller är det helt fel och måste man flytta dosan?
Takdosan med kabelanslutningar på ett trätak, redo för installation av IP44-klassad badrumslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade bara låtit det vara och inte tätat nånting. Hellre en dosa som är öppen och som torkar ut än nåt man försöker täta så inte vatten kommer in.........
 
Du har visst ett poäng där. Man kan också göra så: täta underifrån alltså där lampan ska sitta men på andra sidan som är mot vinden göra några "torkningshåll".
 
nä inga torknngshål...........skruva upp lampan som vanligt bara utan tätning och låt det vara så. Är väl ingen som står och sprutar vatten upp i taket ändå.........Eller är det nån spolhall ?
 
bortek bortek skrev:
Hej

Måste låna tråden till mitt badrumsprojekt. Sitter i samma båt som trådskapare. Tänkte byta ut takdosan till modernare t.ex. Schneiders/Eljo/VP-DT/ceiling varianter och på den sätta på en IP44 klassad badrumslampan. Dosan kommer att hamna ungefär rakt över kanten av bubbelbadkaret så den är i Zon1 hur än man vrider eller vänder. Takhöjden är 240cm.

Dosan ska sitta sättas från vinden alltså på andra sidan taket ungefär som nuvarande dosan sitter fast med passande 83mm doshåll. Se bild

Givetvis vill inte bara göra enligt regler, man vill att det ska vara så säkert som möjligt. Takdosor som finns är klassade till IP20. Jag tänkte om man tätar dosan+lamputtaget ordentligt bra med silikon och på den sitter IP44 lampan så kommer den nog vara ganska bra tätt even om man "råkar" rikta duschen mot taken och blötar taken runt om dosan så ska det inte komma vatten in i dosan.

Vad tycker ni, har jag tänkt rätt eller är det helt fel och måste man flytta dosan?
[bild]

Över 2250 mm är oklassat område.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hehe nej det är ingen som spolar så men barnen kan alltid "råka" göra det och då blir det inte kul när i bästa fall löser ut jfb.
 
jag tror nog det blir nog bästa att se till att det är tät mellan lampan och tak och inte göra tätare i dosan.
 
Eller säga till ungarna att dom inte får spruta upp i taket?
 
  • Gilla
gustav_g
  • Laddar…
Ska sätta upp ett skyllt på väggen "vatten får endast sprutas upp till 2250mm i höjd" :D:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.