2 463 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Strömställare med tre lägen?
Du kan använda en kronbrytare
Kopplar du enligt bilden så får du en helt ok funktion
Ena vippan tänder oavsett rörelse eller ljusförhållande
Den andra vippan väljer om du vill att allt ska tändas vid rörelse eller bara de svaga lamporna
Hoppas du förstår kretsschemat
Kopplar du enligt bilden så får du en helt ok funktion
Ena vippan tänder oavsett rörelse eller ljusförhållande
Den andra vippan väljer om du vill att allt ska tändas vid rörelse eller bara de svaga lamporna
Hoppas du förstår kretsschemat
Där har vi något, jag hade inte ens tänkt på att blanda in de vanliga lamporna, men med den här lösningen kan jag tom. ta bort en befintlig brytare och ersätta med kronbrytaren. Och jag slipper dessutom att ha tre separata rörelsevakter. Schemat gjorde det lätt att förstå.U Uffe A skrev:
Så får det bli, tack!
Bästa svaret
Har kollat på kretsschemat igen och tänkt efter lite till
Ersätt Kronbrytaren med dubbeltrapp och glöm det gamla kretsschemat.
Gick lite för snabbt när jag gjorde den förra ritningen
Hoppas att det inte ställde till för mycket problem
Ersätt Kronbrytaren med dubbeltrapp och glöm det gamla kretsschemat.
Gick lite för snabbt när jag gjorde den förra ritningen
Hoppas att det inte ställde till för mycket problem
Jag har inte hunnit bygga ihop något ännu, men det blir en dubbeltrapp som du säger så det blir kanonbraU Uffe A skrev:
det går väl för all del att koppla med kronomkopplaren också?
den är lite billigare och blygsamt enklare att koppla, med tre i stället för fyra anslutningar – däremot kan kopplingen bli lite mindre överskådlig då märkningen av strömbrytaren må vara filosofiskt motsägelsefull, vad menas med pil in / pil ut egentligen...?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
den är lite billigare och blygsamt enklare att koppla, med tre i stället för fyra anslutningar – däremot kan kopplingen bli lite mindre överskådlig då märkningen av strömbrytaren må vara filosofiskt motsägelsefull, vad menas med pil in / pil ut egentligen...?
Redigerat:
Det fungerar också utmärktharka skrev:
det går väl för all del att koppla med kronomkopplaren också?
[bild]
den lite billigare och är blygsamt enklare att koppla med tre i stället för fyra anslutningar – däremot kan kopplingen bli lite mindre överskådlig då märkningen av strömbrytaren må vara filosofiskt motsägelsefull, vad menas med pil in / pil ut egentligen...?
Alltid bra att någon annan ser på det med andra ögon
Det är lätt att sätta på sig skygglappar när man kommit på en lösning
Därför brukar jag låta en kollega titta på mina ritningar för att kolla om lösningen är ok
Klicka här för att svara
