E
elmont: Det beror lite på vart batteriet sitter, om det tex sitter i en bil eller husvagn så är det andra regler som gäller än dom som gäller för "vanliga" hus.
17 svar · 4,9k läst
R
remrag: Det borde ju gå att smälla upp en metallskiva ovanför detektorn, prova och se. Test utan montering bör ju kunna göras, så du slipper vänta på att grannen rör sig. :)
5 svar · 1,0k läst
E
elmont: Naturligtvis ska man betala för den hjälp man får, men jag som lokal installatör vet med rätt stor säkerhet "hur det ser ut" i dom områden där jag är verksam. Lika så har jag som lokal installatör ett bra kontaktnät med dom personer på nätbolaget som har koll på nätet. Och kan inte jag uppskatta vart närmaste anslutningsmöjlighet finns gör jag ett telefonsamtal till
11 svar · 3,2k läst
H
Henrikrso76: [citat] Ja, det är den från Flos, men det är den minsta versionen så det är "bara" 18 lampor. Jag lyckades faktiskt hitta samma lampa som återförsäljaren hade lite billigare på nätet. Men stort tack för tipset ändå! Hade jag hunnit läsa det så skulle jag sparat ytterligare. Men jag är nöjd ändå, för elektrikern är den dyraste av alla hantverkare vi anlitat och det känns
13 svar · 4,0k läst
·
F
Fritz_85: [citat] ja jag har förstått att man inte kan gå efter effekten som är angiven på denna dimmer, fast sen är varken jag eller frun så värst intresserade av att ha dimmer till allt, då det blir nog att byta till en vanlig strömbrytare istället så bör problemet vara ir världen sen.
4 svar · 1,4k läst
A
Allmänobildad: Jag är mest förvånad över att någon över huvud taget lämnade offert på ett så pass litet jobb. Bara att åka och titta på plats och skriva ihop offerten tar ju nästan lika lång tid som att göra själva jobbet.
25 svar · 3,5k läst
C
Crayo: 20mm fick jag den till invändigt. Jag såg nyss att det verkar som inkommande el kommer upp genom gult rör precis bredvid. Då kan man nog anta att de rören ligger ihop i marken och således lite mer ok att lägga laddboxkabel i svart slang?
10 svar · 2,8k läst
·
GK100
GK100: [citat] Har du inte någon gammal trafo från förr när mycket drevs via vägguttag och 8-24 V? Det är ett bra och enkelt sätt för dina mätningar. Lägg på en liten last på dimmern det är oberoende vad du mäter med bra för kotrekt resultat. Du behöver inte vara rädd för att något skadas av den induktiva spiken harka visade. Tvärtom är det ett bra övningsexempel för dig som
25 svar · 5,8k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Ja för en "normal" lägenhet som inte värms upp av el. Här pratas dock om en "vattenburen värmepanna" och används hushållselen till uppvärmning är det nog inte lika orimligt.
17 svar · 2,2k läst
K
Krux: Påminner lite om detta haha [MEDIA=youtube]M18u3rwO5Xo[/MEDIA]
10 svar · 3,1k läst
·
Linuz
Linuz: Ah, tackar för svaret. Då får jag se vad som hittas på
3 svar · 4,4k läst
·
C
chicketiwowow: Skulle man kunna använda ett astrour/kopplingsur för detta? Typ detta (https://www.storel.se/sto/Produktkatalog/Installationsmaterial-(11-15,-17,-18)/13---Närvaro--och-rörelsedetektorer-och-kopplingsur/Kopplingsur/Veckour/Kopplingsur-IHP-DCF-BT/p/1330563) eller detta
9 svar · 3,4k läst
·
E
elmont: Eller skaffa DOSCLIPS.
2 svar · 2,3k läst
·
A
alfredwenström: [citat] Jag har ljusa väggar. Jag tog inte och chansade dock, löste en taklampa. Det blev väldigt mycket bättre. Ångrar inte att jag gjorde det lilla extra.
7 svar · 2,3k läst
H
HEM2121: [citat] Ber en specificerad fakrura, vad (material och arbete) som ingår i de 75.00,00 och vilket material och arbete som har tillkommit. Verkar för mig att de har huggit i rejält men du kanske har gjort dyra tillval?
