Befintlig (trasig) spis Bosch är kopplad med fasledarna svart grå(ev.svart) brun i kopplingsplintens första, andra och tredje skruv L1R, L2S och L3T och byglad mellan 4 och 5 med blå neutralledaren i 5N samt gröngul skyddjord i PE (spisens kopplingsschema visar detta alternativ 3N~ samt två andra alternativ 2N~ och 1N~).
Den nyköpta begagnade spisen Electrolux EKC7051BOW 400V är byglad 1-2 och 3-4 med fasledarna anslutna till L1, L2 och L3 i skruvarna 1, 3 och 5 samt skyddsjordad i PE, men saknar ansluten neutralledare. På spisens baksida finns ett kopplingsschema för två alternativ: 400V 2~ och 400V 3~, och spisen är alltlså kopplad enligt 400V 3fas alternativet. Kopplingsschemat innehåller dock inte det alternativ som den befintliga trasiga Boschen är inkopplad efter, vilket är anledningen till att jag söker information i detta forum.
Min fråga är: kan man bygla om den nya begagnade Electrolux-spisen till att kopplas in på samma sätt som den gamla befintliga Bosch-spisen enligt 3N~, dvs bygla om till att endast bygla mellan 4 och 5, och därefter koppla fasledarna på skruv 1, 2 och 3 och blå neutralledare på skruv 5 samt skyddsjorden i PE, dvs samma inkopplingsmönster i plinten som på den gamla Bosch-spien?
Spiskabeln innehåller 3 fasledningar samt neutralledare och skyddsjord och har en perilexkontakt.
I mätarskåpet finns 3 st 16A säkringar för spisen .
Är alla spisar kopplade internt på samma sätt från kopplingsplinten och in, dvs det är byglingarna och inkopplingen som avgör om spisen fungerar som Y-koppling eller D-koppling internt.
Den nyköpta begagnade spisen Electrolux EKC7051BOW 400V är byglad 1-2 och 3-4 med fasledarna anslutna till L1, L2 och L3 i skruvarna 1, 3 och 5 samt skyddsjordad i PE, men saknar ansluten neutralledare. På spisens baksida finns ett kopplingsschema för två alternativ: 400V 2~ och 400V 3~, och spisen är alltlså kopplad enligt 400V 3fas alternativet. Kopplingsschemat innehåller dock inte det alternativ som den befintliga trasiga Boschen är inkopplad efter, vilket är anledningen till att jag söker information i detta forum.
Min fråga är: kan man bygla om den nya begagnade Electrolux-spisen till att kopplas in på samma sätt som den gamla befintliga Bosch-spisen enligt 3N~, dvs bygla om till att endast bygla mellan 4 och 5, och därefter koppla fasledarna på skruv 1, 2 och 3 och blå neutralledare på skruv 5 samt skyddsjorden i PE, dvs samma inkopplingsmönster i plinten som på den gamla Bosch-spien?
Spiskabeln innehåller 3 fasledningar samt neutralledare och skyddsjord och har en perilexkontakt.
I mätarskåpet finns 3 st 16A säkringar för spisen .
Är alla spisar kopplade internt på samma sätt från kopplingsplinten och in, dvs det är byglingarna och inkopplingen som avgör om spisen fungerar som Y-koppling eller D-koppling internt.
1) Vad förlorar jag i säkerhet om inte en neutralledare finns med?
2) Om nu spisen kopplas enligt alternativet 400V 3~ med neutralledaren isolerad, krävs det kraftigare kabel, dels från proppskåpet till perilex-uttaget och vidare kabeln till spisen?
2) Om nu spisen kopplas enligt alternativet 400V 3~ med neutralledaren isolerad, krävs det kraftigare kabel, dels från proppskåpet till perilex-uttaget och vidare kabeln till spisen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ta hem en elektriker!!!!!!!!!!
Eller läs spisbibeln för detaljer.
EKC7051BOW Är enligt Electrolux en 230 V spis!
Och då behövs Nollan!
Har du en bild på inkopplingen?
Och då behövs Nollan!
Har du en bild på inkopplingen?
Visar här bilder på hur inkopplingen varit (och fortfarande är) för resp. spis - ingenting är ändrat eller inkopplat ännu.
nedan bild 1. Befintlig (trasig) Bosch spis:
nedan bild 2. Ny begagnad Elektrolux spis EKC7051BOW 400V:
nedan bild 1. Befintlig (trasig) Bosch spis:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nedan bild 2. Ny begagnad Elektrolux spis EKC7051BOW 400V:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Koppla nygamla spisen som tidigare ägaren, dvs du har ingen nytta av nollan som du tidigare använde.T tabn skrev:Min fråga är: kan man bygla om den nya begagnade Electrolux-spisen till att kopplas in på samma sätt som den gamla befintliga Bosch-spisen enligt 3N~, dvs bygla om till att endast bygla mellan 4 och 5, och därefter koppla fasledarna på skruv 1, 2 och 3 och blå neutralledare på skruv 5 samt skyddsjorden i PE, dvs samma inkopplingsmönster i plinten som på den gamla Bosch-spien?
