El
lnilsson: [citat] Har du något tips på något dylikt trefas elverk?
Johan456: Där kabeln kommer upp i väggen krävs kanske lite bilningsarbete för att kunna få ett slätt golv över. Om det går? Ja självklart. Om det är en vanlig serieresistiv kabel så kan den sk. Kallkabeln som går upp i väggen skarvas och dras så långt som det tillåts rent elsäkerhetsmässigt. Hur långt är svårt att svara på utan mer info, men t.ex. 20m bör inte vara några problem.
Papphammar666: TS du kommer aldrig vinna kampen mot några ettriga elektriker som bara följer regelboken ...puss i ljumsken :heart:
Panor82: Precis tänk en fas in och 2st tändtrådar ut ena till relät och den andra parallellt med utgången på relät. *För auto/på* annars är sista bilden med dubbel trapp en bra lösning dvs off/on/auto*
GK100: TS verkar vad jag förstår av grundinlägget ha enfasuttag som källa till matningen mot växthuset. Då är det ju bra att göra som elmont skrev med tvåpoligt oberoende brytartyp. Men vid trefas och fyrpolig gäller det som Mikael skrev att ha bra grejer eller låta nollan vara.
etompau: Ta några bilder på grejorna och när du mäter spänning så går det kanske att komma med en kvalificerad gissning om vad som har hänt. LED-spottar har ofta något drivdon/trafo som ev. kan vara roten till problemet.
Mikael_L: [citat] Nämen sedär. Det missade jag! :surprised: :D Tack. (y)
heisiandiishe: [citat] Jo, och från tidigare lägenheter har vi oftast haft strömställare som man snurrar på, och ser ju framför mig nu hur varje sådan naturligtvis haft själva dimmern (dosdimmern) inbyggd i strömställaren. Därav tjockleken på en sådan strömställare jämfört med de som sitter här. Om jag tänker rätt. Tror jag gör det. Lösningen blir alltså att fippla på ytterligare en
elmont: Vill du som kund ha en A-prislista på ett jobb måste du först bestämma vad du vill ha gjort. Ingen företagare har tid/vilja att göra en prislista som täcker alla tusentals olika scenario som kan tänkas. Lika så är det svårt att göra en vettig prislista på olika arbetsmoment då det kan skilja faktor flera 100% i tid på liknande jobb, helt beroende på förutsättningar. Däremot är
El-Löken66: [citat] Det finns två alternativ då man kapar skenan. Antingen kapar man kopparn väl innanför plasten eller så använder man ändskydd. Är detta ok enligt ditt foto bör det andra också vara det. Du kan även kolla så han drog RKn från dvärgen 3 eller 6 positioner bak.
Bo.Siltberg: Tabellen anger endast belastningsström, och en kabels belastningsförmåga beror på dess kylning. Dess längd har ingen betydelse. En utanpåliggande eller "lös" kabel med arean 1.5 mm² tål 18-19 A. Flyttar man kabeln innanför en väggskiva sjunker belastningsförmågan till ca 14 A. Därför har vi tumregeln 1.5 mm² / 10 A. Man ska också titta på kortslutningsströmmen bortre änden av
Samer: Okej, det vore intressant o veta hur länge den håller. Du bör kunna ha det i något år innan den ger upp. I mitt fall gick det knappt några veckor. Börjar misstänka laddaren som förstör batterierna. visst är det häftigt hur fort de åker! Knappt att man kan hålla den i kurs! Vår bil går säkert i 40 km/h :-)
Thyro89: Så här, vääääääldigt långt efter, hur gick det? Hittade du någon lösning på problemet? Är i färd med att tänka ansluta en liknande skena (men som i ditt fall vill den ha jordkabel, vilket mina uttag inte heller har)
harka: bara 20 kilo till alltså... och när den baxnar vid 70-80 kilo, då piper buzzern för låg batterispänning igen antar jag nästa mätning vore då att mäta batterispänningarna under last -- dels för bilbatteriet, dels för det friska(re) inbyggda batteriet, var för sig gissningen skulle vara att det spänningen från det inbyggda sjunker kraftigt -- sen om det beror på att det har tappat
maphoto: [citat] Bättre sent än aldrig, eller vad säger man? ;-) Så här blev det i varje fall. Växt på som tusan i två säsonger nu, så de funkar helt klart likvärdigt som väsentligt mycket dyrare växtljusbelysning. [bild]
El-Löken66: Nu tror jag alternativen ovan är fullt Tillräckliga i detta fallet men kan även lyfta fram alternativet med transformator 12-50 Volt ifall det anses svårt att uppnå fullgod säkerhet. Detta bör då märkas upp där man skruvar i lamporna.
kristofer12345: [citat] Aha! Men dåså!:) tack:)
etompau: Tips: enheten kräver anslutning av neutralledare. Ev. är den blå ledaren i dosan N. I så fall får du skarva dig på den med ex. en Wago-klämma och ansluta till mottagaren. Fas kan antas vara svara ledare, (som ev. går ner till ett eluttag under brytaren). Kopplas också via en klämma till mottagaren. [bild]
El-Löken66: [citat] Billigare och billigare, finns väl inget elegant med tvåfas. Men det skulle man kunna.
El-Löken66: [citat] Ja, du har absolut rätt elmontör, jag gissar att du är av den gamla skolan. Torix är en fjäderbelastad koppling, det köper jag. Felet är att kopplingen kvalitet inte enkelt kan inspekteras. Men dina är säkert oklanderliga då du har vanan inne men för nybörjare finns det bättre alternativ.
Bonnlurken: [citat] Synd att du bor i Skåne ;) hade gärna slantat upp för din konsultation haha. Förstod ungefär 1/3.
Nilfons: [citat] Jag visste inte om det där med problematiken med LED och dimmer, tvärtom trodde jag att det var bästa alternativet för en dimmer. Köpte ny led-lampa nu som uttryckligen skulle funka för dimmers och nu funkar allt som det skall. Dimmern är en sort där själva dimmereglaget lyser när lampan är släckt. Kanske att det är det som gör att det är lite spänning kvar även när
Trrttsch: Ja, eftersom detektorn visade olika beroende på hur jag stod så var det nog så. Och förstås är ju ett instrument som alltid visar exakt rätt bäst. Fast om jag inte har ett sånt och ska skruva lös ett eluttag så ser jag ju hellre att det visar spänning även om det inte är det än tvärtom. Men det har visat rätt alla gånger hittills.
prototypen: Det är inget konstigt med de två olika kopplingarna, först ska vi bara konstatera att hur man än kopplar beredaren så är den ENFAS, inget annat. Strömmen kommer från en transformator i din närhet, oftast bruna små metallkuber som det surrar lite ur. Transformatorn har tre lindningar som ger dig ström, kopplar du beredaren för 230 volt så utnyttjar man bara en av lindningarna. Kopplar
Bo.Siltberg: All ström i badrummet är troligen inte helt beroende av denna strömbrytare. Om det är en infälld installation går det troligen bra att komplettera röret till fläkten med en ny tråd om det behövs, eller bara koppla om så att fläkten får fast fas. Men vad som är enklast går inte att säga utan att se anläggningen. Posta bilder och beskriv hur det fungerar om du vill ha ett mer exakt
combato: Har jag ritat rätt i bifogad skiss för att koppla in en JFB med 3x16A för ett spabad? Jag vill koppla in detta direkt i mitt fasadmätarskåp. [bild]