Hej,
Har googlat och googlat men får inte riktigt klarhet.
Har nyss köpt mig en ny cirkelsåg som är anpassad för 400V. Den kom med en kabel med 4 ledare bara. Ingen blå.
Är det bara att koppla in den i en vanlig 5-polig 3-fas stickpropp och sen ansluta i 3-fas uttaget?
Alså hoppa över nollan
Lagt upp en bild på kabeln
Tacksam för hjälp
Har googlat och googlat men får inte riktigt klarhet.
Har nyss köpt mig en ny cirkelsåg som är anpassad för 400V. Den kom med en kabel med 4 ledare bara. Ingen blå.
Är det bara att koppla in den i en vanlig 5-polig 3-fas stickpropp och sen ansluta i 3-fas uttaget?
Alså hoppa över nollan
Lagt upp en bild på kabeln
Tacksam för hjälp
Bästa svaret
Japp. Det är bara att hoppa över nollan. Den behövs inte i trefasmotorer.
Jag lyfter tråden lite. Fick med en spånsug när jag köpte såg häromdagen. Den har varit ansluten till strömskena i taket på snickeriet den var i. Nu behöver jag alltså montera en 3fas stickpropp. Har samma fråga, fast jag har svart/brun/blå förutom jorden. Är blå ny/gammal grå och vilken av färgerna är att se som L1/L2/L3? Tänker så motorn går åt rätt håll 
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Det kan man inte veta säkert. Öppna kopplingsboxen där kabeln kommer in och titta hur det är kopplat.
Blå är normalt nolla, men kan användas som fasledare i en trefaskabel, om det inte finns risk för förväxling.
Blå är normalt nolla, men kan användas som fasledare i en trefaskabel, om det inte finns risk för förväxling.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det går inte att säga utifrån färgerna. Du behöver titta på inkopplingsplinten och räkna från vänster, men inte ens det är säkert. Prova, och kasta om två faser om den går åt fel håll (förutsatt att uttaget är korrekt).
Okej. Hur vet man vilken som motsvarar L1/L2/L3?
Om jag förskansar mig informationen här av någon kunnig, får jag då göra det själv?
Tänker spontant att det ska väl va lätt ordnat för en medelbegåvad tekniker men kanske är mer riskfyllt än jag tror?
Om jag förskansar mig informationen här av någon kunnig, får jag då göra det själv?
Tänker spontant att det ska väl va lätt ordnat för en medelbegåvad tekniker men kanske är mer riskfyllt än jag tror?
Färgerna har i princip ingen betydelse , ström och spänning går i mörker och ser inte färgerna 
Men normalt på 4 ledare av det yngre slaget är i dag brun L1 svart L2 blå L3 , G/G jord , 5 ledare
av det yngre slaget Brun L1 svart L2 Grå eller vit L3 blå anslutes inte och G/G till jord
Har du inte direkta kunskaper och tveksamhet ska du ta hjälp av någon som vet hur det ska vara , så du inte kopplar fel på motor och stickpropp , det är inget bra
Men normalt på 4 ledare av det yngre slaget är i dag brun L1 svart L2 blå L3 , G/G jord , 5 ledare
av det yngre slaget Brun L1 svart L2 Grå eller vit L3 blå anslutes inte och G/G till jord
Har du inte direkta kunskaper och tveksamhet ska du ta hjälp av någon som vet hur det ska vara , så du inte kopplar fel på motor och stickpropp , det är inget bra
Det kvittar vilken färg som sitter var. Men du har 50% chans att detblir rätt rotationsriktning. Om den blir fel byter man plats på två, vilka du vill.
Stämmer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Om du inte kopplar på måfå kan du utgå ifrån att L1 - L3 ligger nedifrån och upp. Finns det en märkning så står det i så fall U1, V1, W1 på dessa. Det borde ge rätt rotationsriktning, det blir åtminstone samma ordningsföljd i stickpropp och motorplint.
Syna plinten också, kolla att alla ledare sitter fast, och att skyddsjorden är väl ansluten. Det syns inte på bild. Jag ser dock ledare som går ned till motorn med trasig isolering. Det behöver inte vara någon fara, men syna.
Syna plinten också, kolla att alla ledare sitter fast, och att skyddsjorden är väl ansluten. Det syns inte på bild. Jag ser dock ledare som går ned till motorn med trasig isolering. Det behöver inte vara någon fara, men syna.



