B
Hej

Planerar lite och funderar på om det är helt ok att sätta Schneiders Aqua Start dubbeluttag på höjden ute?

Har för mig jag sett sådana sitta så, men undrar om det är ok då locket inte har gångjärnet på ovansidan. Står inget om några restriktioner vad gäller montering, hittar inget alls... den blir ju lite bred för att sitta på en 95 stolpe som har en radie, så alternativet är att sätta två enkla ovanpå varandra.
 
Det brukar finnas dräneringshål åt det hållet som ska vara nedåt. Går kanske att borra fram några nya som passar...
 
Nu har jag inte synat Aqua Stark men det brukar vara så att uttagen håller IP44 endast med locket stängt, och om det inte finns någon märkning på uttaget som anger monteringsriktning så ska det vara ok att vrida dem 90 grader, dock med tanke på dräneringen. Dessa hål brukar inte alltid vara öppna, kanske beroende på hur kapslingen monteras.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B
Nja. Hade problem med ett en gång och elektrikern felsökte länge. Visade sig inte vara tillräckligt öppet så det blev kondens i det... så mig veterligen finns inget dräneringshål... han stack hål i membranet
 
B
Men då finns det inget som säger det måste monteras på specifikt håll.
 
Ja, sommarens värt att veta är att ett dräneringshål ska (minst) ha arean 20 mm² enligt standarden, vilket motsvarar ett borrhål med diametern 5 mm :)
 
  • Gilla
TommySjoberg och 1 till
  • Laddar…
Vilket är på tok för stort då det kryper in en mängd objudna gäster som med tiden kan orsaka problem. Ett (eller flera) hål på någon mm är ett bättre alternativ. Och sedan kan man ju med nått års mellanrum pilla lite i hålet för att få bort en avlidna hyresgäster.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Spännande att rensa hålen med ståltråd.............
 
Ja det står ju var och en fritt att välja, och dessutom tror jag inte att pilla i hål kräver behörighet.
 

Bästa svaret

B Boan skrev:
Nja. Hade problem med ett en gång och elektrikern felsökte länge. Visade sig inte vara tillräckligt öppet så det blev kondens i det... så mig veterligen finns inget dräneringshål... han stack hål i membranet
Jodå, Aquastark har anvisningar där man ska ta sina dräneringshål. De finns på två långsidor så om man går på det får man inte sätta dem på sida.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B
Antar det är skillnad inomhus. Hos mina föräldrar har elektrikern satt det på höjden men det är inne i ett pannrum
 
Finns det inte sammankopplingsnipplar till den typen så kan du sätta två enkla på höjden helt formellt korrekt och kanske vettigare med locken också.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
B
Jo. Men det framgår inte om locket får fullt svängrum, men det antar jag
 
B
GK100 GK100 skrev:
Finns det inte sammankopplingsnipplar till den typen så kan du sätta två enkla på höjden helt formellt korrekt och kanske vettigare med locken också.
fördelen att ha separat är ju att det går ha två saker med tex transformator, det kan ju vara lite svårt då uttagen är så tätt inpå varandra på dubbeluttaget. Får nog bli bara enkla helt enkelt. :)
 
Müssli Müssli skrev:
Jodå, Aquastark har anvisningar där man ska ta sina dräneringshål. De finns på två långsidor så om man går på det får man inte sätta dem på sida.
Vet det är en gammal tråd men provar ändå. Du har ingen bild på vart dem dräneringshålen sitter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.