8 svar · 1,5k läst
B
BSOD: [citat] Risken är att ts inte kopplar in jfb rätt. I bästa fall fungerar den inte, i sämsta fall så blir det farligt. Det finns flera fel. I detta fall rekommenderar jag att ts tar dit en elektriker som får titta på anläggningen.
27 svar · 11,0k läst
·
A
Allmänobildad: Nya MC(/B)N/MC(/B)S passar på fasskenan om det sitter sån monterad. Som du skriver så är det inte raketforskning att byta ut en automatsäkring, vore det det hade jag jobbat med istället för att vara kabeltattare. Det är dock ett auktorisationskrävande arbete.
6 svar · 3,6k läst
·
tommib
tommib: Kör med Biltemas hobbyfärger. Jag har nyligen målat en del med dem och de funkar bra. Slipa, prima och färdigmåla. Du kanske får ha kåpan av någon dag för att hinna med torktiderna. Färgerna finns i alla möjliga kulörer, bl.a. antikvit (S0502-Y).
9 svar · 1,5k läst
I
Infra75: Tack för tipset. Ska testa. [citat]
6 svar · 2,4k läst
·
tommib
tommib: Det är ett jobb för en elektriker och det är olagligt för dig att göra det själv. När nu det är sagt så är det många som gör sånt här själv och jag har inga moraliska betänkligheter kring det men det är extremt viktigt att du förstår vad du gör och att du gör det bra. Det är höga effekter och en dålig koppling kan leda till brand. En felaktig koppling kan leda till att
10 svar · 2,9k läst
·
B
b_hasse: [citat] Nuförtiden skulle man snarare gissa på några rejäla mining-riggar ...
11 svar · 1,4k läst
J
Jonas L 84: Sådär, felet fixat. Det var en ledning vid en av huvudsäkringarna som hade brunnit av. Skoj att man såhär ute på landet kan ha en elektriker på plats på typ 10 min. Ja jag hade tur.
2 svar · 1,7k läst
J
Johan456: Vissa kablar, typ EKLK, EQLQ, EXLQ är försedda med biledare. Det är ingen jordledare men den ska normalt anslutas till jord. Den skyddsjordar då hela kabelns hölje (innanför det vita ytterhöljet). Den kan anslutas i en ände, i två ändar men får aldrig utgöra skyddsledare åt något annat än kabelns hölje.
3 svar · 1,8k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Tjohooo Idag hände det ... äntligen ... Jag fick bytt det där ruggiga, hemska, trasiga skituttaget, och även dess kompis som är lite bättre skick (inte lika väderutsatt). Nu blev det något okänt från Bauhaus som jag hoppas är tillräckligt bra. Fördelen med det jag valde är att det går att koppla vardera uttagsbrunnen separat, så jag har fast fast till höger och styrd fas
37 svar · 8,1k läst
·
pacman42
pacman42: Klarar du inte av att installera detta så skall du inte göra det heller "Ring en vän"...
13 svar · 6,4k läst
·
D
Dr Jumping Jack: [citat] Självklart tänker jag inte lämna det så, det var för att visa att två kablar inte går in i avsett hål.
8 svar · 2,4k läst
·
F
FDT: [bild] En sådan här i vinkelslipen fixar hård klinker (y)
8 svar · 7,1k läst
·
prototypen
prototypen: Därför är vi intresserade om gamla hällen använder nollan, behöver gamla hällen nolla så finns den i uttaget, det är ju liksom provat. Gamla hällen har ju inte släppt ut den magiska röken. Men en bild på gamla hällens märkplåt skingrar ovetskapen. Protte
11 svar · 4,3k läst
·
harka
harka: jag skulle definitivt avråda från föreslagen konstruktion – det skulle kanske kunna fungera i specialfall, men generellt är det en olämplig lösning en normal lysdiod behöver sisådär 3V för att lysa, med två i serie så behövs det 6V för att de ska lysa dioden är ett starkt olinjärt element, så för att tillförsäkra sig max ljus utan att bränna upp dom så begränsar man
2 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.