Hej
Planerar lite och funderar på om det är helt ok att sätta Schneiders Aqua Start dubbeluttag på höjden ute?
Har för mig jag sett sådana sitta så, men undrar om det är ok då locket inte har gångjärnet på ovansidan. Står inget om några restriktioner vad gäller montering, hittar inget alls... den blir ju lite bred för att sitta på en 95 stolpe som har en radie, så alternativet är att sätta två enkla ovanpå varandra.
Planerar lite och funderar på om det är helt ok att sätta Schneiders Aqua Start dubbeluttag på höjden ute?
Har för mig jag sett sådana sitta så, men undrar om det är ok då locket inte har gångjärnet på ovansidan. Står inget om några restriktioner vad gäller montering, hittar inget alls... den blir ju lite bred för att sitta på en 95 stolpe som har en radie, så alternativet är att sätta två enkla ovanpå varandra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nu har jag inte synat Aqua Stark men det brukar vara så att uttagen håller IP44 endast med locket stängt, och om det inte finns någon märkning på uttaget som anger monteringsriktning så ska det vara ok att vrida dem 90 grader, dock med tanke på dräneringen. Dessa hål brukar inte alltid vara öppna, kanske beroende på hur kapslingen monteras.
Nja. Hade problem med ett en gång och elektrikern felsökte länge. Visade sig inte vara tillräckligt öppet så det blev kondens i det... så mig veterligen finns inget dräneringshål... han stack hål i membranet
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, sommarens värt att veta är att ett dräneringshål ska (minst) ha arean 20 mm² enligt standarden, vilket motsvarar ett borrhål med diametern 5 mm 
Vilket är på tok för stort då det kryper in en mängd objudna gäster som med tiden kan orsaka problem. Ett (eller flera) hål på någon mm är ett bättre alternativ. Och sedan kan man ju med nått års mellanrum pilla lite i hålet för att få bort en avlidna hyresgäster.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Spännande att rensa hålen med ståltråd.............
Bästa svaret
Jodå, Aquastark har anvisningar där man ska ta sina dräneringshål. De finns på två långsidor så om man går på det får man inte sätta dem på sida.B Boan skrev:
fördelen att ha separat är ju att det går ha två saker med tex transformator, det kan ju vara lite svårt då uttagen är så tätt inpå varandra på dubbeluttaget. Får nog bli bara enkla helt enkelt.GK100 skrev:
