Hej!

Jag har en vriddimmer mitt på väggen som jag vill flytta ett par meter. Jag tror det blir bökigt att försöka göra kabeldragning utan allt för mkt åverkan på väggen och funderar på om det går att göra någon trådlös variant. Vad behöver jag för komponenter? Finns det någon dosdimmer med mottagare som man kan ha där gamla dimmern sitter (ingen nolla finns) och sedan en trådlös vriddimmer med sändare? Där nya dimmern ska sitta är det gipsvägg, så det borde gå att montera en renoveringsdosa där.

I övriga huset har jag schneider exxact så det hade ju varit nice om man får samma utseende...

Plejd och Shelly har jag hört mycket gott om. Kanske det kan funka att använda det på något vis?

T Tobias Bohlin skrev:
Plejd och Shelly har jag hört mycket gott om. Kanske det kan funka att använda det på något vis?
Shelly har jag inte koll på men Plejd har ingen trådlös vriddimmer. Däremot har de en trådlös tryckknapp som man kan dimra med. Dock krävs en puck och nolla där den gamla dimmern sitter nu.

Nexa har en trådlös vriddimmer, MRYT-1805. Till den en dimmer MWMR-251.
Dimmern kräver dock neutralledare för funktion.
Ca pris för detta ca 450 kr.

Müssli Müssli skrev:
Shelly har jag inte koll på men Plejd har ingen trådlös vriddimmer. Däremot har de en trådlös tryckknapp som man kan dimra med. Dock krävs en puck och nolla där den gamla dimmern sitter nu.
Så med tryckknapp går det att lösa dimring, om jag fixar fram en nolla.

Denna går inte att få till trådlöst på ngt sätt? Det hade ju varit smuckt eftersom den verkar passa i exxact-ramarna...
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/RTR-01

E etompau skrev:
Nexa har en trådlös vriddimmer, MRYT-1805. Till den en dimmer MWMR-251.
Dimmern kräver dock neutralledare för funktion.
Ca pris för detta ca 450 kr.
Tack för bra tips! Kräver alla trådlösa dimmers nolla? Alltså även de med tryckknapp...

Måste det vara en vriddimmer?
Annars en en Plejd DIM-01 och wph-01 en grymt bra lösning!

T Tobias Bohlin skrev:
Så med tryckknapp går det att lösa dimring, om jag fixar fram en nolla.

Denna går inte att få till trådlöst på ngt sätt? Det hade ju varit smuckt eftersom den verkar passa i exxact-ramarna...
[länk]
Nej, den du länkar till måste man klicka fast på en dim-01 eller 02, som behöver ström. Sen kan den iof sända trådlöst till andra puckar. Plejds trådlösa tryckknapp kan man som sagt dimra med genom att hålla in knappen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.