Jag behöver ytterligare en plats för jordledning. (Ska utöka med en st central)

På noll och fasplintar finns plats men ej på jord/pen plint.

Jag har en extra jordplint liggandes men hur skulle ni kopplat ihop det prydligast?

Elcentral med öppna plintar för noll, fas och jord, sökande plats för ytterligare jordledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön jordplint med sex anslutningar på en träskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En fråga: Den vita kabeln längst upp som är tejpad med gult och grönt, vart går den och vad är det för kabel?
 
U Uffe A skrev:
En fråga: Den vita kabeln längst upp som är tejpad med gult och grönt, vart går den och vad är det för kabel?
Jag måste öppna intilliggande skåp för att veta om den vita är inkommande PEN eller PEN till en central längre bort. Spelar det nån roll. Det vita är bara nån slags plastisolering på PEN ledningen.
 
Ser väldigt underligt ut
Om hade elektrikern slut på gulgrön Rk?
Och vad användes istället?
På bilden ser det ut som en mantlad installationskabel
 
Vet du vem som installerat detta?
 
U Uffe A skrev:
Vet du vem som installerat detta?
Se slutet på denna tråd ...
 
Ok då måste du veta vad det är för typ av kabel och area.
Ser ut att vara Ekk men hoppas att det är jag som ser dåligt
 
U Uffe A skrev:
Ok då måste du veta vad det är för typ av kabel och area.
Ser ut att vara Ekk men hoppas att det är jag som ser dåligt
Det är inte ekk det är en gammal PEN 10mm2 tror jag de vita plasthöljet är bara som nån ersat eltejp med tror jag...
 
tommib
Det kanske är just ytterhöljet från en EKK, som skydd för en blank koncentrisk ledare i t.ex. en EKKJ?

Som svar på sakfrågan skulle jag koppla inkommande PEN i den ensamma plinten och därifrån dra separata PE och N till grön resp blå i det stora blocket. Det ger en renodlad PEN-plint och renodlade PE+N. Det ger också en ledig anslutning i den gröna, vilket är vad du behöver.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Det är sådant här som ger alla er hempulare dåligt rykte. Hade jag kommit till en sån här anläggning så hade jag velat kontrollera hela anläggningingen för att se om det fanns några fler fel.
Jag är inte kategoriskt emot hempul men det ska göras säkert, felfritt och efter gällande regler
 
U Uffe A skrev:
Det är sådant här som ger alla er hempulare dåligt rykte. Hade jag kommit till en sån här anläggning så hade jag velat kontrollera hela anläggningingen för att se om det fanns några fler fel.
Jag är inte kategoriskt emot hempul men det ska göras säkert, felfritt och efter gällande regler[/QUOTE

Vad är det som här inte är gjort enligt gällande regler?
 
U Uffe A skrev:
Det är sådant här som ger alla er hempulare dåligt rykte. Hade jag kommit till en sån här anläggning så hade jag velat kontrollera hela anläggningingen för att se om det fanns några fler fel.
Jag är inte kategoriskt emot hempul men det ska göras säkert, felfritt och efter gällande regler
Allt är rätt kopplat och märkt enligt flera på forumet så jag vet inte vad du egentligen anmärker på?

Det vita plasthöljet har inte jag monterat utan satt där från förjan av tidigare elektriker.
 
Om penledaren är den koncentriska ledaren på tex en 3x6/10 så ska den vara försedd med gul/grön skyddsslang med blå tejp i änden och inget annat
 
U Uffe A skrev:
Om penledaren är den koncentriska ledaren på tex en 3x6/10 så ska den vara försedd med gul/grön skyddsslang med blå tejp i änden och inget annat
Många gamla PEN-ledare jag sett i installationer gjorda av elektriker är tejpade endast med en massa svart eltejp ...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.