El
Nybyggaren12345: [citat] Absolut det funkade. Rent flyt att jag satt alla andra lampor i huset rätt på första försöket då :cool:
BatmanBatman: Tack för alla [citat] Snyggt. Hade gärna gjort så men har för smalt mellan dörr/vägg. Sätter jag upp ett skåp, om det så bara är 20cm djupt så sticker det utanför dörren.
laseryxa: Här en annan :) https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/tejp-och-maskering/specialtejp/silvertejp-503040/
prototypen: Nu kommer jag och saltar i såren. Med 20 A så bör du använda minst 4 mm2 ledning, eller så sätter du dit säkringar, typ 6 A men det blir ju några meter ledning så det kanske ändå behövs grov ledning. Med 20A så är krav att det ska installeras av elektriker, typ…. Protte
dubbeltumme: Har idag en DimLight300-SD/LR2 som med en återfjädrande tryckknapp styr en ljusskena i taket med 3 st GU10 50W halogen. [bild] Behöver byta ut ljuskällorna till 3 st GU10 LED à 5W och därmed också dosdimmern. Borde en Schneider CCT99100 funka i det här fallet? Andra alternativ? Tack! https://www.clasohlson.com/se/Dosdimmer-LED-Schneider-CCT99100/p/Pr366617000
Byggsnyggen: Har du inbyggd mikro? Den är bara 40 cm djup så där finns gott om plats. Jag har flera eluttag, datauttag och antennuttag där. Fungerar perfekt!
BatmanBatman: Skulle vilja dölja mina elkablar från TV och playbar. För att göra det snyggast så tänkte jag att jag borrar hål genom vägg, drar igenom kablarna och ansluter dom i ett eluttag på andra sidan väggen. "Problemet" är att bakom där är köksskåp/vasken. Där har jag redan ett uttag som skulle kunna användas. Men till frågan, är det dumt eller får man helt enkelt inte dra igenom
useless: Huruvida den bara drar 9W är oväsentligt. Kablar och kopplingsmaterial ska vara anpassade för den säkring dom skyddas av.
Dannnnnnne: Jag är nöjd med frostfritt i garaget. Kulvert mellan hus och garage är inget alternativ så det står emellan olika el alternativ
Khalle: [citat] Den har Dali också men men kan koppla den på ett annat sätt, jag ska endast ha dimmer, ingen avancerad styrning. Tack för ditt svar
elmont: Lägg rör/slang bakom panelen, med en god planering sätter du även någon/några kopplingsdosor så att du kan minimera dragningarna. Beroende på armatur kan man ev sätta dosor bakom armaturen vilket gör hela dragningen enkel andra har bara plats för rörutlopp och dragningen blir lite besvärligare. Så INNAN du köper armatur och börjar rörlägga, sätt dig ner och planera i minsta
Johan456: Vid tidpunkten var det precis som du skriver vanligt med röd, vit och svart. Röd var då jord, vit fas och svart nolla. Men det förekommer skillnader, oftast att man växlat vit och svart. Men i Göteborg är det precis som du skriver nästan uteslutande så. Det stärker iaf dina aktier lite även om mäta är att veta.
Gramphos: Jag tycker egentligen att du har konstiga färger på dina kablar, men det stämmer ju med hur det satt från början. Men tycker det är konstigt att golvgivaren är blå/brun och vägmeslingan är genomskinlig. Om du känner dig säker på vad du gör och har en bra multimeter som du känner att du kan mäta spänning med när säkringen är i så kan du mäta på skruvplintarna i dosan när
Allmänobildad: EVOline backflip har gått hem hos en del kunder, och än så länge har jag inte fått klagomål på ett enda.
kvirre: [citat] intressant att föreningen inte verkar bry sig! Det är ju föreningens hus som brinner ner när det blir varmgång nånstans i inkommade strömmatning till fastigheten. Har en gång sett hur dålig kontakt nära orsakat brand. det var visserligen hela 63 ampere men säkringens porslinshölje hade smält och påminde mest om glas.Och kabeln behövde självklart bytas ut. I vår förening
tommib: Tillverkaren är Eljo (Numera Schneider). Om du vill leta på andra ställen också heter modellen Aqua Stark.
Johan H: Bara en liten update.. Xerolight-skenorna är kompatibla med 1-fas spottarna från Nordlux. Kontakten på Nordlux såg i princip identisk ut, jämfört med Xerolights spottar.
useless: Byt uttaget till ett sånt här: https://www.malmbergs.com/Products/1893208
Hageman: Tack så mycket Halj. Ditt svar ledde mig rätt.
elmont: [citat] Det fungerar ju rätt bra för det är bara ett fåtal proffs som får köra. Även om det händer att folk är ute och "tjuvkör" och då blir det farligt.
_KirderF_: Har en liknade uppsättning hemma men med en dc maxi jolly us. Och jag matar qubino pucken från en Vaux utgång på den 12v. har lite krångel ibland med blinkande lampor bara när den är min dimmrad.
Slut: Är det infällt takuttag stoppar du dosdimmern där. Är det utanpåliggande så finns det plats för dosdimmer inne i uttaget på dcl-uttagen. Finns bild med dimmer monterad här. https://www.elko.se/takmonterade-dcl/dcl-takuttag-utanpaliggande-fv-article4098-659.html
useless: [citat] Om förstärkaren kontinuerligt drar 1250W så kommer du ganska snabbt bli vräkt och problemet är löst.
etompau: Du har ju en bra ritning på hur det ska kopplas. Fas har du sannolikt på de två bruna ledarna. Kopplas till L Tändtrådar på L1 och L2. Om det går tillräckligt med viloström genom ansluten last så kanske den smarta brytaren fungerar. Skulle rekommendera att ansluta neutralledare till brytaren.