El
El-Löken66: [citat] Varför skriver du meningslösa inlägg? Begriper du inget är det bättre att sluta smutsa ner trådarna här och fråga dina föräldrar.
janne491: Kanon! Kan du säga vilken kabel du använder? Är den godkänd av Volvo?
lnilsson: En sak som kan vara värd att tänka på är att belysningsarmaturer sällan städas och kan samla på sig en del damm med tiden, så där kan det vara motiverat med högre ip-klass. En annan sak är att prylar med högre ip-klass tenderar att vara mer lättstädade och tåla brutalare städmetoder (tryckluft, högtryckstvätt etc.).
elmont: Jag hade som fackman satt ett utanpåliggande lamputtag, med uttag av den nya modellen eller den g:a helt beroende på vilken typ av anslutning kunden önskat.
josa100: Har likadana som lagt av. Bytte kondensatorn som sitter i övre vänstra hörnet och då funkar de igen. Bara att läsa inantill på kondensatorn och köp likadana och löd dit.
Demmpa: Ser heller inga spretande kardeler. Nu går det inte att se att det är en lekman som gjort inkopplingen, typ exemplariskt.
lnilsson: [citat] Tyvärr är det fortfarande många tillverkare som slarvar med avstörningen i sina drivers. Men problemet minskar med led-lampor av högre kvalitet (tyvärr med högre pris) såsom Ikea eller Philips. Det är även skillnad mellan billiga och dyrare serier hos samma tillverkare/försäljare (det kan man se hos Ikea eller clasohson).
lnilsson: Är det solida ledare går det ganska lätt att mäta diametern med ett skjutmått och beräkna arean. Dock är den uppmätta arean alltid lite mindre än den nominella arean (lång förklaring...).
MDIST: Finns flera aspekter som leder till att jag vill byta från Halogen till LED. Men för att undvika den diskussionen, så valde jag inte gå in på det utan snarare se vad för lösningar som eventuellt finns.
El-Löken66: [citat] Hej, det kan du. Du kan testa med en magnet vilka kastruller som funkar. Glöm inte att läsa Bo. Siltvergs stora spisbibel.
falkn: [citat] Jag hade kört på någon av hide-a-lites modeller. Monterat 3 olika sådana i kök jag renoverat och det har fungerat felfritt under 5-6 års tid.
elmont: Högst troligt fel i bastuaggregatet OM det har fungerat tidigare. Slår säkringarna av efter någon minut skulle aggregatet kunna vara felkopplad så att värmeslingorna ligger i D i stället för Y, men har det funkat tidigare är knappast det som är felet. Och 16A bör säkringen vara. Det är inte så att det finns nått annat inkopplat på samma grupp?
samlarpådetmesta: Kan tipsa om https://www.aeservice.se/ Jag kör både Adax Clea och Neo med Wifi. Tycker det fungerar bra.
Alltgår: Tack för svaren! Jag testar detta
Ace83: [citat] Det verkar bara vara någon vanlig usb laddare som medföljer från den infon jag hittat på diverse reviews av produkten. Inhen ip klassning på själva usb adaptern.
roli: Och efter att följt Demmpa:s punkter och hittat vilken nollplint som gäller. Söker du fram en ledig anslutning på nollplinten och drar en blå kabel från den anslutningen till nollan på din timer/kopplingsur. Och för att inte få några problem så skall du ha brutit matningen till din central innan du börjar koppla och dra kabel.
Cider: Det hoppas jag verkligen at man får. Jag har gjort det flera gånger. Här går jag och grunnar på en idé. Skärmen till en fönsterlampa har gått sönder. Jag tänker ta vara på sladden och bygga en ny liten lampa. Det ska bli riktigt roligt! Lycka till, Mattsan33!
d97pka: [citat] Tackar för hjälpen. Fick ordning på det. Inte lätt när man är lite obevandrad inom spisområdet. Tur att den höll
Erik_134679: [citat] Tack för det. Blev bara lite förvirrad då det står sådär på eldirekts hemsida.
prototypen: Inne i lampkoppen duger en sockerbit. Är koppen i metall och skyddsjordad finns ingen risk för elchock Är koppen i plast är det dubbelisolerat. Protte
etompau: Philips Hue har trädgårdsspottar som är styrbara med avseende på färg. Inte direkt billiga. https://www.philips-hue.com/sv-se/utomhusbelysning
Peter2400: [citat] Men vit silikonslang borde väl duga? Tål uv fantastiskt bra. https://www.hornbach.se/shop/CELLPACK-Silikonslang-vit-transparent-8-mm-metervara/8090414/artikel-detaljer.html
Bo.Siltberg: Jag vet inte om SRE-P skiljer sig mot "vattenslang" i fråga om det skydd mot UV-ljus och mekanisk påverkan som specificeras i SS 424 14 37. Det är inte omöjligt att tillverkaren enbart saltar den märkning som indikerar kraftkabel... [bild] [bild]
JohanLun: [citat] GTE var nog ett dåligt exempel. Jag har haft vanliga golfkombi innan, där är förmånsvärde och leasingavgift mer rakt på. GTE räknade jag skulle kosta mig lika mycket för 3000 mil per år då den är billigare i drift, lägre förmånsvärde, miljöbilspremie mm. Så det var jäkligt svårt att förstå kalkylen. Men jag ser vad den kostar i slutänden på lönespecen. Jag har
Tekniker: [citat] Föredömligt svar! Tack så mycket! Du har helt rätt angående uttaget bakom kyl/frys. Det ska såklart klamras upp till aktuell plats. Likaså det extra datauttaget, att patcha upp det är en smart ide. Vi kommer ändå inte nyttja uttaget där det finns idag. Enda orosmomentet med den lilla patchen är om en liten tvåbent buse skulle få för sig att rycka i den hehe! Lekte med en
Mikael_L: [citat] Det är väl inget större problem. Har du gänga 2 mätarsäkring, dvs max 25A, så är det ännu mindre problem. Men som bo skriver ska du ha en JFB, så det blir ju någon låda där som innehåller åtminstone JFB och avgreningen, det blir nästan en central i alla fall.
seablade: Kan bekräfta detsamma med flera av mina termostater, ca 20 år gamla.
cpalm: [citat] Trefas BVP. Inga andra stora förbrukare finns. Men det är oklart om fenomenet uppstår på alla faser. Förmodligen inte, då jag inte upplever det i alla rum (men det kan ju bero på ljuskällorna också).
Tiger79: [citat] Relät lär ju ha suttit först i kretsen. Brun eller svart in och den andra ut...