Hej
Monterade en Hager elcentral i garaget. Borde gjort det för 15 år sen. Garaget har i alla år sedan vi flyttade in matats med 3x10A diazed och en 5x2.5 från mätarskåpet på fastigheten. Ingen jordfelsbrytare var det heller på garagematningen. Inte så bra. Så nu satte jag dig en undercentral i garaget med jordfelsbrytare. Samtidigt säkrade jag upp matningen til garaget från 10A till 13A. Vet att jag på bifogade bilden skrivit 16A. Men jag tog 13A istället. 13A räcker.
När jag säkrade upp garagematningen i fasadskåpet så ville jag dubbelkolla kopplingen där (som f.ö var gjort av husbyggaren 1999). Jag kunde då notera att PE och N skenorna var ihopkopplade igen efter att det gått från PEN till PE+N. Se det stora frågetecknet på bilden. Inte för att det funktionellt påverkar funktionen. Men...
Finns det något skäl till att man kopplat ihop dessa efter att det blivit 5 ledarsystem? Letade i föreskrifterna då jag har för mig att man inte fick göra så. Nu har det varit så sen vi flyttade in för 15 år sen.
Synpunkter på hopkopplingen?
Monterade en Hager elcentral i garaget. Borde gjort det för 15 år sen. Garaget har i alla år sedan vi flyttade in matats med 3x10A diazed och en 5x2.5 från mätarskåpet på fastigheten. Ingen jordfelsbrytare var det heller på garagematningen. Inte så bra. Så nu satte jag dig en undercentral i garaget med jordfelsbrytare. Samtidigt säkrade jag upp matningen til garaget från 10A till 13A. Vet att jag på bifogade bilden skrivit 16A. Men jag tog 13A istället. 13A räcker.
När jag säkrade upp garagematningen i fasadskåpet så ville jag dubbelkolla kopplingen där (som f.ö var gjort av husbyggaren 1999). Jag kunde då notera att PE och N skenorna var ihopkopplade igen efter att det gått från PEN till PE+N. Se det stora frågetecknet på bilden. Inte för att det funktionellt påverkar funktionen. Men...
Finns det något skäl till att man kopplat ihop dessa efter att det blivit 5 ledarsystem? Letade i föreskrifterna då jag har för mig att man inte fick göra så. Nu har det varit så sen vi flyttade in för 15 år sen.
Synpunkter på hopkopplingen?
Jag skrev att garaget har matats med en 5x2,5 ledare sedan huset byggdes. Där avsäkringen för garaget är 3xdiazed i fastighetens inkommande elskåp. Alla kopplingar på bilden är från husbyggaren 1999 inkl 5-ledaren till garaget. Alltså inte någon combined PEN till garaget. Jag trodde det var tydligt på skissen. Husbyggaren har alltså dragit 5-ledarsystem till garaget. Men som sagt så är PE+N hopkopplade igen på en punkt i fastighetens inkommande elskåp vilket jag ifrågasätter. Jag är elektroingenjör. Har för många år sen även avlagt prov på elföreskrifterna samt jobbat extra som elektriker. Så man kan säga att jag har hyfsat bra kollE El-Löken66 skrev:
Det är tydligt på skissen men det är lika tydligt när du skriver att du inte har koll på begreppen, varför skissen skulle kunna vara felaktig.P pos skrev:Jag skrev att garaget har matats med en 5x2,5 ledare sedan huset byggdes. Där avsäkringen för garaget är 3xdiazed i fastighetens inkommande elskåp. Alla kopplingar på bilden är från husbyggaren 1999 inkl 5-ledaren till garaget. Alltså inte någon combined PEN till garaget. Jag trodde det var tydligt på skissen. Husbyggaren har alltså dragit 5-ledarsystem till garaget. Men som sagt så är PE+N hopkopplade igen på en punkt i fastighetens inkommande elskåp vilket jag ifrågasätter. Jag är elektroingenjör. Har för många år sen även avlagt prov på elföreskrifterna samt jobbat extra som elektriker. Så man kan säga att jag har hyfsat bra koll![]()
Du får hålla isär begreppen 4/5-ledarsystem och TN-C/TN-S, det ena utesluter inte det andra även om man ofta kan gissa.
