Hej. Jag hoppas att någon här skulle kunna komma med lite bättre kunskap kring hur det gäller när man måste utöka med en ytterligare undercentral i samma fastighet.

I dagsläget finns 3 mindre gängcentraler som matar en villa. Det kommer behövas att installeras ytterligare en undercentral för att kunna tillgodose kommande nya grupper.

Nu till frågan.
De befintliga 3 centralerna har TN-C. L1-3 + PEN.
I den nya centralen vill jag ha jordfelsbrytare och måste därför gå upp till TN-S om detta blir aktuellt.
Vad säger föreskrifterna om att ha 3 befintliga centraler som har gemensam N+PE. Och sedan dela upp till TN-S i en ytterligare automatcentral?

Mvh
 
Inga problem. Om man gör det på rätt sätt.
 
  • Gilla
MorkretsHerre
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Inga problem. Om man gör det på rätt sätt.
Tänker att lägga en 5G6 på fördelningsplintarna efter huvudbrytaren, där resten matas vidare.
N+PE lägger jag bägge på PEN, och gör delningen där. Sedan G/G till PE-skenan och Blå direkt till inkommande på JFB för att sedan upp till N-skena. Låter vettigt?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Eller blir det mera korrekt att vika undan den blå och gå direkt till PE-skenan med G/G och PEN-markera den. Och sedan gå från PE-skenan med N till JFB och vidare till N-skena.
Två alternativ. Hoppas någon kompetent har ett bra svar på detta. Mvh
 
E
M MorkretsHerre skrev:
Eller blir det mera korrekt att vika undan den blå och gå direkt till PE-skenan med G/G och PEN-markera den. Och sedan gå från PE-skenan med N till JFB och vidare till N-skena.
Två alternativ. Hoppas någon kompetent har ett bra svar på detta. Mvh
Nej, gör som du först tänkte.

Läs gärna på lite om detta först, vissa grundläggande saker måste du ha klart för dig, exempelvis är alla dina centraler TN-S oavsett om de matas TN-C eller TN-S.

Det finns krav på minsta area för PEN men detta alternativet är sällan fördelaktigt.
 
  • Gilla
drabbe och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nej, gör som du först tänkte.

Läs gärna på lite om detta först, vissa grundläggande saker måste du ha klart för dig, exempelvis är alla dina centraler TN-S oavsett om de matas TN-C eller TN-S.

Det finns krav på minsta area för PEN men detta alternativet är sällan fördelaktigt.
De befintliga centralerna är TN-C även ute i anläggningen. Den nya måste delas upp till TN-S då jag vill ha JFB på de grupperna.
Blir det ett problem?
10mm2 på PEN vet jag är kravet. Inkommande just nu (gammal) är 6mm2.
 
E
M MorkretsHerre skrev:
De befintliga centralerna är TN-C även ute i anläggningen. Den nya måste delas upp till TN-S då jag vill ha JFB på de grupperna.
Blir det ett problem?
10mm2 på PEN vet jag är kravet. Inkommande just nu (gammal) är 6mm2.
Krav på 10mm2 gäller inte retroaktivt.

I en vanlig huscentral delas "alltid" upp till TN-C annars är det dags att uppgradera centralen.

Rita gärna en skiss hur du tänkte eller foto.
 
  • Gilla
skogsnallen
  • Laddar…
M MorkretsHerre skrev:
Det kommer behövas att installeras ytterligare en undercentral för att kunna tillgodose kommande nya grupper.
Behöver du bygga ut befintlig central eller en ny central på annan ny plats?
M MorkretsHerre skrev:
I den nya centralen vill jag ha jordfelsbrytare och måste därför gå upp till TN-S om detta blir aktuellt.
Vad säger föreskrifterna om att ha 3 befintliga centraler som har gemensam N+PE. Och sedan dela upp till TN-S i en ytterligare automatcentral?
Menar du att de befintliga elcentralerna inte har separata skenor för de utgående gruppernas nolla respektive jord?
Det har ingen betydelse om centralen matas med TN-C eller TN-S. Det i sig påverkar inte möjligheten att installera JFB i den nya centralen. Det går bra i båda fallen.
 
