5 641 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Undercentraler i samma hus med både TN-C och TN-S
Det enda i huset som finns kvar som kräver N+PE är tvättmaskinen. Resten är ojordade uttag.Mikael_L skrev:
Om centralen matas TN-C eller är TN-C känns mest som en semantisk fråga, tycker jag.
Jag har ingen direkt åsikt om det ena är mer korrekt än det andra.
Men gruppledningar får ej vara TN-C, och det är de inte heller i din central även om det bara finns en gemensam skena för både PE och N.
Ifall det går endast två ledare (en fas och en PEN) till ett uttag eller apparat som kräver nolla och skyddsjord, och det sen där blir både PE och nolla, då är gruppledningen i utförande TN-C, vilket är totalt förbjudet.
Kallas även fuljordning eller fulnolla.
Dvs en och samma ledare i gruppledning agerar PEN-ledare.
Tvättmaskinen matas med 3G och N+PE har självklart varsin tråd, som båda är kopplade till samma skena i gamla centralen. Detta klassas inte som fuljordning antar jag.
N+PE i äldre centraler (utan JFB), ligger väl i standardutförande förbundna via nollskruven?
Nej, det är inte fuljordning, då det är en separat tråd för N och PE.M MorkretsHerre skrev:
De äldsta centralerna hade bara en skena där man blandade utgående N och PE-ledare på.
Denna skena är då en PEN-skena, inget annat, Och ledare som går till grupper som är kopplade här är antingen N-ledare (de flesta i ditt fall) och PE-ledare. PEN-ledare i gruppledningar är ju förbjudet, så det ska förhoppningsvis saknas.
En sådan här central med endast en PEN-skena kan inte matas med något annat än TN-C men matar man vidare till en ny undercentral härifrån kan man välja TN-S och TN-C. Väljer man TN-S så måste alltså den nya kabeln vara en 5-ledare och den nya UC ha skilda N och PE-skenor.
En sådan här gammal central med endast en skena går inte att utrusta med JFB med mindre än att man på något vis fixar en nya noll-skena i centralen. Så här gamla diazed-centraler brukar jag vara sugen på att få utbytta.
Är de vettiga i utförande så behöver man inte springa och byta ut dem, men ifall det ska bli lite större jobb runt den, eller önskemål om JFB dyker upp, så kan det vara dags att pensionera gamlingen efter sisådar 60-70 års trogen tjänst.
Ja, haha, den kanske får bytas vid 100-års jubileumet. Nej men ärligt talat så byter jag nog dem andra också väldigt snart. Behöver just nu bara få igång en undercentral till köket.Mikael_L skrev:
Nej, det är inte fuljordning, då det är en separat tråd för N och PE.
De äldsta centralerna hade bara en skena där man blandade utgående N och PE-ledare på.
Denna skena är då en PEN-skena, inget annat, Och ledare som går till grupper som är kopplade här är antingen N-ledare (de flesta i ditt fall) och PE-ledare. PEN-ledare i gruppledningar är ju förbjudet, så det ska förhoppningsvis saknas.
En sådan här central med endast en PEN-skena kan inte matas med något annat än TN-C men matar man vidare till en ny undercentral härifrån kan man välja TN-S och TN-C. Väljer man TN-S så måste alltså den nya kabeln vara en 5-ledare och den nya UC ha skilda N och PE-skenor.
En sådan här gammal central med endast en skena går inte att utrusta med JFB med mindre än att man på något vis fixar en nya noll-skena i centralen. Så här gamla diazed-centraler brukar jag vara sugen på att få utbytta.
Är de vettiga i utförande så behöver man inte springa och byta ut dem, men ifall det ska bli lite större jobb runt den, eller önskemål om JFB dyker upp, så kan det vara dags att pensionera gamlingen efter sisådar 60-70 års trogen tjänst.![]()
Men en fråga angående JFB. Nu har jag som sagt N+PE förbundet på samma skena, och kan därmed inte lägga JFB över gamla centralerna. Men finns det möjlighet att lägga en JFB på en enskild grupp endast? Är det omöjligt också då skenan är PEN..?
Inget jag kommer göra. Bara nyfiken.
Edit:
Alltså en JFB utanför centralen som tar en egen grupp.
Redigerat:
Är det så att du har en äldre central med endast 1 skena?M MorkretsHerre skrev:Ja, haha, den kanske får bytas vid 100-års jubileumet. Nej men ärligt talat så byter jag nog dem andra också väldigt snart. Behöver just nu bara få igång en undercentral till köket.
Men en fråga angående JFB. Nu har jag som sagt N+PE förbundet på samma skena, och kan därmed inte lägga JFB över gamla centralerna. Men finns det möjlighet att lägga en JFB på en enskild grupp endast? Är det omöjligt också då skenan är PEN..?
Inget jag kommer göra. Bara nyfiken.
Edit:
Alltså en JFB utanför centralen som tar en egen grupp.
I första fallet är det så bara att separera skenorna om man vill mata TN-S.M MorkretsHerre skrev:
Kvittar jordfelsbrytaren vilket.
I det andra fallet finns det lösningar att man sätter på isolerade nollplintar eller delar men det kan också vara lika bra att byte, beror lite på hur mycket och stökigt där är.
Svårt att svara på utan bild.
Klicka här för att svara