Men om jag skriver att du aldrig får gå från TN-S till TN-C kanske du kan dra dina slutsatser av detta?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Jag tycker frågan är tydlig och varken text eller bild visar på någon begreppsförvirring. Du har också rätt i att det inte ska vara så. Man kan möjligen diskutera kring att detta sker inom samma kapsling, mätarskåpet, där det kan vara lite otydligt var övergång från TN-C till TN-S sker. Men det finns ändå ingen anledning att koppla samma PE- och N-plinten som skissen visar.
[

Nu har det ju varit så här sen huset byggdes för 21 år sen... Och inte är det jag som kopplat detta heller. Jag såg det när jag lyfte på kapslingen för att titta då jag skulle sätta upp en undercentral i garaget.
Dock funderar jag på att koppla isär detta tillfälle så att PE och N aldrig mer kopplas ihop efter att de grenat sig på inkommande PEN plint. För efter inkommande är allt 5-ledarsystem
Grundfrågan är egentligen om installationselektrikern haft skäl för denna koppling, missat att detta var hopkopplat, eller dennes rena okunskap.
Det är 4-ledarsystem in till fastigheten och sen korrekta 5-ledarsystem till både hus och garage. Att PE+N är hopkopplade igen på ett ställe 20 cm efter att de separerats från PEN, och sen separeras igen när 5-ledaren går till garaget, men fortfarande under samma kåpa i fasadskåpet gör det ju inte till ett problem funktionsmässigt. Precis som du säger Bo... Föreskriftsmässigt *kanske* kapslingen allt sitter under kan ses som samma punkt avs detta. Föreskrifterna är luddiga på en del punkter där vissa saker inte förbjuds, men egentligen inte är 100% lämpliga, eller "beror på omständigheterna". Om detta faller under förbud eller bara olämpligt. Inte vet jag.... Jag tycker dock det ser "o-bra" utBo.Siltberg skrev:
Jag tycker frågan är tydlig och varken text eller bild visar på någon begreppsförvirring. Du har också rätt i att det inte ska vara så. Man kan möjligen diskutera kring att detta sker inom samma kapsling, mätarskåpet, där det kan vara lite otydligt var övergång från TN-C till TN-S sker. Men det finns ändå ingen anledning att koppla samma PE- och N-plinten som skissen visar.
Nu har det ju varit så här sen huset byggdes för 21 år sen... Och inte är det jag som kopplat detta heller. Jag såg det när jag lyfte på kapslingen för att titta då jag skulle sätta upp en undercentral i garaget.
Dock funderar jag på att koppla isär detta tillfälle så att PE och N aldrig mer kopplas ihop efter att de grenat sig på inkommande PEN plint. För efter inkommande är allt 5-ledarsystem
Grundfrågan är egentligen om installationselektrikern haft skäl för denna koppling, missat att detta var hopkopplat, eller dennes rena okunskap.
Finns som sagt inget skäl till det och är felaktigt inte bara olämpligt. Är det någon standardplint som använts och som är normalt hopkopplad är det kanske en lapsus annars slarv och/eller okunnighet.P pos skrev:
Det är en std koppar trappstegsbygel som sitter där mellan skenorna. Ska ta bort den vid tillfälle. Det blir en riktig skenmanöverGK100 skrev:
Tack
Som sagt, inget fel på skissen men det gäller att inte blanda ihop antalet ledare med huruvida man har TN-C eller TN-S.Bo.Siltberg skrev:
Ingen kritik till TS, schemat är fint men det finns gott om fina schemor med sakfel så det enda sättet man kan vara säker på hur saker och ting förhåller sig är genom att titta och känna på verkligheten.
Ett foto är det näst bästa.