M MorkretsHerre skrev:
De befintliga centralerna är TN-C även ute i anläggningen.
Det där skulle kunna tolkas som att det överhuvudtaget inte är separerat mellan nolla och jord i huset. Menar du alltså att du har gemensam nolla och jord ända ut till vägguttag? Det är i så fall (extremt) grovt fel.
 
E
MorkretsHerre skrev:
De befintliga centralerna är TN-C även ute i anläggningen. Den nya måste delas upp till TN-S då jag vill ha JFB på de grupperna.
Blir det ett problem?
10mm2 på PEN vet jag är kravet. Inkommande just nu (gammal) är 6mm2.
Krav på 10mm2 gäller inte retroaktivt.

I en vanlig huscentral delas "alltid" upp till TN-S annars är det dags att uppgradera centralen.

Rita gärna en skiss hur du tänkte eller foto.
 
H hempularen skrev:
Det där skulle kunna tolkas som att det överhuvudtaget inte är separerat mellan nolla och jord i huset. Menar du alltså att du har gemensam nolla och jord ända ut till vägguttag? Det är i så fall (extremt) grovt fel.
Du tolkar rätt. Det är ett gammalt hus och alla uttag är ojordade. Nollor och den jord som finns ligger gemensamt via nollskruven.
 
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Behöver du bygga ut befintlig central eller en ny central på annan ny plats?
Menar du att de befintliga elcentralerna inte har separata skenor för de utgående gruppernas nolla respektive jord?
Det har ingen betydelse om centralen matas med TN-C eller TN-S. Det i sig påverkar inte möjligheten att installera JFB i den nya centralen. Det går bra i båda fallen.
Utöka med en till central som ska ta ett nyrenoverat kök.
Det finns 3st befintliga gängcentraler som matas TN-C efter huvudbrytaren. Får inte plats med alla nya grupper i de befintliga centralerna.
 
Mikael_L
Om centralen matas TN-C eller är TN-C känns mest som en semantisk fråga, tycker jag.
Jag har ingen direkt åsikt om det ena är mer korrekt än det andra.

Men gruppledningar får ej vara TN-C, och det är de inte heller i din central även om det bara finns en gemensam skena för både PE och N.
Ifall det går endast två ledare (en fas och en PEN) till ett uttag eller apparat som kräver nolla och skyddsjord, och det sen där blir både PE och nolla, då är gruppledningen i utförande TN-C, vilket är totalt förbjudet.
Kallas även fuljordning eller fulnolla.
Dvs en och samma ledare i gruppledning agerar PEN-ledare.
 
  • Gilla
MorkretsHerre
  • Laddar…
M MorkretsHerre skrev:
Du tolkar rätt. Det är ett gammalt hus och alla uttag är ojordade. Nollor och den jord som finns ligger gemensamt på samma skena.
Att de ligger på samma skena i centralen är ok, (eller, det var ok), även om det nu strular till det om man kompletterar med jordfelsbrytare. Men din skrivning antyder att det finns jordade uttag/apparater i huset som har en gemensam neutral o jordledare kopplade till sig. Det är i så fall allvarligt (men inte helt ovanligt fusk i äldre kök).
 
H hempularen skrev:
Att de ligger på samma skena i centralen är ok, (eller, det var ok), även om det nu strular till det om man kompletterar med jordfelsbrytare. Men din skrivning antyder att det finns jordade uttag/apparater i huset som har en gemensam neutral o jordledare kopplade till sig. Det är i så fall allvarligt (men inte helt ovanligt fusk i äldre kök).
Nej, jag var nog otydlig där. Inga uttag ligger kopplade N+PE på samma. Alla befintliga uttag i huset är ojordade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.