12 687 läst ·
10 svar
13k läst
10 svar
Koppla in Led armaturer i garage
Sitter och planerar hur många lysrör jag ska ha i garaget.
Jag tänker att jag för en gångs skull ska ha mycket ljus så man ser ordentligt.
Så där billyften är tänkte jag ha 2lysrör på varje sida, 2 ovanför och sen 3 ovanför bänkarna.Tot 9st.
Såg att jula sålde led armaturer nu på 5000lm för 249:- styck.
Tror ni det blir lagom.
De ska vara max 5st på en brytare så frågan är om man ska göra det enkelt med 2 separata brytare eller en kontaktor.
En kontaktor medför ju fördelar med ex pulsstyrning och timer.
Hur skulle ni göra?
Antar att dessa billiga från jula inte är faskompenserade.
Jag tänker att jag för en gångs skull ska ha mycket ljus så man ser ordentligt.
Så där billyften är tänkte jag ha 2lysrör på varje sida, 2 ovanför och sen 3 ovanför bänkarna.Tot 9st.
Såg att jula sålde led armaturer nu på 5000lm för 249:- styck.
Tror ni det blir lagom.
De ska vara max 5st på en brytare så frågan är om man ska göra det enkelt med 2 separata brytare eller en kontaktor.
En kontaktor medför ju fördelar med ex pulsstyrning och timer.
Hur skulle ni göra?
Antar att dessa billiga från jula inte är faskompenserade.
Undvik märket ”Anslut”, satsa på kvalitet istället.
Det är lysrör med drossel & glimtändare som bör/behöver faskompenseras.
Lysrör med elektroniskt drivdon och ledarmaturer har ingen anledning att faskompenseras.
Edit: Det står ingenstans att det får vara max fem armaturer på en brytare, däremot får det vara max fem armaturer i serie med varandra.
Man får alltså för armaturtillverkaren montera hur många armaturer man vill parallellt.
Däremot så kan strömbrytarens brytförmåga begränsa totala antalet armaturer.
Det är lysrör med drossel & glimtändare som bör/behöver faskompenseras.
Lysrör med elektroniskt drivdon och ledarmaturer har ingen anledning att faskompenseras.
Edit: Det står ingenstans att det får vara max fem armaturer på en brytare, däremot får det vara max fem armaturer i serie med varandra.
Man får alltså för armaturtillverkaren montera hur många armaturer man vill parallellt.
Däremot så kan strömbrytarens brytförmåga begränsa totala antalet armaturer.
Just julas LED-armaturer för 249:- har dock fått väldigt bra bemötande här i forumet. Det finns otaliga trådar om just dessa. Själv har jag "bara" 4 eller 5 st, som alla fungerat bra.
Sök vidare så ser du flera trådar om folk som använt dessa i sina garage.
Edit här. t.ex.: https://www.byggahus.se/forum/threads/jula-led-lysroersarmatur.309792/page-6#post-3467065
Sök vidare så ser du flera trådar om folk som använt dessa i sina garage.
Edit här. t.ex.: https://www.byggahus.se/forum/threads/jula-led-lysroersarmatur.309792/page-6#post-3467065
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Läs även denna tråd ang Julas armatur: https://www.byggahus.se/forum/threads/lantbruksfastighet-och-kravet-pa-viss-typ-av-kabel.378820/
Har faktist tittat på den på Hornbach också.Bo.Siltberg skrev:
Rätt bra ljus, något billigare plus att der går att byta rör om man vill ha annat typ av ljus.
Men om jag ska använda julas, då drar jag vanlig kabel med skyddsjord från centralen till dosa.En kabel med skyddsjord ner till strömbrytare där blå används som tändtråd.Jorden läggs åt sidan i strömbrytaren.Sen en 2 ledare från dosan till led armaturerna då.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Jag har 5 st 60w LED-armaturer på ca 80m², önskar att det varit minst dubbelt så många men hälften så starka! (2,7m takhöjd påverkar säkert med)
Problemet jag upplever är ojämn belysning, värt att tänka på
Problemet jag upplever är ojämn belysning, värt att tänka på
Ja, ibland är det nog bättre med fler armaturer men en aning svagare.K_arlstrom skrev:
Det blir armaturer från hornbach. De är 2x18W och ger tot 3400lm.
9st på 50m2 borde bli skapligt ljus.
Nu har jag fått hem armaturerna från hornbach.
Går inte att koppla vidare till nästa via armaturen men det kanske finns en tanke bakom det.
Är nog tänkt att det ska dras en kabel med jordledare till dosa och sen en 2 ledare till armaturen.Så får nog bli en kopplingsdosa till varje armatur.
Annars ser armaturerna ok ut.IP65 och 2x18W.
Ger 2x1800lm så tot 3600lm vilket borde bli rätt ok. Kanske kan få in en bild när det är klart
Går inte att koppla vidare till nästa via armaturen men det kanske finns en tanke bakom det.
Är nog tänkt att det ska dras en kabel med jordledare till dosa och sen en 2 ledare till armaturen.Så får nog bli en kopplingsdosa till varje armatur.
Annars ser armaturerna ok ut.IP65 och 2x18W.
Ger 2x1800lm så tot 3600lm vilket borde bli rätt ok. Kanske kan få in en bild när det är klart
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Det var precis det problemet som dryftades i den andra tråden. Jag har svårt att se någon tanke bakom att inte stöda vidarekoppling annat än att kunna kränga en armatur lite billigare på marknaden. Nu får du en extrakostnad istället plus en installation som inte riktigt når upp till vad reglerna säger.
Ja, det är ju märkligt att de säljer dessa.Bo.Siltberg skrev:
Det var precis det problemet som dryftades i den andra tråden. Jag har svårt att se någon tanke bakom att inte stöda vidarekoppling annat än att kunna kränga en armatur lite billigare på marknaden. Nu får du en extrakostnad istället plus en installation som inte riktigt når upp till vad reglerna säger.
Visst, de är ju billiga men man förutsätter ju att de ska vara ok ur ett elsäkerhets perspektiv.
Lika som när man går och köper billiga uttag och strömbrytare där skruvplintar mm är så veka att det knappt går att skruva fast utan att det böjer sig eller spricker.
Men de är ju "S" märkta.
Trodde att det betydde att de uppfyller svensk elsäkerhet.
Blev faktist förvånad igår då jag fick en ny termostat till golvvärmen som jag beställde från china för 200:-.
Kändes riktigt kvalite med ordentliga skruvplintar jämfört med den från Ebeco som höll 1 år och kostar 1700:-.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Ja det är inte lätt att vara konsument idag. Det är många som försöker lura pengar av oss.
Klicka här för att svara