El
Bo.Siltberg: Då har någon troligen norpat den säkring som ursprungligen var till spisen. Det bör gå att ordna trefas till spisen så att den kan användas på riktigt. Det kräver lite omkoppling i centralen. Om du vill veta om det är möjligt (att ringa en elektriker) så ta lite foton. Du har visserligen klarat dig med en begränsad matning tidigare, men den var åtminstone uppdelad på två faser och
Chrizzan: Liten update på den gamla tråden. En elektriker ordnade till det och efter lite huvudbry var det nollan som inte ens var skalad och monterad i centralen... Tog ett tag att hitta i den röra så att säga men han bemödade sig aldrig att ta betalt för jobbet ändå. Han tyckte nästan det var pinsamt att han inte hittade felet snabbare Men man kan definitivt rädda sin dyra köksutrustning
richardtenggren: Borde inte egenkontrollen påvisa att allt var okej vid driftsättning? :p
Bo.Siltberg: Om ingenting har ändrats, inget byte av lampa, ingen som skruvat på LUX-inställningen (om det är ett ljusrelä) eller tidsinställningen på deckaren så är den trasig. Men det kanske är så enkelt som att ratten för tidsinställning glappar så man kan ju prova att rucka lite på den.
Bo.Siltberg: Frågan huruvida man får har vacklat fram o tillbaka genom åren. Just nu säger ESV ja, utan närmare detaljer, men vi får nog aldrig svar på frågan förrän elsäkerhetsverket i domstol tvingas kläcka ur sig ett "riktigt" svar, men jag är rädd för att de då skulle välja det svar som passar dem och branschen bäst utifrån vad domstolsfallet gäller. Så den frågan är inte speciellt
elmont: Vill du inte att ledningen ska synas är det bara att öppna upp tak och vägg. Flyttaom/skarvapå det befintliga röret och dra i ny tråd.
vallby: Ja, plocka bort den helt är förstås ett alternativ. Är bara lite undrande varför vissa termostater har denna anslutning och andra inte, eftersom jorden ändå kopplas förbi termostaten.
Mikael_L: [citat] Du har i rätt många inlägg ordat rätt mycket om det stora ansvaret som ligger på elinstallatörer. Jag tycker du bör läsa denna sedelärande historia: https://www.byggahus.se/forum/threads/behoever-bryta-2-saekringar-foer-att-fa-stroemloest.323388/
Berrabus123: [citat] https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/varme/element/tillbehor-och-termostater/frico-krt1900-termostat-med-invandigt-vred-installningsomrade-0-40c-2819334?channable=00a9e8736b75003238313933333426&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMIg4W2n_6W7AIVB9-yCh2Y8g6qEAQYASABEgKrafD_BwE
hempularen: OM givaren är trasig, så har den troligen ett oändligt motstånd, att det blivit avbrott. Men om du byter termostat, så kan den bef. givaren vara inkompatibel med den som hör till den nya termostaten. Jag vet att någon medlem har lyckats få svar från termostattillverkaren ifall en viss termostat är kompatibel med en äldre givare.
Svanteman: Låter bra, iaf inte omöjligt. Ser inte bockningen som det stora bekymret, någon som har ledtrådar på själva delarna?
lnilsson: Det beror ju också på hur lätt det är att dra fram vatten och avlopp, dom kan väl vara stora delar i detta? Såsom oftast så tar man i lite på fastpris för att vara säker, så det kan ju bli billigare på löpande pris men då står man själv där med risken...
JanneSjo: [citat] Synd snyggt också med vitt uttag
Johan456: Känner inte till hur Malmbergs spotlights är men normalt är ledningarna märkta så att det klart framgår vilken som plus och vilken som är minus. Att klippa kontakten kan ge problem vid reklamation, men det är vanligt att kontakten klipps.
VidfamneOriginalet: Ok, har läst igenom länken (och vidare) nu och med ledning av det och min understa bild (som jag tolkar som att både L1 och L2 kopplas tillsammans som jag antydde ovan) borde det vara helt ok. Tack!
Mikael_L: [citat] I slutet av samma föreskrifter så hittar vi också detta: Anläggningar som har tagits i bruk före ikraftträdandet får vara utförda enligt äldre bestämmelser. Om en sådan anläggnings användning eller förutsättningar ändras på ett sätt som har väsentlig betydelse för elsäkerheten ska dock de nya bestämmelserna tillämpas. Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning
lailanizze: [citat] Nej inte aktuellt. Med TNC. Till en extra central.
harka: och om nu dimmern är så defekt att den behöver bytas så byter du lämpligen till någon som klarar att dimma LED-lampor sådana dimmers kräver normalt inkoppling även mot nollan för att det ska bli bra, men eftersom du har ett vägguttag bara 15 centimeter bort så är det plättlätt att ordna i detta fallet
useless: [citat] Ja, det tror jag. Elsäkerhetsverket gör ingen skillnad på 1-,2- eller 3-fas vad jag kan se. "Du får byta en fast inkopplad strömbrytare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa, till en med likvärdig funktion och inkoppling." https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/Str%C3%B6mbrytare/Teknikrum/176078
Karlia: Får kanske skylla mig själv som bad om hjälp att hitta. Men tycker att det går så mycket snabbare än att själv leta igenom alla hyllor.
Elnovis: [citat] Tack till dig och alla andra för bra svar. Jag ska testa detta så fort jag får tid.
NoOne2k: Tror jag såg inlägget på Facebook och jag tror det var dessa som åsyftas https://www.hornbach.se/shop/USB-Uttag-MALMBERGS-Gamma-2-1A/10072683/artikel-detaljer.html dvs. 2.1A. Läste någon annan tråd här där frågan om att köpa elmaterial själv kom upp, det mesta har väl redan tagits upp i tråden, men vill man inte ha apparater i samma märke/modell som övriga man har i huset? Även
Larsa: Ser inte ut som nuvarande y-koppling tar jord. Annars är det ju bara en ny propp med jord, lämplig kabel och dra ihop allt. Är ingen fast installation så har du hyfsad koll är det ok
Poxeman: Jag ska kunna värma ett uterum på 27kvm emellanåt, vet inte vad som krävs i effekt. Golvvärme jag tittat på rekommenderar 150W/kvm så det ger ju ca 4kW men jag kan tänka mig att gå ner i effekt om jag klarar mig på kabeln.
leeaf: [citat] Oj, jag ser nu att jag skrev min fråga i en helt annan tråd än den jag trodde. ♂️ Men tack för svaren i alla fall!
Nybyggaren82: Tack! Har sett de där men de ser ut att bli så klumpiga på lampsladden. Skulle vilja ha nåt som är smidigare. Vi funderar på att löda och sätta krympslang men hade velat ha nåt med dragavlastning
El-Löken66: [citat] Mer foto mindre text. Vad felar?
El-Löken66: [citat] Jadu. Med risk för att jag ser fel så är befintliga trådar redan anslutna på varsin sida. Denna kopplingsplint är väldigt stabil, du ser att man spänt skruvarna ojämnt, det finns ändå inga tendenser till dålig kontakt. Sen får man ju kolla på plats, vilket elektrikern gjort för att kunna se ordentligt. Som någon skrev, köp fåtrådig kabel helst, inte med solida ledare.
nino: Det är först å främst ett sovrum som behöver byggas, där vore det smidigt med en grupp. I nästa läge ett vardagsrum, där kan man ju ha 2 grupper. Då kan jag få till det mesta utan att det behöver hänga elslang överallt... Får kolla med elektrikern den dagen det blir aktuellt