El
Huspappan: [citat] Tack, då blir det så, kändes lite dumt att inte skapa mer marginal när man ändå ska dra nytt men alltid lika bra att fråga
Kalle417: [citat] Den ska vara på utsidan av vattenröret så ska ledas in mellan isoleringen och ledningen...
arneswede: [citat] Skulle svarat tidigare men gör det nu. Efter att ha dragit separat fas till fläkt och till lampa och monterat en dubbel väggströmbrytare fungerar det hela bra. I och med att brytarknapparna sitter intill varandra kan jag slå på fläkt och lampa samtidigt med samma finger. Andra lösningar finns också men det är viktigt att inte fläkt och lampa är hopkopplade efter brytning.
Mixier: [citat] mellan 1 och 3 = 0V Mellan 3 och 4 = 0V Mellan 1 och 2 = 230V Mellan 1 och 4 = 230V
Mikael_L: [citat] Och visst kan jag hålla med dig. Jag tycker också att de arbetar strikt mot en högre kvalitetsnivå. Men vad gäller lite udda apparatserier så är det ju inte endast kvalitet som är det viktiga, lika viktigt tycker jag det är att det några år senare går att få tag i nya saker i samma serie, dvs att man kan få samma utseende på allt i rummet. Men där är ju den senaste serien
Daniel Tegenfeldt: [citat] Detta lät faktiskt intressant. Beställer nog en och testar :)(y)
Allmänobildad: Varken vridadaptern eller trådlösa vriddimmern är kompatibel rakt av med standardvreden, men vredet från en trenddimmer är troligtvis enklare att modda för att passa den trådlösa vriddimmern.
elmontören: [citat] Bra att det fungerar så bra! Ja plintarna är lite pilliga tyvärr.
elmont: [citat] Ska elektrikern koppla in en "ny" grupp så tittar han i centralen för han vet att gruppförteckningen troligen inte stämmer ;). Och som lars_stefan_axelsson skriver, flerfasgrupper med enpoliga säkringar är inte nått man vill ha om det går att undvika även om det kanske inte är olagligt. På gamla centraler går det inte undvika men på moderna finns det ingen orsak att inte
prototypen: Det går alltid att sätta en elcentral i snickarboden och koppla in sig efter elmätaren, då behöver man inte ändra något i befintlig central. Snickarbodscentralen bli då parallellkopplad med den befintliga och då är det bara huvudsäkringen som begränsar dig. Protte
GK100: [citat] Du kan spara det arbetet till något vettigare då du inte kommer hitta något exempel där testknappen inte fungerar beroende på vilken sida du matar JFB. Bättre Daniel visar ett exempel på en sån. Förvånande att du som insatt öht låter dig dras in i detta och tvekar på självklarheter.
alm82: I den sista armaturen är det väl t5 rör och hf-don, prova med nya rör
Bo.Siltberg: Det låter mycket riktigt som att det är avsett för elradiatorer. Om ledningen inte är i drift så bör den enkelt gå att koppla om så att du kan få ett uttag där. Det krävs alltså lite undersökning först vad detta är för ledningar och var de tar vägen. Det bör finnas spår i form av lediga säkringar i centralen och fler dosor i närliggande rum etc.
Claes Sörmland: Jag vill bara uttrycka min tacksamhet över detta forum och denna tråd. Skulle byta de gamla döda tjocklysrören i armaturer från mitten av 70-talet och de satt helt fast. Till den grad att jag började tvivla på att de ens skulle roteras för att demonteras. Tydliga våldsmärken fanns från någon som hade försökt före mig, en av tre armaturer var nedsliten från taket. Man hade använt
b_hasse: Man brukar säga att gränsen för vad man kan känna är i storleksordningen 1 mA 50 Hz AC, men då menar man förmodligen det man känner "inuti" kroppen, dvs i t.ex muskler. Vid ca 10 mA börjar musklerna bli svåra att kontrollera. Jag är övertygad om att man i huden kan känna betydligt lägre strömmar än 1 mA, men det kräver att man bara nuddar lite lätt, så att strömmen
Bo.Siltberg: Glimtändaren för det högra röret verkar inte bryta, det har kanske svetsat ihop. Det är inte bra. Det vänstra kan det vara en massa fel på, avbrott någonstans, kanske glimtändaren.
erimos: [citat] Här är en länk till cablecup.se Cablecup har alltså en hållare för en sockerbit på kroken som själva kåpan också är fäst med. Eftersom höljet är flexibelt kan man vränga det utochin vid montering och sen vränga tillbaka. Ganska smidigt, jag har flera stycken. Men räknas det som dragavlastning och räcker det som skydd för sockerbilten?
lkn02001: ehm... känner mig lite dum @etompau, det är ganska tjocka vita kablar. det är orginalinstallation så det borde ju vara ledare med ytterisolering. vi hade elektriker ute i början av året som drog om en bit av en kabel och de sa inget om det iaf. @elmont Listerna jag tittat på har snäppfästen så man kan få bort hela listen vid behov. Jag har inte sett att det finns avgreningar eller
BäverBerra: De här valde vi, mycket finare och mindre än schniders. https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/lampproppar-och-uttag/lamputtag-dcl-007252/
Anonymiserad 55101: [citat] Tack det blev bra :)
Erik-Persson: Ptja, jag brukar kunna förespråka en ny central rätt ofta. Men i många fall av estetiska skäl. Men visst.. tycker man själv samt elektriker att det kanske ser lite hemmapulat ut så låt dom göra om rubbet. Ny central och dra om allt. Om inte annat så för känslans och nattsömnens skull. Råkar veta att firman på klisterlapparna på centralen är ett bra gäng så ring dom.
Johan Jatko: Det blev en ip65 malmbergs normcentral, 12 platser. Inte ens dyr så det var inte så mycket att fundera på. Blev inte någon dragning till förrådet den här gången, dels för mycket grejer ivägen och dels så hade vi inte riktigt en plan för hur det skulle se ut. Det hade bara blivit provisoriskt.
blackarrow: Om du postar några bilder på grejerna så kanske det är lättare att förstå vad det handlar om. Hur styrde du den nya "dimmer lampan"? Att glödlampor skulle lysa om någon propp har gått är nog inte så sannolikt. Ingen ström inget ljus. Antar det var LED-lampor, inte glödlampor, LED-lampor kan lysa svag pga olika fenomen.