Hej, sorry om jag kapar tråden men är lite intresserad av hur man vet om det är TNC system eller TNS? Jag trodde att 5ledare = tns och 4ledare=tnc.E El-Löken66 skrev:Som sagt, inget fel på skissen men det gäller att inte blanda ihop antalet ledare med huruvida man har TN-C eller TN-S.
Ingen kritik till TS, schemat är fint men det finns gott om fina schemor med sakfel så det enda sättet man kan vara säker på hur saker och ting förhåller sig är genom att titta och känna på verkligheten.
Det du beskriver är en indikation på normalfallet, ändå kanske någon kopplat 5-ledare med PEN medan någon annan kör 2-fas TN-S eller kanske ett renodlat symmetriskt 3-fassystem, exempelvis en motor, en pump med 3 faser samt PE.S Smurfen1337 skrev:
Däremot upplever jag ofta missförstånd kring detta och därför är det viktigt man inte slänger runt med begreppen hur som helst.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Du har grundlöst ifrågasatt TS kunskaper här angående TN-C respektive TN-S?E El-Löken66 skrev:Som sagt, inget fel på skissen men det gäller att inte blanda ihop antalet ledare med huruvida man har TN-C eller TN-S.
Men nu tycker jag vi lämnar detta sidospår, dvs inga fler inlägg kring detta.
Kalla det vad du vill, det är vanligt med förvirring som sagt och TS verkade sätta likhetstecken mellan antalet ledare och vilket jordningssystem man hade. Jag vet inte om hen lyft kåpan och tittat eller bara dragit dessa slutsatser baserat på antalet ledare.Bo.Siltberg skrev:
Men om vi nu förutsätter att ritningen är korrekt så är det bra gjort, och den som kan rita så bör egentligen knappt behöva ställa frågan.
Men det är alltid bra med en extra kontroll, det enda jag säger egentligen är att slutsatserna är redan dragna och att våra svar baseras på att dessa slutsatserr korrekta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Det som är styrande är om det finns en PEN-ledare i ledningen, eller om det finns separata PE- och N-ledare.S Smurfen1337 skrev:
Detta är inte alltid supertydligt utan man behöver titta både i matande och matad ände. En PEN-ledare ska har färgen grön/gul med en blå tilläggsmärkning i båda ändar. Det kan teoretiskt förekomma en ledning med separata PEN- och N-ledare.
Det handlar alltså om att bestämma sig för om det ska vara TN-C eller TN-S eller en kombination.
- 2 ledare: 1 fasledare + 1 PEN = TN-C
- 2 ledare: 1 fasledare + 1 N = odefinierat TN-S eller TN-C
- 3 ledare: 1 fasledare + 1 N + PE = TN-S
- 3 ledare: 2 fasledare + PEN = TN-C
- 4 ledare: 2 fasledare + 1 N + PE = TN-S
- 4 ledare: 3 fasledare + 1 PE = TN-S (ingen nolla)
- 4 ledare: 3 fasledare + 1 PEN = TN-C
- 5 ledare: 3 fasledare + 1 N + PE = TN-S
- 5 ledare: 2 fasledare + tändtråd + PEN = TN-C (extremt ovanligt)
- 6 ledare: 3 fasledare + tändtråd + 1 N + PE = TN-S (extremt ovanligt)
- osv
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Och hur länge tänker du spamma denna tråd med detta???E El-Löken66 skrev:Kalla det vad du vill, det är vanligt med förvirring som sagt och TS verkade sätta likhetstecken mellan antalet ledare och vilket jordningssystem man hade. Jag vet inte om hen lyft kåpan och tittat eller bara dragit dessa slutsatser baserat på antalet ledare.
Men om vi nu förutsätter att ritningen är korrekt så är det bra gjort, och den som kan rita så bör egentligen knappt behöva ställa frågan.
Men det är alltid bra med en extra kontroll, det enda jag säger egentligen är att slutsatserna är redan dragna och att våra svar baseras på att dessa slutsatserr korrekta.
Bo.Siltberg skrev: