Byggahus.se
Hej på er! Jag tänkte försöka hjälpa en kompis med hans problem. I centralen så har han ett 4vägs tidsur. På 2 av dessa kanaler så matas spänningen från samma säkring men med 2 separata reläer ut till ett dubbelt vägguttag som han då vill kunna ställa in olika tider på. Jag förstår inte riktigt hur reläerna fungerar då jag inte sysslar med just sånna här saker till vardags. Tiduret är konstaterat trasigt, dock kan man ju manuellt ställa reläerna i till eller frånläge tillsvidare. Jag undrar om detta är vanligt, tanken är att tiduret ska gå till motorvärmaruttag som då alltså ska kunna bryta lasten till värmaren. Är det bara att köpa ett nytt 2kanaligt tidur (eftersom det endast används 2 kanaler) så funkar allt eller ska det vara något specielt som kan styra dessa reläer?
 
  • Elcentral med tre säkringsautomater märkta 20, 21, 22 varav två har separata reläer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en VP803100 tidsur med tekniska specifikationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett 4-vägs tidsur med synliga anslutningsterminaler och programmeringsknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Valfritt tidur ska på sin(a) utgångar kunna styra externa reläer.
Det kan vara en fördel att låta belastningen från motorvärmare gå via reläer och inte via urets egna kontakter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.