Hej,
Har googlat och googlat men får inte riktigt klarhet.
Har nyss köpt mig en ny cirkelsåg som är anpassad för 400V. Den kom med en kabel med 4 ledare bara. Ingen blå.

Är det bara att koppla in den i en vanlig 5-polig 3-fas stickpropp och sen ansluta i 3-fas uttaget?

Alså hoppa över nollan

Lagt upp en bild på kabeln

Tacksam för hjälp :)

• En 400V 4-ledare cirkelsågs-kabel utan blå ledare kopplad till en röd och grå stickpropp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra elektriska ledare i olika färger, avskalade i änden, anpassade för 400V cirkelsåg, saknar blå ledare.
    Skapa konto
  • Gilla
AntonHolm08 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Japp. Det är bara att hoppa över nollan. Den behövs inte i trefasmotorer.

D Daniel 109 skrev:
Japp. Det är bara att hoppa över nollan. Den behövs inte i trefasmotorer.
Snabbt svar!
Tusen tack :)

Bättre vara på säkra sidan och fråga

• Gilla
Sigge Sk och 1 till
  • Laddar…
Jag lyfter tråden lite. Fick med en spånsug när jag köpte såg häromdagen. Den har varit ansluten till strömskena i taket på snickeriet den var i. Nu behöver jag alltså montera en 3fas stickpropp. Har samma fråga, fast jag har svart/brun/blå förutom jorden. Är blå ny/gammal grå och vilken av färgerna är att se som L1/L2/L3? Tänker så motorn går åt rätt håll :)

Det kan man inte veta säkert. Öppna kopplingsboxen där kabeln kommer in och titta hur det är kopplat.

Blå är normalt nolla, men kan användas som fasledare i en trefaskabel, om det inte finns risk för förväxling.

Det går inte att säga utifrån färgerna. Du behöver titta på inkopplingsplinten och räkna från vänster, men inte ens det är säkert. Prova, och kasta om två faser om den går åt fel håll (förutsatt att uttaget är korrekt).

Något kändes bekant med blå och N. Får helt enkelt öppna och kika hur de ser ut.

Öppnade upp och där såg det ut som på bilden. Har märkningar ”w” ”u” & ”v”

• Elanslutningar inuti en apparat med märkningarna "W", "U", och "V" på skruvkontakter.
    Skapa konto
R
Kopplad Y 400 volt dom färger som är där ska vara kopplade till faserna L1 L2 L3 plus G/G till jord
i stickproppen , den är även märkt ini med L1 L2 L3 + jord , N ska inte vara med så det kan nog inte gå fel att koppla

Okej. Hur vet man vilken som motsvarar L1/L2/L3?

Om jag förskansar mig informationen här av någon kunnig, får jag då göra det själv?

Tänker spontant att det ska väl va lätt ordnat för en medelbegåvad tekniker men kanske är mer riskfyllt än jag tror? :)

R
Färgerna har i princip ingen betydelse , ström och spänning går i mörker och ser inte färgerna :)
Men normalt på 4 ledare av det yngre slaget är i dag brun L1 svart L2 blå L3 , G/G jord , 5 ledare
av det yngre slaget Brun L1 svart L2 Grå eller vit L3 blå anslutes inte och G/G till jord
Har du inte direkta kunskaper och tveksamhet ska du ta hjälp av någon som vet hur det ska vara , så du inte kopplar fel på motor och stickpropp , det är inget bra

• Gilla
anga11
  • Laddar…
Det kvittar vilken färg som sitter var. Men du har 50% chans att detblir rätt rotationsriktning. Om den blir fel byter man plats på två, vilka du vill.

Okej. Men har jag förstått rätt om den grön/gula kopplas till jorden på stickproppen och sen resterande till L1, L2 och L3? Alltså ingen nolla någon av dem?

• Gilla
träsked
  • Laddar…
Stämmer.

Om du inte kopplar på måfå kan du utgå ifrån att L1 - L3 ligger nedifrån och upp. Finns det en märkning så står det i så fall U1, V1, W1 på dessa. Det borde ge rätt rotationsriktning, det blir åtminstone samma ordningsföljd i stickpropp och motorplint.

Syna plinten också, kolla att alla ledare sitter fast, och att skyddsjorden är väl ansluten. Det syns inte på bild. Jag ser dock ledare som går ned till motorn med trasig isolering. Det behöver inte vara någon fara, men syna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.