Hej,
Jag har byggt en innervägg och vill flytta ut ett vägguttag ca 6,5 cm.
Problemet är att det inte finns någon förhöjningsring som är så pass djup...eller dosskruvar som är så pass långa.
Kan man ställa två förhöjningsringar/påbyggnadsringar på varann?

Jag hittade iallafall en multidosa på 61 mm, om man kan göra hål i den på baksidan.:
https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/infallda-dosor/multidosa-61mm-hv-60

Risken är att dosan blir så djup att det inte går att jobba i den. Det går inte att hugga fram dosa och rör och lyfta fram det?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Risken är att dosan blir så djup att det inte går att jobba i den. Det går inte att hugga fram dosa och rör och lyfta fram det?
Det här är ett vanligt vägguttag, så jag förstår inte vad man skall jobba med riktigt inne i dosan.

Ja du kan använda flera förhöjningsringar på varandra.
Tex för att kunna förlänga trådarna som går till ditt uttag eller om dom i framtiden måste bytas då du borrat i röret där trådarna ligger. Och att flytta ut dosan handlar bara om "orka", det är varken svårt eller dyrt bara lite fysiskt arbete.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja du kan använda flera förhöjningsringar på varandra.
Tex för att kunna förlänga trådarna som går till ditt uttag eller om dom i framtiden måste bytas då du borrat i röret där trådarna ligger. Och att flytta ut dosan handlar bara om "orka", det är varken svårt eller dyrt bara lite fysiskt arbete.
Tack för svar! Jag hittar dock ingen dosskruv som är så pass lång, men jag får väl använda förhörningsringar med plats för fyra skruvar.

Det finns en förhöjningsdosa för just det ändamålet men tyvärr mins jag inte vad den kallas eller vilket E nr den har. Den liknar en vanlig dosa men i stället för en botten har den en "nedkragning" som passar in i den befintliga dosan och den fästs i dosan med skruv och sedan fästs apparaten i andra skruvar.

E elmont skrev:
Det finns en förhöjningsdosa för just det ändamålet men tyvärr mins jag inte vad den kallas eller vilket E nr den har. Den liknar en vanlig dosa men i stället för en botten har den en "nedkragning" som passar in i den befintliga dosan och den fästs i dosan med skruv och sedan fästs apparaten i andra skruvar.
OK, tack!
Kanske någon annan som vet vad den speciella förhöjningsdosan heter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.